Gå til innhold

Kan cola I helger ødelegge veksten til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, en liker ikke brus og den andre elsker brus. 

Burde jeg begrense det til brus uten koffein? Jeg begrenser mengden til kun lørdager. 

Anonymkode: b0e8b...066

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det koffein i cola mer?

Tror ikke det er så farlig altså. Veksthemmende er det i alle fall ikke. Ville vært mer bekymra for tenna.

• Liker 3
Skrevet

Et glass brus hver lørdag er ikke skadelig for hverken vekst eller tenner, så lenge dere pusser tenner og har normal kosthold ellers.

Anonymkode: 76a09...d45

• Liker 12
Skrevet

Har en som har drukket mye cola gjennom sitt 16- årige liv.

Han er godt over 180 høy.

så tror nok ikke brus er så skadelig for veksten akkurat

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det greit og ufarlig å drikke litt brus én dag i uken. :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Celtic Heart skrev:

Gratulerer

Anonymkode: bd98a...079

Gjest Fjelldronning
Skrevet

Barna vår drikker brus i helgene. Og spiser godteri. Vi spiser noenlunde sunt til måltidene. De pusser tennene litt ekstra i helgene pga brusen og søtsakene de får i seg :) 

Skrevet
10 timer siden, Celtic Heart skrev:

Hvor høy er hans far? Ofte blir man litt høyere enn sine foreldre. Kanskje din sønn egentlig skulle vært enda høyere (om det stemmer at noe i brusen hemmer veksten)?

Anonymkode: 2e3cf...a47

Skrevet

Jeg drakk ikke brus før jeg ble 18 (syns det smakte ekkelt fordi jeg ikke var vant med det). Ble ikke høyere enn 156 cm likevel. :)
Gi de cola i helgene du. 

Anonymkode: 8d1c7...392

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er hans far? Ofte blir man litt høyere enn sine foreldre. Kanskje din sønn egentlig skulle vært enda høyere (om det stemmer at noe i brusen hemmer veksten)?

Min sønn på 19 år har drukket mye cola opp i gjennom og er over 190 cm. 

Cola stopper da ikke vekst! Gud så mye rart folk tror. Da hadde det vært enkelt å stoppe veksten hos de som ønsker det😬

Anonymkode: 2acdf...581

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mors høyde teller like mye så det er rart at du bare spør om den ene foreldrens høyde. Tror du sønner arver fars høyde og døtre arver mors? :lol: Å få vite at far er 167 cm høy (det var da rart at sønnen ble så høy da ville du sikkert tenke) sier deg veldig lite når sønnen har en mor som er godt over snittet høy og det er der høyde hans kommer fra. Litt dumt å se bort fra 50% av arvemassen, eller hva?

Anonymkode: c305e...0e5

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min manns far har aldri drukket cola og er 204. Min mann har drukket masse cola og er 193. Argumentet ditt fungerer ikke. 

Anonymkode: 40ac4...bc7

Skrevet

Det kan ikke ødelegge veksten, men det er jo selvsagt ikke anbefalt for barn å drikke koffein. Cola blir samme problemstilling som energidrikke. Et par glass på en lørdag skal ikke være noe problem, men brus uten koffein er selvsagt et bedre alternativ

Anonymkode: 31506...b27

Skrevet

Cola har INGENTING med vekst å gjøre.. Kjenner da mange barn som har fått Cola oppgjennom årene, og kjenner ingen som er lave annet enn at foreldrene er lave.

Anonymkode: e3a3e...9a6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min manns far har aldri drukket cola og er 204. Min mann har drukket masse cola og er 193. Argumentet ditt fungerer ikke. 

Anonymkode: 40ac4...bc7

NETTOPP! Din mann hadde høyst sannsynlig vært over 204 om han ikke hadde drukket cola.

Skrevet

Jeg syns ikke det er noe galt i litt brus i helger, men jeg forstår ikke hvorfor folk gir små barn cola. Jeg merker jo på meg selv hvor aktivert jeg blir av koffeinet, nesten like mye som en kopp kaffe. Og når det er snakk om små kropper, syns jeg det blir for mye. Så selv om mine barn på 4 og 6 får brus når de er på besøk (vi har aldri brus hjemme), får de ikke drikke cola. De har fått smake en slurk når jeg har drukket, men de aksepterer at de ikke får mer, med begrunnelsen at det blir nesten det samme som at barn skulle drikke kaffe.

Skrevet

Fra matportalen: 

Hvor mye er for mye?

Barn og ungdom bør ikke innta mer enn 2,5 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag. For et barn på 30 kg tilsvarer dette 75 mg koffein per dag. Tilsvarende vil en ung kropp på 50 kg tåle opp til 125 mg koffein per dag. Det skal ikke mer til enn en liten boks "energidrikk" (2, 5 dl) før et barn på 30 kg får i seg mer koffein enn det som er anbefalt maksimumsgrense. En halvlitersboks gir mer koffein enn det som er anbefalt for en ungdom på 60 kg. 

Hvorfor skal ikke barn og ungdom ha for mye koffein?

Inntak av koffein kan hos barn og ungdom gi søvnforstyrrelser og forbigående atferdsendringer som økt irritabilitet og uro, nervøsitet, anspenthet og angst. Dessuten er koffein vanedannende og man kan få abstinenssymptomer med kroppslig ubehag og hodepine.

Coladrikker inneholder ca 15 mg koffein pr dl, så altså bør et barn på 30 kg ikke drikke mer enn 5 dl cola pr dag. 

Bivirkningene som står inneholder ikke noe om vekstproblemer. 

Anonymkode: 2b902...6c5

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far er 184. 

Sønnen som aldri har drukket cola er 18 år og 171.

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring.

Raven Emerald, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...