AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Del Skrevet 14. februar 2018 Hvilke øvelser synes du ser teite ut? Er det noen øvelser du selv aldri ville gjort pga. at det ville blitt for pinlig? Anonymkode: 39bc5...95f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Del Skrevet 14. februar 2018 Ja/nei-maskinen. De aller fleste øvelsene sånne fitnessguruer på instagram viser fram for å få "store" rumper. Anonymkode: 9b8a8...e83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiaen Skrevet 14. februar 2018 #3 Del Skrevet 14. februar 2018 Å henge oppned i et stativ å ta situps Var en der jeg trener som gjorde det. Man trekker seg mye oppmerksomhet da, for de som liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #4 Del Skrevet 14. februar 2018 Hip thrust Anonymkode: 32add...76f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Del Skrevet 14. februar 2018 Ja-nei maskina.. Anonymkode: 4adf3...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lipglossy Skrevet 14. februar 2018 #6 Del Skrevet 14. februar 2018 Synes hip-thrust er litt fælt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 14. februar 2018 #7 Del Skrevet 14. februar 2018 Egentlig ikke helt sikker på hva denne maskinen heter på norsk, og jeg frykter at navnet er minst like ille som apparatet. Kan ikke fri meg fra å tenke på gynekologstol hver gang jeg ser den, og selv om det er få (om noen?) som "kler" denne øvelsen, så opplever jeg det som at vi menn rundt 40 absolutt ikke hører hjemme på dette setet - og det er uansett om lårene presses sammen eller utover. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #8 Del Skrevet 15. februar 2018 6 timer siden, Horge skrev: Egentlig ikke helt sikker på hva denne maskinen heter på norsk, og jeg frykter at navnet er minst like ille som apparatet. Kan ikke fri meg fra å tenke på gynekologstol hver gang jeg ser den, og selv om det er få (om noen?) som "kler" denne øvelsen, så opplever jeg det som at vi menn rundt 40 absolutt ikke hører hjemme på dette setet - og det er uansett om lårene presses sammen eller utover. Ja-nei maskinen er det vanlige kallenavnet på den. Den stillingen hun bruker der er nei. Anonymkode: 9b8a8...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. februar 2018 #9 Del Skrevet 15. februar 2018 Dumbell-flys på benk - Farlig for skuldre Nedtrekk bak nakken - Farlig for skuldre Press bak nakken - Farlig for skuldre Upright Rows - Farlig for skuldre Leg Extension (motsatt av lårcurl) - Farlig for knær Push ups på knærne - For pinlig Ja/nei maskin - For pinlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 15. februar 2018 #10 Del Skrevet 15. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja-nei maskinen er det vanlige kallenavnet på den. Den stillingen hun bruker der er nei. Anonymkode: 9b8a8...e83 Hva er så ille med den maskinen? Jeg bruker den regelmessig, det er helt uproblematisk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #11 Del Skrevet 15. februar 2018 26 minutter siden, WubWub skrev: Hva er så ille med den maskinen? Jeg bruker den regelmessig, det er helt uproblematisk Mange (meg inkludert) synes den er klein å bruke. I tillegg trener den egentlig ikke noe, da den trener deler av glutei som du faktisk sitter på i maskinen. Anonymkode: 9b8a8...e83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 15. februar 2018 #12 Del Skrevet 15. februar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange (meg inkludert) synes den er klein å bruke. I tillegg trener den egentlig ikke noe, da den trener deler av glutei som du faktisk sitter på i maskinen. Anonymkode: 9b8a8...e83 Hva mener du med at den "egentlig ikke trener noe?" , om du presser 100kg på den maskinen så aktiverer du vel noen muskler gjør du ikke? Og om man aktiverer muskler så trener du de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Del Skrevet 15. februar 2018 4 minutter siden, WubWub skrev: Hva mener du med at den "egentlig ikke trener noe?" , om du presser 100kg på den maskinen så aktiverer du vel noen muskler gjør du ikke? Og om man aktiverer muskler så trener du de Du får ikke aktivert musklene like bra når du sitter, du burde gjøre andre øvelser med kabel for å få bedre effekt. I tillegg er det ikke en nyttig øvelse hvis man trener kroppen for å kunne fungere bedre i hverdagen eller hvis øvelsen skal være overførbar til andre bevegelser. Du kan bli sterk i øvelsen ja, men du tjener lite på å være sterk i den øvelsen da det ikke er nyttig, både bevegelsesmessig og utseendemessig. Anonymkode: 9b8a8...e83 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 15. februar 2018 #14 Del Skrevet 15. februar 2018 Det som ser morsomst ut er når folk bruker apparatene feil, f.eks prøver å bruke en calf extension-maslin til å trene lår. Får lyst til å si fra, men vil ikke være frekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 15. februar 2018 #15 Del Skrevet 15. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke aktivert musklene like bra når du sitter, du burde gjøre andre øvelser med kabel for å få bedre effekt. I tillegg er det ikke en nyttig øvelse hvis man trener kroppen for å kunne fungere bedre i hverdagen eller hvis øvelsen skal være overførbar til andre bevegelser. Du kan bli sterk i øvelsen ja, men du tjener lite på å være sterk i den øvelsen da det ikke er nyttig, både bevegelsesmessig og utseendemessig. Anonymkode: 9b8a8...e83 Alt det her er direkte og regelrett feil. Det er en veldig fin øvelse som en tjener mye på. https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/hip-abduction 12345 Hip abduction is the movement of the leg away from the midline of the body. We use this action every day when we step to the side, get out of bed, and get out of the car. The hip abductors are important and often forgotten muscles that contribute to our ability to stand, walk, and rotate our leg with ease. Not only can hip abduction exercises help you get a tight and toned backside, but they can also help to prevent and treat pain in the hips and knees. Hip abduction exercises are great for men and women of all ages, especially for athletes, women, and elderly people. https://www.livestrong.com/article/506808-the-benefits-of-abductor-muscle-exercises/ Among other things, your hip abductor muscles help you walk, run, play sports, dance, get into and out of a car and get onto and off of a bicycle. Abductor muscle exercises help coordinate movements, improve functional fitness, enhance core stability and prevent injuries. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #16 Del Skrevet 15. februar 2018 9 minutter siden, WubWub skrev: Alt det her er direkte og regelrett feil. Det er en veldig fin øvelse som en tjener mye på. https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/hip-abduction 12345 Hip abduction is the movement of the leg away from the midline of the body. We use this action every day when we step to the side, get out of bed, and get out of the car. The hip abductors are important and often forgotten muscles that contribute to our ability to stand, walk, and rotate our leg with ease. Not only can hip abduction exercises help you get a tight and toned backside, but they can also help to prevent and treat pain in the hips and knees. Hip abduction exercises are great for men and women of all ages, especially for athletes, women, and elderly people. https://www.livestrong.com/article/506808-the-benefits-of-abductor-muscle-exercises/ Among other things, your hip abductor muscles help you walk, run, play sports, dance, get into and out of a car and get onto and off of a bicycle. Abductor muscle exercises help coordinate movements, improve functional fitness, enhance core stability and prevent injuries. Jeg sier ikke at musklene er unødvendige å trene, men at selve maskinen ikke er anbefalt å bruke. Toppidrettsutøvere i bl.a friidrett (og fotball, håndball, tennis etc.) bruker mye strikk og knebøyøvelser for å styrke denne muskulaturen. Det er en grunn til at alle pt-utdannelser og Nih sine forelesere (som jeg kjenner) anbefaler alternative øvelser fremfør den maskinen. Anonymkode: 9b8a8...e83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 15. februar 2018 #17 Del Skrevet 15. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke at musklene er unødvendige å trene, men at selve maskinen ikke er anbefalt å bruke. Toppidrettsutøvere i bl.a friidrett (og fotball, håndball, tennis etc.) bruker mye strikk og knebøyøvelser for å styrke denne muskulaturen. Det er en grunn til at alle pt-utdannelser og Nih sine forelesere (som jeg kjenner) anbefaler alternative øvelser fremfør den maskinen. Anonymkode: 9b8a8...e83 Jo det var bokstavelig talt det du sa. "men du tjener lite på å være sterk i den øvelsen da det ikke er nyttig, både bevegelsesmessig og utseendemessig." Dette er som sagt direkte feil - disse musklene er veldig nyttige i forhold til generel motorikk, hofter, kjernemuskler , balanse og utseendet. Videre så er de nye påstandene dine også feil. Fysioterapeuter anbefaler denne maskinen og den blir flittig brukt av toppatleter. Oppfordrer deg på det sterkeste til å lese litt om øvelsen og hvilke gevinster man har ved å trene på denne maskinen. Den er fin for både toppatleter og for nybegynnere. Jeg vil også at du utdyper litt nærmere påstanden din om at " I tillegg trener den egentlig ikke noe" - er dette noe de "pt-utdannede" også har fortalt deg? meg bekjent så trener man muskler når man bruker muskler og det gjør man på den maskinen. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #18 Del Skrevet 15. februar 2018 41 minutter siden, WubWub skrev: Jo det var bokstavelig talt det du sa. "men du tjener lite på å være sterk i den øvelsen da det ikke er nyttig, både bevegelsesmessig og utseendemessig." Dette er som sagt direkte feil - disse musklene er veldig nyttige i forhold til generel motorikk, hofter, kjernemuskler , balanse og utseendet. Videre så er de nye påstandene dine også feil. Fysioterapeuter anbefaler denne maskinen og den blir flittig brukt av toppatleter. Oppfordrer deg på det sterkeste til å lese litt om øvelsen og hvilke gevinster man har ved å trene på denne maskinen. Den er fin for både toppatleter og for nybegynnere. Jeg vil også at du utdyper litt nærmere påstanden din om at " I tillegg trener den egentlig ikke noe" - er dette noe de "pt-utdannede" også har fortalt deg? meg bekjent så trener man muskler når man bruker muskler og det gjør man på den maskinen. Jeg beklager utsagnet mitt. Det var unødvendig og ikke det jeg mener. De musklene er viktige, men bør trener på andre måter enn den maskinen. Jeg har gått kurs og da fått opplæring i at den maskinen er overflødig, da man har problemer med å aktivere muskler da man sitter, særlig når man sitter på muskelen man skal trene. Trening for helsegevinst/idrett bør utføres på en slik måte at det kan øverføres til bevegelsen den skal utføres i, og da er det lite gunstig å sitte når i "virkeligheten" utøves bevegelsen stående. Man bør trene muskler og øve på bevegelser i den posisjonen man skal utføre det. Man bør heller gjøre øvelser som beinhev, med strikk eller kabel, liggende eller stående, knebøy med strikk eller utfalløvelser da flere muskelgrupper blir aktivert. Men ja, jeg kjenner flere pt-er og forelesere som mener øvelsen er unødvendig. Når jeg trener idretten min får jeg beskjed om å gjøre andre øvelser. Fysioterpauter mener øvelsen er bra mest sannsynlig for oppbygning/rehabilitering. Anonymkode: 9b8a8...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 15. februar 2018 #19 Del Skrevet 15. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg beklager utsagnet mitt. Det var unødvendig og ikke det jeg mener. De musklene er viktige, men bør trener på andre måter enn den maskinen. Jeg har gått kurs og da fått opplæring i at den maskinen er overflødig, da man har problemer med å aktivere muskler da man sitter, særlig når man sitter på muskelen man skal trene. Trening for helsegevinst/idrett bør utføres på en slik måte at det kan øverføres til bevegelsen den skal utføres i, og da er det lite gunstig å sitte når i "virkeligheten" utøves bevegelsen stående. Man bør trene muskler og øve på bevegelser i den posisjonen man skal utføre det. Man bør heller gjøre øvelser som beinhev, med strikk eller kabel, liggende eller stående, knebøy med strikk eller utfalløvelser da flere muskelgrupper blir aktivert. Men ja, jeg kjenner flere pt-er og forelesere som mener øvelsen er unødvendig. Når jeg trener idretten min får jeg beskjed om å gjøre andre øvelser. Fysioterpauter mener øvelsen er bra mest sannsynlig for oppbygning/rehabilitering. Anonymkode: 9b8a8...e83 At det sikkert finnes øvelser som er bedre enn den maskinen er nok sant, men det kan jo sies om alle maskiner uten at det nødvendigvis betyr at maskinen er ubrukelig i praksis. Man får jo allikevel en god treningsøkt til tross for at den ikke er 100% optimal. Knebøy er f.eks bedre enn benpress maskin. Benkpress er bedre en brystpress maskin. Osv osv. Men tingen med maskiner er at det reduserer slitasje skader/skader generelt. Det reduserer også sannsynligheten for å trene med feil teknikk (noe mange gjør) så maskiner har sine fordeler og sine ulemper. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #20 Del Skrevet 15. februar 2018 9 minutter siden, WubWub skrev: At det sikkert finnes øvelser som er bedre enn den maskinen er nok sant, men det kan jo sies om alle maskiner uten at det nødvendigvis betyr at maskinen er ubrukelig i praksis. Man får jo allikevel en god treningsøkt til tross for at den ikke er 100% optimal. Knebøy er f.eks bedre enn benpress maskin. Benkpress er bedre en brystpress maskin. Osv osv. Men tingen med maskiner er at det reduserer slitasje skader/skader generelt. Det reduserer også sannsynligheten for å trene med feil teknikk (noe mange gjør) så maskiner har sine fordeler og sine ulemper. Det er akkurat derfor så mange drar fram den maskinen i tråden, fordi det finnes mange øvelser som kan være bedre for kroppen å utføre. Jeg må påpeke at jeg er litt uenig når det kommer til skade og maskinbruk. Benpress og øvelser hvor muskelene du ønsker å aktivere er frie er bra, men F.eks Leg extension maskinen kan påføre unødvendig slitasje på knær og sener rundt knær da unødvendig press blir påført området, blant annet fordi hamstring (som man da sitter på) ikke blir aktivert. Men jeg er enig med at maskiner er godt tilskudd for de som ikke klarer å gjøre rett teknikk i ulike øvelser. Grunnen til at jeg dro inn ja/nei maskinen i denne tråden var 1: den ser teit ut (ihvertfall for oss som lett tenker koffert...), og 2: det finnes mange andre gode alternativer til øvelsen (som jeg synes gir bedre resultat) Anonymkode: 9b8a8...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå