AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Jeg har jobbet hver mandag og hver lørdag i en klesbutikk i 3 år. Jeg er ansatt som ekstrahjelp med 0 faste timer i måneden, men har likevel hatt faste timer disse dagene. Nå har vi fått en ny sjef, som snakker mye om å endre på timene. Jeg lurer på om sjefen har lov til å ta mine «faste» timer og gi de til andre ansatte? Vet at det finnes regler rundt dette for deltidsansatte, men i og med at jeg på papiret er ansatt som ekstrahjelp så er jeg usikker. I tillegg har jeg en Mail fra i høst der sjefen til sjefen spør om jeg vil fortsette å jobbe faste vakter mandag og lørdag, noe jeg svarte ja på. Anonymkode: 72242...0da
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet hver mandag og hver lørdag i en klesbutikk i 3 år. Jeg er ansatt som ekstrahjelp med 0 faste timer i måneden, men har likevel hatt faste timer disse dagene. Nå har vi fått en ny sjef, som snakker mye om å endre på timene. Jeg lurer på om sjefen har lov til å ta mine «faste» timer og gi de til andre ansatte? Vet at det finnes regler rundt dette for deltidsansatte, men i og med at jeg på papiret er ansatt som ekstrahjelp så er jeg usikker. I tillegg har jeg en Mail fra i høst der sjefen til sjefen spør om jeg vil fortsette å jobbe faste vakter mandag og lørdag, noe jeg svarte ja på. Anonymkode: 72242...0da Om kontrakten din sier null faste timer i måneden (ekstrahjelp med nulltimerskontrakt), så har du nok dessverre ikke krav på det. Kontrakten din må fastsette stillingsprosent, og eventuelt hvilke dager du jobber. Får du ingen vakter ville jeg søkt ny jobb. Anonymkode: 68ef6...ceb 1
Måbarefåsiat... Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 Det er vel lov å endre på slikt. Men jeg ville nok etterspurt en grunn. Hvorfor er det så viktig å bytte på dette?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Dette er en vanskelig sak, for ekstrahjelper skal strengt tatt brukes for å fylle hull i vaktplaner og ved uforutsette ting. Om bedriften har hatt behov for ekstrahjelp fast på disse vaktene over så lang tid, så kan det hende du har krav på en deltidsstilling tilsvarende disse timene. Midlertidig ansettelse og ekstrahjelper/tilkalling skal ikke benyttes ved ett fast og vedvarende behov. Anonymkode: b895c...bd4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Ja, så jeg har jo egentlig vært deltid med ekstrahjelp-kontrakt. Men nå tror jeg den nye sjefen vil fordele vaktene mellom flere ekstrahjelper, og derfor vil jeg antagelig miste min lørdagsvakt. Dette er så stressende. Jeg er student og har ikke råd til å jobbe mindre enn jeg gjør nå. I praksis har jeg jo vært deltidsansatt med faste vakter i tre år, men det er altså bare det skriftlige i kontrakten som gjelder? Det hjelper ikke at sjefen til min sjef har spurt om jeg vil fortsette med de faste vaktene og jeg har svart ja, eller at en tidligere sjef som sluttet lovet meg kontrakt på fast jobbing mandag og lørdag? Anonymkode: 72242...0da
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 Du har i mail fått tilbud om faste vakter mandag og lørdag, som du har takket ja til. Dermed har du inngått en avtale med arbeidsgiver. Hadde henvist til denne avtalen. Anonymkode: 38f0b...4fb 2
Gjest Cocosa Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har i mail fått tilbud om faste vakter mandag og lørdag, som du har takket ja til. Dermed har du inngått en avtale med arbeidsgiver. Hadde henvist til denne avtalen. Anonymkode: 38f0b...4fb Enig. Her har Ts det til og med skriftlig
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Dersom har jobbet fast mandag og lørdag i tre år har du jo i praksis en deltidsjobb, det er kommet ikke noe tilfeldig behov som er krav til ekstrahjelp. Arbeidsgiver vil ha dårlige argumenter hvis det blir noen sak. Meld deg inn i fagforening og få hjelp der. Anonymkode: fff41...21e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 Tusen takk for svar. Skal ha personalmøte i morgen, så det blir spennende å høre hva sjefen sier. Anonymkode: 72242...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå