AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Inspirert av en annen tråd: Du som ikke er vegetarianer eller veganer, hvor ofte lager du likevel middag uten kjøtt eller fisk? En eller flere ganger i uka, en eller flere ganger i måneden, eller sjeldnere, evt aldri? Og hva slags vegetariske retter inngår i det faste repetoaret ditt av middager? Selv spiser jeg vegetarisk middag 2-3 ganger i uka. Vanligvis suppe, pasta, curry, enkle paier, ulike retter med egg... Ute i virkeligheten har jeg inntrykk av at kostholdet mitt er ganske representativt og standard, inne på KG får jeg inntrykk av at det er et voldsomt unntakstilfelle. Så gi meg litt empiri! Anonymkode: aea76...603 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 Aldri. Før jeg ble samboer spiste jeg vegetarisk 1-3 middager i uken, men slet så veldig med magen om jeg spiste bønner/belgfrukter (selv om jeg prøvde venne magen til det i over et par år), og fikk ikke resultater på trening fordi jeg slet med å få i meg nok protein uten å ty til pulver. Samboeren blånekter å spise vegetariske middager, og jeg merker at jeg også har det fysisk bedre når jeg spiser en god dose kjøtt/fisk til middag. Anonymkode: ba214...c67 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 Vi spiser gjerne vegetarisk en gang i uken. Men det er fordi jeg har dilla på «liv laga» burgerne 😂 Anonymkode: aea26...608 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Ganske sjelden, egentlig. Hvis jeg spiser vegetarisk blir det enten suppe eller en slags salat. Eller spiser jeg svært sjelden kjøtt også, da jeg spiser fisk til middag nesten hver dag. Anonymkode: 2253a...b0e 1
Gjest Mrs.Sunday Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Nesten hver dag hele året. Men jeg spiser egg og meieriprodukter. Derfor er det feil for meg å kalle meg vegetarianer. Jeg spiser av og til kylling, eller fisk. Men mest vegetarisk, som sagt.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 1 minutt siden, Mrs.Sunday skrev: Nesten hver dag hele året. Men jeg spiser egg og meieriprodukter. Derfor er det feil for meg å kalle meg vegetarianer. Jeg spiser av og til kylling, eller fisk. Men mest vegetarisk, som sagt. Det er ikke feil å kalle seg vegeterianer om man spiser egg og meieriprodukter. Vegeterianere spiser sånt. Du tenker nok på veganere, de spiser ikke noe animalske produkter. Om du innimellom spiser kylling og fisk, er du ikke vegeterianer, men at du spiser egg/meieri har nada med saken å gjøre. Anonymkode: ba214...c67 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske sjelden, egentlig. Hvis jeg spiser vegetarisk blir det enten suppe eller en slags salat. Eller spiser jeg svært sjelden kjøtt også, da jeg spiser fisk til middag nesten hver dag. Anonymkode: 2253a...b0e Fisk er kjøtt. Anonymkode: 4e4d9...2ca 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 1 minutt siden, Mrs.Sunday skrev: Nesten hver dag hele året. Men jeg spiser egg og meieriprodukter. Derfor er det feil for meg å kalle meg vegetarianer. Jeg spiser av og til kylling, eller fisk. Men mest vegetarisk, som sagt. Mannebeinet vegetarianer om man bare kutter ut kjøtt. Veganer dersom man også kutter andre produkter fra dyr men du kan heller ikke kalle deg vegetarianer siden du av og til spiser kjøtt. Anonymkode: aea26...608
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mannebeinet vegetarianer om man bare kutter ut kjøtt. Veganer dersom man også kutter andre produkter fra dyr men du kan heller ikke kalle deg vegetarianer siden du av og til spiser kjøtt. Anonymkode: aea26...608 Haha mannebeinet = man er Anonymkode: aea26...608
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fisk er kjøtt. Anonymkode: 4e4d9...2ca Nei. Fisk er kjøtt, men ber om kjøtt når skal spise så får du ikke fisk nei. Anonymkode: 2253a...b0e
Arkana Skrevet 14. februar 2018 #11 Skrevet 14. februar 2018 kanskje 3-6 ganger i måneden? Veldig varierende hvor ofte og hva vi lager, men det er gjerne ulike typer suppe (f.eks. cheesy vegetable chowder eller spinat-, blomkål eller tomatsuppe) ulike typer pai/quiche (pai med spinat, fetaost og løk, quiche med brokkoli), vegetarcurry, pastagrateng, vegetarpizza, greske grønnsaksboller med pitabrød og tzatziki eller falafel med ulikt tilbehør.
cleangal Skrevet 14. februar 2018 #12 Skrevet 14. februar 2018 Spiser vegetarisk (eller kanskje det er vegansk, bruker ikke egg eller melkeprodukter) minst en gang i uka. Hvis jeg er alene hjemme blir det vegetarisk/vegansk hver dag.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #13 Skrevet 14. februar 2018 Ekstremt sjeldent. Kan av og til spise suppe det tifeldigvis ikke er kjøtt eller fisk i, men det er sjeldent. Anonymkode: 9ec5d...3d4 1
Arkana Skrevet 14. februar 2018 #14 Skrevet 14. februar 2018 6 minutter siden, Mrs.Sunday skrev: Nesten hver dag hele året. Men jeg spiser egg og meieriprodukter. Derfor er det feil for meg å kalle meg vegetarianer. Jeg spiser av og til kylling, eller fisk. Men mest vegetarisk, som sagt. Vegetarianer betyr bare at man ikke spiser kjøtt så de kan spise egg og meieriprodukter. En veganer hverken spiser eller bruker noe som kommer fra dyr, dvs at de ikke spiser hverken kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, svinegelatin e.l. og bruker heller ikke ull, skinn eller andre dyreprodukter. Å være veganer er mer en livsstil mens vegetarianisme er en type diett.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #15 Skrevet 14. februar 2018 Jeg tror det kommer litt an på hvilket samfunnslag og familie man befinner seg i/ vokser opp i. De som følger tradisjonene til foreldre i jobb og livsstil arver gjerne matvanene. Og dersom man bor litt øde til og ikke reiser mye, så blir man aldri introdusert for mye annen mat. Jeg har for eks aldri sett brødrene mine spise asiatisk, indisk osv. Har kun sett dem spise norsk mat + utenlandsk mat som er vanlig og popoulært som for eks taco. Som jeg skrev i den andre tråden er noe kjøtt inkludert i omtrent alle måltid. Til og med ferdignudler har gjerne kjøttkraft med på kjøpet. Mye av maten de spiser er dårlig og nesten alle er overvektige. De fleste spiser uansett for mye. Når jeg er på besøk kan middagen deres lett komme opp i dobbelt så mye kalorier som det jeg spiser. Jeg spiste slik selv til jeg kom i midten av 20-årene og var selv på vei opp i vekt som resten av familien. Hadde som yngre tenkt at jeg en dag ville bli vegetarianer da jeg alltid har likt dyr og ikke liker at dyr blir drept. Som barn så jeg naturdokumentarer og skjønte ikke hvorfor kameramannen ikke grep inn når en løve angrep sebraen. Jeg tror dette er en naturlig empatisk respons hos mennesker som blir undertrykket i løpet av livet. Jeg er veldig takknemelig for at jeg lever i en tid der man enkelt kan være vegetarianer og veganer, at jeg kan følge min empatiske reaksjon mot dyr der jeg ikke vil skade eller drepe dem. Det føles veldig bra å vite at jeg bidrar til minst mulig dyredød. Da jeg møtte min veganske samboer ble det veldig enkelt å skifte livsstil Anonymkode: 92efc...3d9 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #16 Skrevet 14. februar 2018 Ikke noe fisk eller kjøtt minst en gang i uka. Det kan være vi bruker animalske produkter, det kan vi ikke så mye om. Rødt kjøtt maks 1-2 ganger i uka. Og begrenser mengde av både rødt og hvitt kjøtt. Som et (lite) bidrag for dyrevelferd og miljø. Og også fordi det er stor korrelasjon mellom mage-/tarmkreft og inntak av rødt kjøtt. Av helsemessige årsaker har vi også redusert mengden fisk med tungmetaller, matvarer med hormonforstyrrende midler og enkelte andre ting. Anonymkode: 6aacf...b2e 2
Ponyo Skrevet 14. februar 2018 #17 Skrevet 14. februar 2018 Ganske ofte, kanskje mellom 3-4 dager i uka de fleste uker? Har noen standardretter det går i, men prøver å variere litt også. Noen gjengangere; Linsesuppe med røde linser og gulrot, Linsesuppe med grønne linser og spinat/nesle (kommer an på sesong), potet og purreløk suppe, grønn ertesuppe, Vegansk "betasuppe" med div rotfrukter fra grønnsaksskuffa, kål og kikerter, Vegisterkaker med tilbehør, kjøttløse "nøttekaker" med tilbehør (Kaker laget av nøtter/kikertmel/brødrasp/egg), Rødbetburgerne fra grønne folk som selges på rema med hummus og sautert spinat, Ovnsbakt søtpotet og potet i kormasaus med tilbehør, Toro tomatsuppe fra pose med egg og makaroni (hendig krisemiddag å ha på lur!), Sopp og bønne taco, Veggispizza med asparges, oliven og sopp, pasta med tomatsaus, spinat og røde linser, Grønnsakslasagne.
BlendaSensitive Skrevet 14. februar 2018 #18 Skrevet 14. februar 2018 Vokst opp med kjøtt eller fisk hver dag selv, men begynte tidlig å droppe kjøtt. Var vegetarianer on/off i flere år. Har svigesøster som er vegetarianer, min eldste datter var veganer/vegetarianer siden hun var 12 år. Spiser nok vegetarisk noen ganger i uka, så fisk og annen type kjøtt noen dager i uka. Hadde det ikke vært for ost, hadde vi nok spist vegansk mat flere ganger i måneden/uka. Tipper snittet er på fisk 2 ganger per uke, kjøtt 3 ganger per uke, vegetarisk 2 ganger per uke, eller motsatt med veg 3 ganger og kjøtt 2 ganger per uke. Typiske vegetarretter: Bytter ut kjøtt med fake kjøtt (typ bolognese, falafel, "kjøtt"boller, fake pølser i gryte etc). Linsegryte er storfavoritt hos oss, billig og godt. Pasta med saus, eller med en eller annen form for bønner i. Pizza med bare saus, ost, løk, tomat, oliven, mais på. Grill på sommeren: mase med grønnsaker på grillen, ulike "rører", salater, brød etc. Kanskje veg pølse til barnet.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #19 Skrevet 14. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri. Før jeg ble samboer spiste jeg vegetarisk 1-3 middager i uken, men slet så veldig med magen om jeg spiste bønner/belgfrukter (selv om jeg prøvde venne magen til det i over et par år), og fikk ikke resultater på trening fordi jeg slet med å få i meg nok protein uten å ty til pulver. Samboeren blånekter å spise vegetariske middager, og jeg merker at jeg også har det fysisk bedre når jeg spiser en god dose kjøtt/fisk til middag. Anonymkode: ba214...c67 Må bare kommentere denne, for det går også igjen i tråder om vegetarmat: Man må jo ikke bruke bønner og linser i alle vegetarretter, altså, særlig ikke om man har andre proteinkilder i kostholdet, dvs egg, meieriprodukter, kjøtt og fisk. Da er det det null problem å droppe alt som heter belgfrukter, og istedet lage potet- og purresuppe, eller gulrotsuppe med kokosmelk, ingefær, lime og koriander, eller shakshuka med løk, paprika, tomat og egg, eller pasta med chili, hvitløk, hva som helst av grønnsaker og parmesan eller feta på toppen. Ellers har jeg også inntrykk av at det er flere kjøttfantaster og grønnsaksvegrere blant menn enn blant kvinner, som du skriver. Og enig også med ABen som skriver at det har noe med samfunnslag å gjøre. Mange endrer matvanene i løpet av studietiden, tror jeg, pga nye impulser og lite penger samtidig som man flytter hjemmefra og får ansvar for middagslaging selv. Dersom man går rett fra barndomshjemmet til et liv med barn og samboer/ektefelle på hjemstedet viderefører man kanskje i større grad matvanene man har med seg hjemmefra? Anonymkode: aea76...603 5
Gjest Saul Skrevet 14. februar 2018 #20 Skrevet 14. februar 2018 Tja, 2-4 ganger i måneden. Spiser lite rødt kjøtt, men gjerne fisk og fjærkre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå