Gå til innhold

Hvilken hund passer meg?

Arba

Anbefalte innlegg

Hei!

Til våren skal jeg flytte ut i en liten hybel for å studere. I og med dette, tenkte jeg å kjøpe meg en hund.

Men hvilken hund passer meg, i en liten hybel på ca. 30 kvadrat, som student?

Tenker dette:

- En hund som ikke trenger alt for mye mosjon, men gjerne to turer til dagen.

- En hund som kan være alene en del timer, når jeg er på skole/ute med venner.

- En hund som ikke gir fra seg masse hår, som er lydig og som ikke har tendens til å bli fort syk.

Liker mellomstore/store hunder, men det er vel utfordrende i henhold til tankene mine ovenfor.

Har noen ærlige og erfaringsrike tips vedrørerende dette? Setter stor pris på tips, tanker og anbefalinger! Kanskje noen som har god greie på hunder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er student og bor på 30 kvadrat, har en chihuahua, helt perfekt utfra kriteriene :bolledeig:

Anonymkode: 67bbf...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund, men de trenger gjerne en del mosjon og plass å bevege seg på. Ellers er det en lettlært rase med godt lynne, og røyter ikke (må klippes 2-3 ganger i året).

Anonymkode: 5151b...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymAA skrev:

En hund som kan være alene en del timer, når jeg er på skole/ute med venner.

Dette har du sikkert tenkt på, men som student og hundeeier er du nødt til å prioritere nøye. Du kan ikke la hunden være hjemme en skoledag og så stikke på trening eller ut med venner på kvelden, begge deler blir fort altfor mye alenetid. Har du derimot en fleksibel timeplan og kan ta hunden med på det sosiale livet på kveldstid iblant, så fungerer studiehverdagen med hund ganske fint :) Er du fersk student? Mange synes det fungerer bedre å prøve seg som student en stund først, bli ferdig med festingen dersom det er viktig for dem, og så anskaffe hund når en er blitt mer vant til studentlivet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pantoten skrev:

Dette har du sikkert tenkt på, men som student og hundeeier er du nødt til å prioritere nøye. Du kan ikke la hunden være hjemme en skoledag og så stikke på trening eller ut med venner på kvelden, begge deler blir fort altfor mye alenetid. Har du derimot en fleksibel timeplan og kan ta hunden med på det sosiale livet på kveldstid iblant, så fungerer studiehverdagen med hund ganske fint :) Er du fersk student? Mange synes det fungerer bedre å prøve seg som student en stund først, bli ferdig med festingen dersom det er viktig for dem, og så anskaffe hund når en er blitt mer vant til studentlivet.

Som student er det mye kortere og færre dager hvor hunden må være alene enn hos folk som er i full jobb. Har jo mye friere dager som student, så jeg syns som sagt det fungerer optimalt å ha en liten hund på liten hybel mens jeg er student. Den er så liten og rolig at den ofte er med til venner om kvelden, så den er kun alene noen timer mens jeg har forelesning, trener, eller skal ut på noe den ikke kan være med på. Da ligger den rolig i sofaen og sover :engel:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de store myndene? Hvis det er plasser tilgjengelig hvor de kan springe løs så krever de lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som student er det mye kortere og færre dager hvor hunden må være alene enn hos folk som er i full jobb. Har jo mye friere dager som student, så jeg syns som sagt det fungerer optimalt å ha en liten hund på liten hybel mens jeg er student. Den er så liten og rolig at den ofte er med til venner om kvelden, så den er kun alene noen timer mens jeg har forelesning, trener, eller skal ut på noe den ikke kan være med på. Da ligger den rolig i sofaen og sover :engel:

Absolutt mulig, har hund som student selv, men hvor godt det passer er veldig avhengig av hvilket studie man går på! Og hva slags vennekrets og hvilke aktiviteter man driver med på fritiden. Å ha hund er en stor del av hverdagen og man må prioritere bort en del ting. For MEG er det ikke noe stort offer, men for noen kan det føles slik, spesielt dersom en er fersk i studenttilværelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pantoten skrev:

Absolutt mulig, har hund som student selv, men hvor godt det passer er veldig avhengig av hvilket studie man går på! Og hva slags vennekrets og hvilke aktiviteter man driver med på fritiden. Å ha hund er en stor del av hverdagen og man må prioritere bort en del ting. For MEG er det ikke noe stort offer, men for noen kan det føles slik, spesielt dersom en er fersk i studenttilværelsen.

Enig, for meg er det heller ikke noe offer, stortrives med å ha hund som student, men er nok lurt å komme litt inn i hverdagen som student først ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk student, ja. Burde kanskje sett an, men vil så gjerne ta med meg en hund når jeg først blir alene for første gang :)

Setter pris på flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle hunder trenger alenetrening for å kunne klare seg uten deg, det tar tid og må tas forsiktig. :) 

Anonymkode: e448a...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Personlig ville jeg uten tvil ventet med å kjøpe hund (og andre kjæledyr) til studenthverdagen har etablert seg, til du kjenner nabolaget og vet hva du kan tilby hunded i lett gangavstand, til du har falt til ro på nytt sted og til vet vanene dine. Jeg forstår kjempegodt at det hadde vært hyggelig å flytt inn med en hund, men jeg ville ha ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Det er et drøss med raser som kan passe deg :) Vet du noe om hvordan du skal bo? Ikke alle steder det er lov med kjæledyr, samt at dersom du skal bo i blokk o.l. kan det være lurt med en rase med lite lyd i så du ikke får klager fra naboene. Du skriver at du ønsker lite hår, er du villig til å ta mye pelsstell "i bytte"? Finnes jo mange raser som ikke røyter, men som krever mye børsting. Foretrekker du livlige hunder, veldig kosete hunder eller de litt mer rolige og fattede? Har du noen raser du har mer sansen for enn andre?

Man har selvfølgelig ingen garantier ang. helse, men det er lurt å sjekke rasen og oppdretteren nøye på forhånd. Mange raseklubber har utarbeidet noe som heter rasespesifikk avlsstrategi (RAS) der det står om typiske sykdommer og hvilke helsetester som er lurt å ta. Spør oppdretter om hva de tenker om helse og hva de vektlegger i avlen :) 

Et alternativ er jo å overta en voksen hund, da vet du litt hva du får mtp. personlighet og aktivitetsbehov! Velg en omgjengelig hund som har lært å være hjemme alene osv.

Jeg hadde lyst på hund i årevis og var student i flere år før jeg tok steget. Hørte på de rundt meg som dro frem alle ulempene. Du blir så bundet, kan ikke bare reise bort når som helst, koster penger, osv. For meg var det riktig å anskaffe hund, det er en såpass stor kilde til glede og trivsel i hverdagen at ulempene betyr lite. Jeg har ikke så mange andre hobbyer som tar mye tid, dessuten er hund en ypperlig måte å treffe folk på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymAA skrev:

Lektorstudiet i realfag jeg skal starte på.

Lektorstudiet jeg også går på, det går veldig fint å kombinere med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pantoten skrev:

Til TS: Det er et drøss med raser som kan passe deg :) Vet du noe om hvordan du skal bo? Ikke alle steder det er lov med kjæledyr, samt at dersom du skal bo i blokk o.l. kan det være lurt med en rase med lite lyd i så du ikke får klager fra naboene. Du skriver at du ønsker lite hår, er du villig til å ta mye pelsstell "i bytte"? Finnes jo mange raser som ikke røyter, men som krever mye børsting. Foretrekker du livlige hunder, veldig kosete hunder eller de litt mer rolige og fattede? Har du noen raser du har mer sansen for enn andre?

Man har selvfølgelig ingen garantier ang. helse, men det er lurt å sjekke rasen og oppdretteren nøye på forhånd. Mange raseklubber har utarbeidet noe som heter rasespesifikk avlsstrategi (RAS) der det står om typiske sykdommer og hvilke helsetester som er lurt å ta. Spør oppdretter om hva de tenker om helse og hva de vektlegger i avlen :) 

Et alternativ er jo å overta en voksen hund, da vet du litt hva du får mtp. personlighet og aktivitetsbehov! Velg en omgjengelig hund som har lært å være hjemme alene osv.

Jeg hadde lyst på hund i årevis og var student i flere år før jeg tok steget. Hørte på de rundt meg som dro frem alle ulempene. Du blir så bundet, kan ikke bare reise bort når som helst, koster penger, osv. For meg var det riktig å anskaffe hund, det er en såpass stor kilde til glede og trivsel i hverdagen at ulempene betyr lite. Jeg har ikke så mange andre hobbyer som tar mye tid, dessuten er hund en ypperlig måte å treffe folk på :)

Her var det også mange advarsler om hvor mange ulemper det var, men for meg var det også riktig å anskaffe hund, har aldri angret på valget. Kjempekoselig å komme hjem fra forelesning til en kosete liten hårdott, går ut og får frisk luft og ny energi, og har hunden med meg de fleste steder jeg skal etterpå, lett å ha med overalt en liten hund du ka ha på armen eller i vesken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det også mange advarsler om hvor mange ulemper det va

Men kanskje det er fordi TS gir inntrykk av at hun ikke har tenkt til å bruke å mye tid og arbeid på hunden? Jeg fikk hvertfall det inntrykket når det står at hunden skal være lydig og ikke røyte, være alene  osv. Da får folk behov for å advare i tilfelle TS ikke vet så mye om hva ansvaret innebærer

Anonymkode: aaafb...6ac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kanskje det er fordi TS gir inntrykk av at hun ikke har tenkt til å bruke å mye tid og arbeid på hunden? Jeg fikk hvertfall det inntrykket når det står at hunden skal være lydig og ikke røyte, være alene  osv. Da får folk behov for å advare i tilfelle TS ikke vet så mye om hva ansvaret innebærer

Anonymkode: aaafb...6ac

Denne personen mente nok i sitt eget liv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dere, vil gjerne ha en venn ventende på meg når jeg kommer fra forelesning!

Liker hunder som likner bjørner, f.eks akita inu, labrador, schæfer og sånne typer. Men forstår det er vanskelig når jeg er student, så tenker en mellomstor hund. Som student skjer mye impulsivt og vil ikke la hunden ødelegge noe av det, men hvordan kan man planlegge slikt?

Hvilke raser kan egentlig passe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype mer hvor mye tur og annen aktivitet hunden vil få? Hvor lange turer, og i hva slags terreng? Hvor mye tid vil du bruke på mentaltrening, altså trening av triks og kommandoer, sportrening, osv? 

Ønsker du en hund som varsler hvis den hører lyder? 

Hvor mye tid vil du maksimalt bruke på pelsstell? 

Anonymkode: 21aff...5f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymAA skrev:

Forstår dere, vil gjerne ha en venn ventende på meg når jeg kommer fra forelesning!

Liker hunder som likner bjørner, f.eks akita inu, labrador, schæfer og sånne typer. Men forstår det er vanskelig når jeg er student, så tenker en mellomstor hund. Som student skjer mye impulsivt og vil ikke la hunden ødelegge noe av det, men hvordan kan man planlegge slikt?

Hvilke raser kan egentlig passe meg?

Kunne du tenke deg å drive med hundesport eller er det kun for tur og selskap? De rasene du nevner der krever en del og bør helst brukes til noe målrettet.

En kan ikke vite nøyaktig hvordan hverdagen blir, derfor er det kanskje lurt å vente til du har fått prøvd deg som student en periode. Men det er mye en får til om en er innstilt på det :) Hunden går foran dine eventuelle behov for å feste og være sosial, for eksempel. Hvor mye tid er du innstilt på å bruke på aktiviteter og stell av hunden?

Har du forsøkt å ta en rasevelger? F.eks https://kjopehund.no/rasevelger/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...