AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Hei! Vi er et par fra Bergen som flytter til Oslo om en mnd. Kort tid, jeg vet. Men jeg har fått et vikariat i 1,5 år og får rundt 20k utbetalt. Han er student men søker seg fast jobb nå når vi skal flytte, han har master og regner med å få seg en grei jobb. Håper vi da Hehe. Men det store spm er det bedre å leie eller å eie? Vi har også en katt med oss og vi er begge 25 år. Jeg har mest lyst til å eie da jeg føler vi kaster pengene ut vinduet visst vi skal leie. Men det er ikke sikkert vi får lån eller da samboer ikke har fast jobb enda. Men igjen så er det kun for 1,5 år. Jeg tenker også at visst vi eier er det lettere for oss å komme inn på boligmarkedet når vi skal flytte hjem. Itillegg så er det ca 15 min utfor Oslo så det er ikke i de dyreste områdene. Spm er hva er tankene rundt dette? Hva hadde dere gjort om dere var i den situasjonen? Anonymkode: 9e525...43a 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 Leie. Du har kun et vikariat, kjæresten din har ikke jobb. Dere aner ikke hvor lenge dere skal bo i Bergen, og det koster mye å å selge en leilighet. Lei dere en liten leilighet i en av bydelene rundt Bergen og ta ekspressbussene inn til sentrum. Anonymkode: 7c78f...0d6 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Leie. Du har kun et vikariat, kjæresten din har ikke jobb. Dere aner ikke hvor lenge dere skal bo i Bergen, og det koster mye å å selge en leilighet. Lei dere en liten leilighet i en av bydelene rundt Bergen og ta ekspressbussene inn til sentrum. Anonymkode: 7c78f...0d6 Bytt ut "Bergen" med "Oslo", jeg leste litt feil i tråden. Anonymkode: 7c78f...0d6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Leie. Du har kun et vikariat, kjæresten din har ikke jobb. Dere aner ikke hvor lenge dere skal bo i Bergen, og det koster mye å å selge en leilighet. Lei dere en liten leilighet i en av bydelene rundt Bergen og ta ekspressbussene inn til sentrum. Anonymkode: 7c78f...0d6 Men jeg har med katt og bil. Også til nød visst vi ikke får solgt til vi flytter hjem så kan vi leie ut. Anonymkode: 9e525...43a
Cuntzilla Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Spørs om dere får lån i det hele tatt da. Hvor mye har dere i EK? Og mener du at dere bare skal bo der i 1,5 år? Da koster det fort like mye å kjøpe og selge som å leie.
Gjest making.a.mess Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 Det du taper er 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift, tinglysningsgebyrer, 100000+ som det koster å selge. Dessuten er boligprisene spådd å gå litt ned og rentene litt opp. Ganske usikker på om dette vil bli et tapsprosjekt. Det er rett og slett for kort tidsperiode. Solgt igjen får du alltids gjort, spørsmålet er til hvilken pris.
altflyter Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 Når det bare er snakk om halvannet år, så ville jeg holdt meg til å leie. Prøvd å spare opp mest mulig egenkapital og heller kjøpt noe når jeg kom hjem til den byen jeg visste jeg kom til å bli boende i for en lengre periode. Det er jo en del ekstra gebyrer om man selger før man har bodd i leiligheten i under et år, og med tanke på at det tar tid å finne noe å kjøpe og at det er vanskelig å vite når eller hvor fort man får solgt igjen, så hadde jeg definitivt ikke kjøpt for så kort tid.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Akkurat nå, Cuntzilla skrev: Spørs om dere får lån i det hele tatt da. Hvor mye har dere i EK? Og mener du at dere bare skal bo der i 1,5 år? Da koster det fort like mye å kjøpe og selge som å leie. Vi har nok til det vi har sett på. Men jobb for han er litt usikkert enda. Så det er mer fordeler ved å leie enn å eie? Den jeg har funnet koster 13k i mnd uten strøm, umøblert. Men det tar vi med. Anonymkode: 9e525...43a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev: Det du taper er 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift, tinglysningsgebyrer, 100000+ som det koster å selge. Dessuten er boligprisene spådd å gå litt ned og rentene litt opp. Ganske usikker på om dette vil bli et tapsprosjekt. Det er rett og slett for kort tidsperiode. Solgt igjen får du alltids gjort, spørsmålet er til hvilken pris. Ok, det har jeg ikke tenkt over nei. Men syntes prisene på å leie var så ekstremt høye. Men visst det er noenlunde likt så er det jo bedre å leie da slipper vi å sitte med tap. Akkurat nå, altflyter skrev: Når det bare er snakk om halvannet år, så ville jeg holdt meg til å leie. Prøvd å spare opp mest mulig egenkapital og heller kjøpt noe når jeg kom hjem til den byen jeg visste jeg kom til å bli boende i for en lengre periode. Det er jo en del ekstra gebyrer om man selger før man har bodd i leiligheten i under et år, og med tanke på at det tar tid å finne noe å kjøpe og at det er vanskelig å vite når eller hvor fort man får solgt igjen, så hadde jeg definitivt ikke kjøpt for så kort tid. Ok takk for svar får ikke spart opp så mye egenkapital da med tanke på så høy leie, var derfor jeg vippet over på å kjøpe. Anonymkode: 9e525...43a
Gjest making.a.mess Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 Siden du skal bo i kun 1,5 år og kjøpe når du reiser tilbake så hadde jeg bodd billig i hybel eller bofellesskap og spart pengene til egenkapital. Det er tull å bruke 13k i mnd på å bo når det bare er for en periode. Det blir litt som å bo dårlig i 1,5 år for å kjøpe mye bedre å bo i resten av livet. Istedenfor å bo fint i 1,5 år og kjøpe noe du kanskje ikke er superfornøyd med resten av livet. (Eller hvor enn lenge dere kjøper for)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #11 Skrevet 14. februar 2018 1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev: Siden du skal bo i kun 1,5 år og kjøpe når du reiser tilbake så hadde jeg bodd billig i hybel eller bofellesskap og spart pengene til egenkapital. Det er tull å bruke 13k i mnd på å bo når det bare er for en periode. Det blir litt som å bo dårlig i 1,5 år for å kjøpe mye bedre å bo i resten av livet. Istedenfor å bo fint i 1,5 år og kjøpe noe du kanskje ikke er superfornøyd med resten av livet. (Eller hvor enn lenge dere kjøper for) Jeg kan ikke bo i hybel eller bofellesskap da jeg er nødt til å ta med meg katten min, ellers hadde vi gjort det. Det er ikke alle som tillater dyreholdt, og da må vi opp i pris.. Anonymkode: 9e525...43a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #12 Skrevet 14. februar 2018 25 minutter siden, Mrs.Purdey said: Det du taper er 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift, tinglysningsgebyrer, 100000+ som det koster å selge. Dessuten er boligprisene spådd å gå litt ned og rentene litt opp. Ganske usikker på om dette vil bli et tapsprosjekt. Det er rett og slett for kort tidsperiode. Solgt igjen får du alltids gjort, spørsmålet er til hvilken pris. Borettslagsandeler er fritatt dokumentavgift. Min leilighet hadde rundt 11 000,- i omkostninger ved kjøp. Hadde jeg solgt etter ett år til ny prisantydning, ville jeg sittet igjen med en gevinst på 400 000,- om megler hadde kostet ca 100 000,- ved salg. 20-30 min fra oslo s. Men til TS, det er ett sjansespill å kjøpe for såpass kort tid. Får dere ikke kjøpt tidlig, så risikerer dere også å måtte skatte på gevinst om dere ikke bor i ett år. For såpass kort tid, så ville jeg garantert leid. Legg ut annonse selv på finn, mange utleiere legger aldri ut annonse selv. Jeg gjorde det da jeg flyttet, fikk en nydelig 3roms med privat uteplass, og kattehold tillatt, til 12 000,- pr mnd inkl alt. Anonymkode: 0fbfb...8a6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #13 Skrevet 14. februar 2018 Eie vs leie? Det beste er å låne. Men om du ikke får lånt en bolig er det nest beste å eie. Selv med 1,5 års tidshorisont og meglerkostnader vil du tjene på det med den sinnsyke verdistigningen på boliger i Oslo-området. I tillegg er markedet her veldig stort, så du trenger ikke bekymre deg for at det ikke finnes kjøpere, det finnes det lassevis av her i motsetning til andre byer. Anonymkode: 4ed2a...a2e
Cuntzilla Skrevet 14. februar 2018 #14 Skrevet 14. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har nok til det vi har sett på. Men jobb for han er litt usikkert enda. Så det er mer fordeler ved å leie enn å eie? Den jeg har funnet koster 13k i mnd uten strøm, umøblert. Men det tar vi med. Anonymkode: 9e525...43a Det koster en del både å kjøpe og selge, og det er heller ikke gitt at den stiger i pris. Har man kort perspektiv kan det derfor være smartere å leie, men det er jo veldig mange faktorer som spiller inn her. Den største er om boligen stiger i verdi. Virker som du tenker mest på de månedlige utgiftene her da, har du regnet på hva de vil være ved lånet dere må ta for å kjøpe tilsvarende bolig? Har man fullt lån er det ikke nødvendigvis så mye lavere enn leieprisen altså, når man bare tenker penger ut hver måned. Eventuell besparelse ved å eie innkasserer dere ikke før dere selger igjen. Jeg er en risikovillig type og hadde nok kjøpt, selv om det ikke er like idiotsikkert å kjøpe i Oslo nå som det var for noen år siden. Men det gjelder bare å ikke være en idiot, sett dere inn i markedet og kjøp noe lettsolgt i riktig område for en fornuftig pris så kan dere gjøre et relativt trygt kjøp som dere kan tjene godt på selv på så kort tid. Men altså, to personer uten fast jobb, du får vel knapt ta avbetaling på en 2-pack truser på Ellos. Søk om lån og se om det i det hele tatt er et dilemma. På Sbanken som det nå heter kan du vel bare plotte inn info og få svar på sekundet om hvor mye du kan få uten å sitte og styre med telefoner og lønnsslipper (og uten at banken driver og ringer deg og maser etterpå). Så kan du ut fra beløpet dere får se på om det er nok til den boligen dere har behov for. Nå er det bare en dum robot det da, får dere nei der så kan det lønne seg å ta en telefon til banken sin som bryr seg om faktorer som for eksempel at din samboer kjører et utdanningsløp som vil gi han en god jobb etc. Bankene elsker akademikere 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #15 Skrevet 15. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Eie vs leie? Det beste er å låne. Men om du ikke får lånt en bolig er det nest beste å eie. Selv med 1,5 års tidshorisont og meglerkostnader vil du tjene på det med den sinnsyke verdistigningen på boliger i Oslo-området. I tillegg er markedet her veldig stort, så du trenger ikke bekymre deg for at det ikke finnes kjøpere, det finnes det lassevis av her i motsetning til andre byer. Anonymkode: 4ed2a...a2e Verdistigning på boliger i Oslo nå? Nei. Boligen kommer ikke til å stige i verdi slik at TS går i pluss eller i null. Anonymkode: 9b7d4...108 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #16 Skrevet 15. februar 2018 Det lønner seg ikke å kjøpe når dere skal bo der mindre enn 3-4 år. Det er dyrt å selge, og det er dyrt å kjøpe. Når dere selger, må dere gjerne betale megler i dyre dommer. Når dere kjøper, må dere i tillegg til kjøpesummen betale diverse avgifter. Så for 1,5 år, soleklart leie. Anonymkode: b866b...010 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #17 Skrevet 15. februar 2018 Tusen takk for gode og utfyllende svar! Slik som det ser ut så er det jo best å leie helt klart. Bare følelsen av å kaste pengene ut vinduet jeg ikke liker hehe😂 Anonymkode: 9e525...43a 1
Sommee Skrevet 18. februar 2018 #18 Skrevet 18. februar 2018 (endret) På 14.2.2018 den 20.56, AnonymBruker skrev: Eie vs leie? Det beste er å låne. Men om du ikke får lånt en bolig er det nest beste å eie. Selv med 1,5 års tidshorisont og meglerkostnader vil du tjene på det med den sinnsyke verdistigningen på boliger i Oslo-området. I tillegg er markedet her veldig stort, så du trenger ikke bekymre deg for at det ikke finnes kjøpere, det finnes det lassevis av her i motsetning til andre byer. Anonymkode: 4ed2a...a2e Har du vært på jordomseiling i et år? Prisene på leiligheter som disse ser etter er ned 10-15% i Oslo siste året... Endret 18. februar 2018 av Sommee
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 På 15.2.2018 den 10.23, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode og utfyllende svar! Slik som det ser ut så er det jo best å leie helt klart. Bare følelsen av å kaste pengene ut vinduet jeg ikke liker hehe😂 Anonymkode: 9e525...43a Du kaster ikke penger ut av vinduet, du betaler jo for en plass å bo. Anonymkode: f2ffe...4f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå