Gå til innhold

Hvorfor hunder omplasseres

Anbefalte innlegg

Skrevet
30 minutter siden, Pantoten skrev:

Det er problemet, ja. For mange hunder med bagasje/som trenger erfarne eiere og for få folk som gidder/orker eller føler de har forutsetningene for å ta imot dem. Det er jo egentlig en ærlig sak, å ikke orke å arve tabbene tidligere eier har gjort. De fleste ønsker jo et ukomplisert og hyggelig hundehold.Tror mye er gjort om man kunne kjørt holdningskampanjer, både mot valpekjøpere og oppdrettere som tydeligvis selger til feil folk. Både ang. valg av riktig rase og hvordan håndtere og stå i de periodene der hunden er ekstra krevende.

Enig med deg der. :) 

Anonymkode: 9cc22...14d

Gjest -Willow
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener alle, kanskje med unntak av den første, er bull. Den første unntatt da vi ikke vet hva som er grunnen. Alle de andre er bare folk som ikke har tenkt nøye nok gjennom valget med å skaffe seg et såpass krevende dyr. De fleste av de du har valgt ut her gjelder jo også ganske unge hunder. Det tyder på at de synes hunden er litt vanskelig å takle, så de bare gir opp. Null respekt for det. Samlivsbrudd? Synd, det skulle du forutsett. Endret jobbsituasjon? Jaha, da skulle du ikke endret den, da. Hverdagen ikke strekker til? DA SKULLE DU IKKE SKAFFET DEG EN HUND.

Nettopp! En 6 mnd valp ble for krevende. Det er en VALP! Hva forventer man? Den årsaken jeg reagerte sterkest på av alle var at "hverdagen ikke lenger strakk til" for å ta vare på hunden på bare 10 mnd. Dummeste jeg har hørt! Der ble nok ikke hundeholdet helt som eier hadde sett for seg, så da dropper vi det og går videre med livet.. mens det sannsynligvis vil få store konsekvenser for hunden.  

6 timer siden, Pantoten skrev:

Nei, det er idiotisk, men omplassering er jo da ofte til hundens beste hvis de ikke gidder eller evner bedre?

Disse hundene skulle aldri ha vært hos disse eierne til å begynne med. Det er de som må lide for deres lite gjennomtenkte valg. Jeg har full forståelse for at sykdom og allergi kan oppstå, men det er få andre årsaker som er akseptable for min del (selv om de absolutt finnes). Noen hunder takler helt fint å omplasseres, noen opplever det som fullstendig traumatisk. Det vet man ikke på forhånd. Flere av hundene omplasseres flere ganger i løpet av et kort liv - det er svært uheldig og skaper jo absolutt såkalte "problemhunder" (rettere sagt; ofre for problemeiere). 

Skrevet

Jeg er en av de som har tatt i mot aggressive  hunder. Gitt de en ny sjanse. Og det har alltid gått bra. Hunder kan bli fine familiehunder med mye omsorg og tålmodighet selv med dårlig start. Men etter 3 lange år før siste hund klarte å stole på mennesker i alle situasjoner har jeg innsett at det var siste hund jeg klarer å "omvende" . Er 11 år og god som gull i dag. Men det krever enormt av tid, tålmodighet og kjærlighet å få en mishandlet hund fin. 

Det jeg savner av de som selger valper er skikkelig info om oppvigleralderen til spesielt hannhunder. For er mange hannhunder rundt 1 år som omplasseres og blir hardhent behandlet grunnet oppførsel. En hund er som et lite barn hele livet. De krever veldig mye. 

Anonymkode: 57503...783

Skrevet
16 minutter siden, -Willow skrev:

Nettopp! En 6 mnd valp ble for krevende. Det er en VALP! Hva forventer man? Den årsaken jeg reagerte sterkest på av alle var at "hverdagen ikke lenger strakk til" for å ta vare på hunden på bare 10 mnd. Dummeste jeg har hørt! Der ble nok ikke hundeholdet helt som eier hadde sett for seg, så da dropper vi det og går videre med livet.. mens det sannsynligvis vil få store konsekvenser for hunden.  

Disse hundene skulle aldri ha vært hos disse eierne til å begynne med. Det er de som må lide for deres lite gjennomtenkte valg. Jeg har full forståelse for at sykdom og allergi kan oppstå, men det er få andre årsaker som er akseptable for min del (selv om de absolutt finnes). Noen hunder takler helt fint å omplasseres, noen opplever det som fullstendig traumatisk. Det vet man ikke på forhånd. Flere av hundene omplasseres flere ganger i løpet av et kort liv - det er svært uheldig og skaper jo absolutt såkalte "problemhunder" (rettere sagt; ofre for problemeiere). 

Helt enig. Er få grunner gode nok for å omplassere. Ser også at folk som omplasserer ofte prøver på ny hund. Jeg dømmer faktisk folk nedenom og hjem når de omplasserer 1 hund og skaffer en annen i tro på at det er hunden som er problemet. Har "bekjente på FB som har hatt 12 forskjellige hunder på 10 år. 

Anonymkode: 57503...783

• Liker 3
Skrevet

Fordi sånne idioter som opprettet tråden "hvilken rase passer for meg?" hvor de ønsker å ha en malamute boende i en leilighet på 30 kvm med to turer på 20 min daglig. Jeg gir dem én måned før leiligheten er tilnærmet kondemnert og eierne gir opp. Idioter hele gjengen.

Anonymkode: 6dd2f...393

• Liker 9
Gjest -Willow
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sånne idioter som opprettet tråden "hvilken rase passer for meg?" hvor de ønsker å ha en malamute boende i en leilighet på 30 kvm med to turer på 20 min daglig. Jeg gir dem én måned før leiligheten er tilnærmet kondemnert og eierne gir opp. Idioter hele gjengen.

Anonymkode: 6dd2f...393

Det virker definitivt som om valg av rase er langt fra godt nok gjennomtenkt hos alle. Det er helt greit å ha preferanser for hva man liker i en hund, men kan du ikke tilby det rasen krever så er det utrolig egoistisk/ignorant å gå til anskaffelse av den likevel. Så virker det også som at mange er utrolig utseendefikserte. Det burde komme i siste rekke. 

Skrevet
På 14.2.2018 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Lett? Om det er noe som blir uglesett så er det allergi. 

Anonymkode: a4e68...52b

Lett fordi det er en akseptabel grunn. Kjenner en gammel og syk hund som ble omplassert på grunn av "allergi" der den egentlige årsaken er at det er dyrt å levere inn hund til avlivning. Sikkert mange flere lignende tilfeller, lettere at noen kommer å henter hunden enn å måtte ta den siste turen til Vetrinæren og betale 3-4000. Helt grusomt at noen gjør slik med sin beste venn.

Anonymkode: 5cf44...738

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 14.2.2018 den 17.39, _popcorn_ skrev:

Har tenkt mye på dette med omplasseringsgrunner selv. 
Men da det jeg anser som noen som kommer til å videreomplassere. Ser mange annonser der folk søker omplasseringshund med "jeg er for tiden arbeidsledig og har mye tid" eller "jobber bare i vikariat, så er ofte hjemme". 
Jeg lurer på om disse menneskene har en plan for hva som skjer om dem er i 100% jobb igjen... 

Kan jo være at de sier det fordi det faktisk passer fint å få hunden på et tidspunkt de likevel er hjemme. Slik at man har god tid til å la hunden bli trygg. Er vel en fordel å være hjemme de første uker/mnd, så legger man et godt grunnlag? 

Anonymkode: 65fbc...eb3

AnonymBruker
Skrevet

Etter mye erfaring med nettopp dumping.  av dyr- fordi de er menneskelig avskum! i 99.9% av tilfellene! 

Anonymkode: 8866d...410

• Liker 2
Skrevet

Når alt koker ned,så handler det i svært mange tilfeller om at valget om å skaffe hund ikke er godt nok gjennomtenkt. Enten det være seg å ha hund i seg selv,med alt det innebærer,eller at en velger en rase som  i realiteten matcher dårlig med hva eier kan tilby eller har av erfaring og kunnskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ønsket meg hund i 12 år nå, men tør fremdeles ikke kjøpe. Er så redd jeg ikke skal strekke til. Har hatt hester og katter, men å ha hund virker uoverkommelig. Vet ikke om det skyldes at det faktisk er så vanskelig, eller om det er mengden useriøse som skaper dette inntrykket.

Hest kjøper jeg lett igjen.

Anonymkode: 10e1d...b2f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ønsket meg hund i 12 år nå, men tør fremdeles ikke kjøpe. Er så redd jeg ikke skal strekke til. Har hatt hester og katter, men å ha hund virker uoverkommelig. Vet ikke om det skyldes at det faktisk er så vanskelig, eller om det er mengden useriøse som skaper dette inntrykket.

Hest kjøper jeg lett igjen.

Har du hatt hester så er du i hvert fall godt innforstått og vant med at det å ha dyr koster både tid og penger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i tenkeboksen angående å omplassere hunden vår. Det er helt forferdelig. Hunden vår er ni år. 

Jeg trodde jeg skulle være evig ungkar og fikk meg hund. Hunden var med på jobb og alle andre steder jeg var. Da hunden var fem år møtte jeg kona og ting gikk fort. Vi har nå en toåring og en ettåring. Det hadde jeg jo aldri sett for meg at skulle skje, men nå er det sånn at hunden får lide for dette. Hunden er ikke sånn kjempebegeistret for barna, den får heller ikke like mye oppmerksomhet, tur og stimuli som før. Tiden strekker ikke til. 

Vi ønsker at hunden skal få ha en fin alderdom hos noen som har tid, men det føles egoistisk å omplassere, samtidig som det føles egoistisk å beholde han. 

Anonymkode: bc992...868

Skrevet
På 14.2.2018 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Jeg mener alle, kanskje med unntak av den første, er bull. Den første unntatt da vi ikke vet hva som er grunnen. Alle de andre er bare folk som ikke har tenkt nøye nok gjennom valget med å skaffe seg et såpass krevende dyr. De fleste av de du har valgt ut her gjelder jo også ganske unge hunder. Det tyder på at de synes hunden er litt vanskelig å takle, så de bare gir opp. Null respekt for det. Samlivsbrudd? Synd, det skulle du forutsett. Endret jobbsituasjon? Jaha, da skulle du ikke endret den, da. Hverdagen ikke strekker til? DA SKULLE DU IKKE SKAFFET DEG EN HUND.

En kan ikke forutse samlivsbrudd og ikke alltid endring i jobb situasjon 

AnonymBruker
Skrevet

Hundee omplasseres fordi folk ikke TENKER gjennom hva de kan tilby hunden og hva hunden krever, ei heller gjør forarbeid med å lese seg opp på raser før de kjøper, dropper valpekurs og generelt tar for lettvint på ansvaret. Planlegger du familie i nær fremtid, dropp bikkja. Jobber du sinnsykt mye, dropp bikkja. Allergi blant de nærmeste, dropp bikkja.

Anonymkode: 3a8b4...b1f

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i tenkeboksen angående å omplassere hunden vår. Det er helt forferdelig. Hunden vår er ni år. 

Jeg trodde jeg skulle være evig ungkar og fikk meg hund. Hunden var med på jobb og alle andre steder jeg var. Da hunden var fem år møtte jeg kona og ting gikk fort. Vi har nå en toåring og en ettåring. Det hadde jeg jo aldri sett for meg at skulle skje, men nå er det sånn at hunden får lide for dette. Hunden er ikke sånn kjempebegeistret for barna, den får heller ikke like mye oppmerksomhet, tur og stimuli som før. Tiden strekker ikke til. 

Vi ønsker at hunden skal få ha en fin alderdom hos noen som har tid, men det føles egoistisk å omplassere, samtidig som det føles egoistisk å beholde han. 

Anonymkode: bc992...868

Jeg synes det høres helt legitimt ut, og hadde gjerne tatt i mot en hund som kom fra en slik situasjon. Dette er jo ikke akutt, så da har dere jo litt tid på å finne de rette folkene også. 

Sånn generelt må det jo være bedre å omplassere dyr, enn at både de og eier skal leve et miserabelt liv sammen til en av dem dør? For det virker jo som det er fy å avlive om de ikke er dødssyke og ingen behandling virker, i følge fanatikerne her inne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Julie skrev:

Har du hatt hester så er du i hvert fall godt innforstått og vant med at det å ha dyr koster både tid og penger. 

Ja, men hestene klarer seg godt mens jeg er på jobb. Slik jeg har forstått det kan ikke hunder være alene så lenge. Katten er stort sett med meg hele døgnet, men hender at hun sitter alene i opptil 6 timer. Har hatt dyr hele livet og innenfor alle arter bortsett fra hund, og det er derfor jeg lurer på om de useriøse ødelegger for de som faktisk kan ha hund.

Tid med dyr har alltid vært pri 1 her.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hestene klarer seg godt mens jeg er på jobb. Slik jeg har forstått det kan ikke hunder være alene så lenge. Katten er stort sett med meg hele døgnet, men hender at hun sitter alene i opptil 6 timer. Har hatt dyr hele livet og innenfor alle arter bortsett fra hund, og det er derfor jeg lurer på om de useriøse ødelegger for de som faktisk kan ha hund.

Tid med dyr har alltid vært pri 1 her.

Hunder kan være alene en arbeidsdag såfremt de er vant til det

Skrevet

Får alltid lyst til å sende en skikkelig drittmelding til folk på Finn når jeg leser sånne annonser. Det er et liv de har tatt ansvaret for. Oppdrettere bør virkelig begynne å tenke mer over hvem de selger valper til

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Julie skrev:

Hunder kan være alene en arbeidsdag såfremt de er vant til det

Men  da kommer spørsmålet: Er det best at de blir vandt til å holde seg uten eier og uten eliminasjon, eller bør de ha eier rundt fra dag en? JEG tenker at morspermisjon med hunder er en bjørnetjeneste. Jeg var hjemme med katten i 2 mnd og katten er knappe ti meter ifra meg. Må blokkere så hun ikke blir med i bilen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...