AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Hva som er grunnen for at de som er større forbrenner mer over en treningsøkt, for eksempel samme økt, En godt trent mann forbrennte 1200 kcal, litt overvektig dame 600 kcal og en slank dame 300 Hvis alle trente likt, og låg med puls ca samme hvorfor er det så forskjellig? Anonymkode: 4a3b1...fb3
bobleplast_ Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 Jo større kropp, desto mer energi kreves for å drifte kroppen. 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 Det er faktisk nesten litt urettferdig synes jeg! For meg skal det en god svetteøkt til for å forbrenne 500 kcal fordi jeg er så liten, men for andre trenger de ikke ligge spesielt høyt i puls og så brenner de av 500 kcal på 45 min uten problemer. Anonymkode: e62a5...6db
Wiggins Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Du må lære deg et og annet om fysikk, arbeid og energi. Hvis alle ligger på samme puls: Dette er en svært dårlig måte å sammenligne på. Hvor høy puls to forskjellige personer får at å f. eks. sitte på en spinningsykkel og yte 200 Watt er avhengig av makspulsen deres, og hvor god form de er i. Chris Froome har vunnet Tour de France fire ganger, han har en svært lav makspuls, jeg mener den er rundt 160. Om han ligger på 150 er han nok over eller rundt syreterskelen, mens for eksempel jeg ville ligget godt under syreterskel på 150 i puls, selv om han er myyyye sprekere enn meg. Du må huske at det krever mer energi å bevege en stor kropp enn en liten. En veltrent mann på 80-90 kg vil kunne ligge ganske høyt i intensitet, og dermed yte mye større effekt i absolutte tall enn en liten og tynn kvinne på rundt 50 kg. Det du skal sammenligne er hvor mye arbeid de gjør, eller mer spesifikt, hvor høy effekt de yter. Hvis mannen og kvinnen jeg skisserte ovenfor sitter på hver sin spinningsykkel og yter 200 watt i snitt over 15 minutter, vil de forbrenne like mye på selve aktiviteten. Mannens kropp er større og vil forbrenne mye mer likevel, blant annet vil han produsere mye mer varme enn kvinnen.
ajarRun Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk nesten litt urettferdig synes jeg! For meg skal det en god svetteøkt til for å forbrenne 500 kcal fordi jeg er så liten, men for andre trenger de ikke ligge spesielt høyt i puls og så brenner de av 500 kcal på 45 min uten problemer. Anonymkode: e62a5...6db Ta på deg en ryggsekk som veier like mye som vektdifferansen. 2 minutter siden, Wiggins skrev: Du må lære deg et og annet om fysikk, arbeid og energi. Hvis alle ligger på samme puls: Dette er en svært dårlig måte å sammenligne på. Hvor høy puls to forskjellige personer får at å f. eks. sitte på en spinningsykkel og yte 200 Watt er avhengig av makspulsen deres, og hvor god form de er i. Chris Froome har vunnet Tour de France fire ganger, han har en svært lav makspuls, jeg mener den er rundt 160. Om han ligger på 150 er han nok over eller rundt syreterskelen, mens for eksempel jeg ville ligget godt under syreterskel på 150 i puls, selv om han er myyyye sprekere enn meg. Du må huske at det krever mer energi å bevege en stor kropp enn en liten. En veltrent mann på 80-90 kg vil kunne ligge ganske høyt i intensitet, og dermed yte mye større effekt i absolutte tall enn en liten og tynn kvinne på rundt 50 kg. Det du skal sammenligne er hvor mye arbeid de gjør, eller mer spesifikt, hvor høy effekt de yter. Hvis mannen og kvinnen jeg skisserte ovenfor sitter på hver sin spinningsykkel og yter 200 watt i snitt over 15 minutter, vil de forbrenne like mye på selve aktiviteten. Mannens kropp er større og vil forbrenne mye mer likevel, blant annet vil han produsere mye mer varme enn kvinnen. Makspulsen min er noe som 230. Er det dumt?
Wiggins Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 1 hour ago, abrasiveRefraction said: Makspulsen min er noe som 230. Er det dumt? Nei, det er vel snarere en fordel å ha høy makspuls versus lav makspuls. Det betyr bare at du må ligge mye høyere i absolutt puls for å ligge i sone 3 enn f. eks. Chris Froome. En godt trent person har syreterskel på kanskje 85% av makspuls. Med 230 i makspuls blir det 196 i puls.
ajarRun Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 6 minutter siden, Wiggins skrev: Nei, det er vel snarere en fordel å ha høy makspuls versus lav makspuls. Det betyr bare at du må ligge mye høyere i absolutt puls for å ligge i sone 3 enn f. eks. Chris Froome. En godt trent person har syreterskel på kanskje 85% av makspuls. Med 230 i makspuls blir det 196 i puls. Jeg føler 170 i puls klarer jeg hele dagen. 190 merker jeg. Når det går over 200 begynner det å bli ubehagelig.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 14 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg føler 170 i puls klarer jeg hele dagen. 190 merker jeg. Når det går over 200 begynner det å bli ubehagelig. Jeg har 205 i maxpuls og ligger uten særlige problem på mellom 190-200. Rart du merker det så godt på 200 når du har mye høyere maxpuls. Anonymkode: e62a5...6db
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 Tre personer med lik puls betyr ikke at de trener like hardt. Puls er veldig individuelt, og kan variere mye med f.eks alder. La oss si at de tre personene alle har 70 % av makspuls gjennom hele økta. Den tyngste vil generelt forbrenne mest, siden det krever mer energi å drifte og forflytte en tung kropp. Muskelmasse vil også ha litt å si, men det går mest på hvileforbrenning. At det krever mer energi å forflytte en 100 kg tung stein enn en 50 kg tung stein er vel ganske basic kunnskap, og det er samme prinsipp som gjelder ved trening Anonymkode: 7bfa2...473
penny_ Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 På 14.2.2018 den 19.50, AnonymBruker skrev: Det er faktisk nesten litt urettferdig synes jeg! For meg skal det en god svetteøkt til for å forbrenne 500 kcal fordi jeg er så liten, men for andre trenger de ikke ligge spesielt høyt i puls og så brenner de av 500 kcal på 45 min uten problemer. Anonymkode: e62a5...6db Hva er poenget med å forbrenne masse kalorier om man er liten og slank?
Wiggins Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har 205 i maxpuls og ligger uten særlige problem på mellom 190-200. Rart du merker det så godt på 200 når du har mye høyere maxpuls. Anonymkode: e62a5...6db Hvis du kan ligge på 93-98% av makspulsen din over lengre tid er du enten i vanvittig god form, eller så er makspulsen din høyere enn 205. Det kan være vanskelig å pushe seg virkelig i taket på en makspuls-test.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå