Gå til innhold

Hvorfor opplever noen mye rasisme, når andre med samme hudfarge ikke gjør det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en oppfølger til tråden om hvor mye rasisme vi faktisk har her i landet. 

Det var jo historier det som var ganske skremmende, synes jeg. Det er allikevel mange som har en annerledes erfaring. 

Så oppfølgeren er jo da hvorfor er det noen som stadig opplever dette, og andre ikke?

Er det subjektivt hos den enkelte, å evne å ikke la seg merke med det? 

Er det evnen til å håndtere ulike situasjoner man havner i? 

Har det noe med hvem man er? Hvordan man ter seg? 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: e9148...8c0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Så du tenker at de som er utsatt for det har skyld selv? Jaja.

Jeg blir litt matt,men ok.Jeg tror nok det har litt med hvor du bor å gjøre.Idiotiske nordmenn fins det flere av i enkelte områder enn andre. 

Den som mobber er ansvarlig.Den som er rasistisk er ansvarlig.Du er på bærtur.

Skrevet

Jeg ble mobbet en del på barneskolen pga. min hudfarge, men jeg har aldri siden blitt utsatt for rasistisk motivert vold/ekskludering. Det er jeg glad for, men det som hendte på barneskolen har jo selvsagt satt spor igjen.  

Når det kommer til dine spørsmål: Jo, selvfølgelig kunne jeg ha håndtert det annerledes. Hadde det skjedd i dag, så hadde jeg grepet fysisk til, men i den tiden frosset jeg helt til. Jeg følte meg annerledes enn de andre, og at jeg ikke tilhørte noe sted. Jeg var vant med å bli behandlet dårlig, og forventet aldri noe bedre. Det ble en ond spiral som gjentok seg, og jeg turde dermed aldri å forsvare meg selv.

Anonymkode: cd5e4...61a

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, NotNaomi said:

Jeg blir litt matt,men ok.Jeg tror nok det har litt med hvor du bor å gjøre.Idiotiske nordmenn fins det flere av i enkelte områder enn andre. 

Nei, mente ikke det, men ser det kan forstås dithen. 

Tenkte det også kan være andre ting, objektive aspekter, som hvor man bor, hvem man omgås, hvor man jobber etc. Det ble redigert bort (av meg selv)

Parallellen til mobbing er veldig god, tenker den er relevant. Det er kanskje derfor jeg fokuserte så sterkt på de subjektive sider.

Jeg har reflektert en god del over mobbing, og lest mye. Dette fordi en jeg er veldig glad i har blitt et offer for mobbing, i ulike sammenhenger, miljøer og mobbere som ikke har noe med hverandre å gjøre. 

Jeg er klar over at ekspertisen sier at det er vanskeligere å finne fellesnevnere hos offer enn hos mobbere. Jeg tror fellesnevneren er der, bare at de ikke er lette å identifisere.

Rasisme er jo på en måte en ekstrem form for mobbing. Jeg tror kanskje prosessene er de samme? 

Jeg hevder ikke å ha fasit svaret. Jeg mer forsøker å tenke høyt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns den verste rasismen er rettet mot norske kvinner i dette landet.     

• Liker 6
Skrevet

Har selv opplevd å bli mobbet for å være en hvit, etnisk norsk kvinne. Jeg satt da i fengsel og var en minoritet i mitt eget land. Jeg er sterkt imot rasisme av alle ulike slag, men ville bare påpeke at de man gjerne assosierer som rasismeofre kan være like stygge så lenge de er i overtall. En litt fiffig observasjon ;)

Anonymkode: dc986...bf6

• Liker 5
Gjest N-Nøff
Skrevet
7 timer siden, Peonjenta skrev:

Jeg syns den verste rasismen er rettet mot norske kvinner i dette landet.     

Påstår du år kvinner er en egen rase?

Skrevet

Sikkert mange faktorer som virker inn, men jeg tenker samtidig at når noen føler seg utsatt for rasisme når de blir spurt hvor de er fra er det klart at enkelte vil føle seg utsatt for rasisme konstant, i tilsvarende sammenhenger som andre kun føler de har en hyggelig samtale. 

• Liker 7
Skrevet

Ikke lest den andre tråden, men tenker dette har mest med det du har redigert bort å gjøre, nemlig hvor man bor, hvem man omgås, hvor man jobber etc. Norge består jo av en rekke forskjellige miljøer eller klasser eller hva man skal segmentere folket inn i, og hvor utbredt rasisme er vil variere fra miljø til miljø. 

Det er også subjektivt i forhold til hva man oppfatter som rasisme, eller om man oppfatter rasisme. Kvinner ble jo dratt inn her, for å bruke det som et eksempel så ser jeg jo kvinner som på den ene eller andre måten blir underkuet og samtykker i at det er sånn det skal være og gjerne er medvirkende i å undertrykke seg selv omtrent, der andre som er mer engasjert i likestilling ville reagert og satt ned foten. Ser noen reduserer det til grad av hårsårhet eller noe, men det henger jo heller sammen med hvilken bakgrunn og erfaringer man har, hvor bevisst man er på rasisme eller grad av engasjement i problemet. Som igjen også henger sammen med miljø man er vokst opp i og miljø man befinner seg i. Jeg vil ikke sette det å være likeglad til alt som skjer rundt seg høyere enn de i andre enden som reagerer på mye.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er hvit og norsk. Har opplevd langt mer rasisme i Norge enn mine mørke venner. 

Mange mørke kommer fra kulturer hvor enkelte utsagn er så naturlig at de ikke opplever det som rasisme. Men det er jo ikke annet enn reinspikka rasisme når "død over jødene" er et slagord mange faktisk er stolte over og lærer barna sine. 

For ikke å snakke om et syn på norske som jeg vet mange av de vet er rasisme, for de sier ikke disse tingene åpent på arbeidsplassen for eksempel. Det er bare i det private at disse holdningene kommer frem.

Anonymkode: 4232d...406

• Liker 4
Skrevet

Rasisme florerer i innvandrermiljøer. Har du hørt en kurder omtale en araber f.eks, eller en araber omtale en fra Somalia? De er langt mindre bevisst på sin egen rasisme enn vestlige, og langt flinkere til å bruke radismekortet så fort de føler motgang. Alt kan nemlig bortforklares som rasisme; jeg får ikke jobb, rasisme. Norske "horer" vil ikke pule meg, rasisme. Jeg ble tatt for å snike på t-banen, rasisme. Jeg fikk ikke hallal mat i kantina, rasisme. Jeg fikk ikke lån, rasisme. Og sånn går no dagan.

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en oppfølger til tråden om hvor mye rasisme vi faktisk har her i landet. 

Det var jo historier det som var ganske skremmende, synes jeg. Det er allikevel mange som har en annerledes erfaring. 

Så oppfølgeren er jo da hvorfor er det noen som stadig opplever dette, og andre ikke?

Er det subjektivt hos den enkelte, å evne å ikke la seg merke med det? 

Er det evnen til å håndtere ulike situasjoner man havner i? 

Har det noe med hvem man er? Hvordan man ter seg? 

Hva tenker dere? 

Tror det handler om hvor lett krenkbar man er eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 timer siden, NotNaomi skrev:

Er ikke sikkert alt vedkommende oppfatter rasistisk som faktisk er rasistisk. Noen er mer hårsåre og tolker alt i verste mening. Andre igjen er kanskje mer sikre på seg selv og forstår at ikke alt er vondt ment

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
30 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er ikke sikkert alt vedkommende oppfatter rasistisk som faktisk er rasistisk. Noen er mer hårsåre og tolker alt i verste mening. Andre igjen er kanskje mer sikre på seg selv og forstår at ikke alt er vondt ment

Hm.Hvem definerer hva rasistisk er da? Vil jo tro at den som oppfatter det sånn har mer rett enn andre som kaller de "hårsåre".Likevel kan du ha et poeng.

Skrevet
22 minutter siden, NotNaomi said:

Hm.Hvem definerer hva rasistisk er da? Vil jo tro at den som oppfatter det sånn har mer rett enn andre som kaller de "hårsåre".Likevel kan du ha et poeng.

Siden rasisme ofte begrunnes med mangel på utdanning, og nordmenn er blant de best utdannede i verden mens innvandrere som kommer til Norge kommer fra land med elendig utdanningssystem, så er det vel naturlig at nordmenn er veldig lite rasistiske sammenliknet med andre kulturer?

Anonymkode: a999d...477

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er hvit og norsk. Har opplevd langt mer rasisme i Norge enn mine mørke venner. 

Mange mørke kommer fra kulturer hvor enkelte utsagn er så naturlig at de ikke opplever det som rasisme. Men det er jo ikke annet enn reinspikka rasisme når "død over jødene" er et slagord mange faktisk er stolte over og lærer barna sine. 

For ikke å snakke om et syn på norske som jeg vet mange av de vet er rasisme, for de sier ikke disse tingene åpent på arbeidsplassen for eksempel. Det er bare i det private at disse holdningene kommer frem.

Anonymkode: 4232d...406

Ikke enig i det siste du skriver her, for rasisme mot hvite er noe kvinner, barn og ungdom har fått merke mer og mer av i det offentlige rom. det har foregått i åresvis, men vært nærmest forbudt å si høyt. Jeg er hovedsaklig etnisk norsk og hvit, men er ikke blond; og har fått ropt "Yude!" etter meg av tyrkere. Sånn bare for å nevne ett eksempel. Eller:

- avvise en etnisk norsk mann og få "jævla lesbe!", kvinne- og homohets

- avvise en mørkhudet mann og få "jævla hvite hore!", kvinnehets og rasisme

- klage over innvandreres rasisme til en etnisk norsk person og få "jammen de forstår ikke vår kultur", rasisme

Jeg mener virkelig at rasisme og andre former for diskriminering bunner i utøvernes ønske om å heve seg over andre mennesker; et ønske om dominans på grunn av egen følelse av underlegenhet. En annen forklaring er noen ganger dårlige erfaringer som har skapt fordommer, noe jeg tror er vanlig.

Det handler til syvende og sist om frykt ute av kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Har nok en del med miljø, tid og sted, og omgivelser å gjøre.
For eksempel vil nok ikke en koreaner sammen med bare hvite venner, oppleve samme rasismen som en afrikaner med pakistanske og afrikanske og hvite venner.

Anonymkode: 31731...7b2

Skrevet
9 hours ago, Neinøff said:

Påstår du år kvinner er en egen rase?

Påstår du at muslimer er en egen rase?

Anonymkode: 6718d...c68

Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden rasisme ofte begrunnes med mangel på utdanning, og nordmenn er blant de best utdannede i verden mens innvandrere som kommer til Norge kommer fra land med elendig utdanningssystem, så er det vel naturlig at nordmenn er veldig lite rasistiske sammenliknet med andre kulturer?

Anonymkode: a999d...477

Har ikke sagt meg uenig i det.Jeg har tvert i mot ofte sagt at nordmenn er ålreite folk.Vi er bare så reserverte og litt redde her oppe,men når det gjelder så syns jeg nordmenn er gode på å vise varme og medmenneskelighet.Men!Det er ikke sånn at vi skal slå oss på brystkassa og være for tilfredse heller,for kritikk må vi ta til oss.

Skrevet

Jeg er hvit og etnisk norsk og har blitt kalt jævla innvandrer av en eldre norsk mann en gang på et utested.  Jeg har litt utypiske trekk. Det endte med at jeg fiket til ham med all kraft og gikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...