AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Skal ikke ut å reise, men lurer på likevel. Så et bilde på FB profilen til en bekjent som bor i Italia. Hun hadde tatt bilde i bilen sin, der jeg la merke til at hun hadde babysete (minste størrelsen, baby er under 3 mnd), av typen vi også bruker (maxi kosi) mot kjøre retning, men i forsetet. Jeg sendte henne melding umiddelbart (hun er ung mor) og forklarte at dette var farlig og faktisk ulovlig i enkelte land, når man har airbag. Hun forklarte at i Italia er det ikke lov til å ha baby alene i baksetet, og dersom man er alene, så MÅ man ha babysete i forsete. Men hun hadde avkoblet airbag i passasjersetet foran. Jeg ble litt satt ut. Først og fremst for hvorfor baby ikke kunne være alene i baksetet, og for det andre hvorfor myndighetene legger opp til at det man heller bør avkoble airbagen, og potensielt gjøre forsetet farligere for en voksen. Er det noen som har hørt om denne reglen, som har vært i Italia eller er fra Italia, og kan bekrefte at dette stemmer!! Hva er bakgrunnen for denne reglen i så fall? Noen linker til engelskspråklige sider, hvor dette står. Denne mammaen er familie litt langt uti, derfor bryr jeg meg, pluss at jeg er nysgjerrig for bakgrunnen for dette. Anonymkode: f92a8...603
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 Italia? Velg selv. Anonymkode: 1def5...a24
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Italia? Velg selv. Anonymkode: 1def5...a24 Skjønner ikke hva du mener!! Anonymkode: f92a8...603
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 På de fleste nyere biler er det jo null stress å koble av og på airbag. I vår bil er det gjort på 10 sek. Jeg ser ikke problemet med å ha baby i framsetet så lenge bilsetet er montert sikkert og airbag er av. Mat myndighetene har bestemt at babyer ikke skal være alene i baksetet er kanskje ifm at barn ikke skal bli glemt i bilen?! Anonymkode: c5d56...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Har vel ikke noe å si om de er foran eller bak. Airbag kobler man selvfølgelig ut. Anonymkode: 3faa7...a22
Minlillelykke Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 Så lenge airbag er koblet ut og setet korrekt festet er det fullt lovlig å kjøre med barn i fremsetet 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 Fullt lovlig og anbefalt å ha baby(for å ha under oppsyn) i framsetet med utkoblet airbag også i Norge. Anonymkode: d0202...e90 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Kjenner flere som har baby i framsetet i Norge, er ikke verre enn at de kobler ut airbag. Og så forsto jeg ikke helt kommentaren din om at hun er en ung mor? Er da nok av unge mødre som er like gode (og dårlige) som oss andre. Anonymkode: 6f760...c03 5
Gjest Sisti Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 Så på en dokumentar for ikke lenge siden, om barn som har blitt gjenglemt i bil og derfor dødd. Der ble det nevnt at den type dødsfall har økt fordi man i mye større grad enn før har barna i baksetet, og dermed øker sannsynligheten for å glemme barna i bilen (og det å glemme dem er faktisk en helt naturlig funksjon i hjernen, så det kan seriøst skje hvem som helst!). Mulig det ligger en sånn begrunnelse bak?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Skal ikke ut å reise, men lurer på likevel. Så et bilde på FB profilen til en bekjent som bor i Italia. Hun hadde tatt bilde i bilen sin, der jeg la merke til at hun hadde babysete (minste størrelsen, baby er under 3 mnd), av typen vi også bruker (maxi kosi) mot kjøre retning, men i forsetet. Jeg sendte henne melding umiddelbart (hun er ung mor) og forklarte at dette var farlig og faktisk ulovlig i enkelte land, når man har airbag. Hun forklarte at i Italia er det ikke lov til å ha baby alene i baksetet, og dersom man er alene, så MÅ man ha babysete i forsete. Men hun hadde avkoblet airbag i passasjersetet foran. Jeg ble litt satt ut. Først og fremst for hvorfor baby ikke kunne være alene i baksetet, og for det andre hvorfor myndighetene legger opp til at det man heller bør avkoble airbagen, og potensielt gjøre forsetet farligere for en voksen. Er det noen som har hørt om denne reglen, som har vært i Italia eller er fra Italia, og kan bekrefte at dette stemmer!! Hva er bakgrunnen for denne reglen i så fall? Noen linker til engelskspråklige sider, hvor dette står. Denne mammaen er familie litt langt uti, derfor bryr jeg meg, pluss at jeg er nysgjerrig for bakgrunnen for dette. Anonymkode: f92a8...603 Det anbefales i Norge også det. Hadde vi kunnet hadde vi hatt minsen foran i vår bil Anonymkode: f0aa1...679
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #11 Skrevet 14. februar 2018 Man skal på død og liv ha barnet bakovervendt til min. 4 år. Men å la ungen være alene hjemme i en alder av 5, det er liksom innafor hos mange. De fleste ulykker skjer i hjemmet. Slapp av Anonymkode: 1a69f...268
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå