Gå til innhold

Hvis kvinner blir like mye verdt som menn...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis likestillingen går så langt at kvinner etterhvert blir like mye verdt som menn. 

Blir det da like nedverdigende å kalle en mann "femi"? 

Kjør debatt! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jackass! 

Anonymkode: 5701f...310

Skrevet

Når du setter et feilaktig premiss fra starten av så er det ingenting å diskutere.

Anonymkode: f03c6...390

• Liker 9
Skrevet
21 minutter siden, Morpheus skrev:

Hvis likestillingen går så langt at kvinner etterhvert blir like mye verdt som menn. 

Er det et kompliment nå mao å kalle et kvinnfolk feks 'butch', eller noe i den duren?

• Liker 1
Skrevet

"Du er så maskulin" er vel ikke det beste komplementet å gi til en dame heller.

At kjønnene er likestilt og har lik verdi betyr ikke at de trenger å bli like. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke om likestilling slår beina under et slik uttrykk. Det brukes jo også av kvinder som nedverdigende på menn.

Jeg opplever det som ikke negativt ladet å kalle en kvinne maskulin. Her er et eksempel:

Hun kan godt gå i en butikk for å kjøpe seg herreklær til seg selv. Ingen som reagerer negativt på det. Hun er mer positivt mottatt. De lager tilogmed dameklær som skal se maskulint ut. Boyfriend jeans, boyfriend shirt, dress osv. 

Men hvis en mann gjør det motsatte. Så får han virkelig gjennomgå ved at folk kaller han feminin osv. Han blir nedverdiget av både kvinner og menn siden han tilnærmer seg noe som er mindre værdt enn seg selv som mann. "Feminin, femi, femikladd, jålebokk, jentete osv. om menn er noe av det mest nedverdigende man kan si om menn. Utrykket : HOMO sitter også løst om menn som gjerne er litt femi. Noe som kanskje er mer nedverdigende enn kvinnelig. Men det er en annen diskusjon...

Dette var bare et eksempel i klesveien. 

Anonymkode: 20093...56c

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du setter et feilaktig premiss fra starten av så er det ingenting å diskutere.

Anonymkode: f03c6...390

Det er litt morsomt, for 9 av 10 tråder om menns "rettigeheter" gjør det samme

Anonymkode: 0b125...26c

Skrevet

En ting som forundrer meg, er bruken av ordet fitte som et skjellsord.

Særlig når det brukes av unge menn som virkelig higer og lengter etter nettopp "fitte".

Hverken folk eller skjellsord er helt logiske.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

En ting som forundrer meg, er bruken av ordet fitte som et skjellsord.

Særlig når det brukes av unge menn som virkelig higer og lengter etter nettopp "fitte".

Hverken folk eller skjellsord er helt logiske.

Eller uttrykket "grow some balls"; baller er synonymt med å være hard, tøff, sterk og robust. Noe som for meg er litt merkelig all den tid baller faktisk er det meste sårbare , mykeste og mest utsatte på en kropp. Det hadde gitt mer mening om uttrykket "grow a vagina" var synonymt med robusthet.

eaf202c53cc7c04d6500455260196d50.jpg 

• Liker 2
Skrevet

Nei, det blir ikke det. Det vil heller ikke være like betydningsfullt å kalle en gutt eller en mann for homo. Og det vil ikke være uglesett, verken av andre eller av en selv, å drive med det man nå kaller jenteting.

• Liker 1
Skrevet

Det at uttrykket 'femi' i det hele tatt finnes og brukes som karakteristikk om menn, er et uttrykk for en forventning om at hvis du har utovertiss, så skal du ha et bestemt sett med interesser og egenskaper. Det vil si at du ikke verdsettes som individ men ut fra hvordan du lever opp til forventet oppføsel ut fra fysisk kjønn. Da kan man gjerne si at mannlige og kvinnelige egenskaper og interesser er likeverdige, men tilhører to verdener, slik at en 'mann' med *kvinnelige* egenskaper og interesser eller ei 'kvinne' med *mannlige* egenskaper og interesser, blir noe rart og mindreverdig.

Hittil har dette slått verst ut mot 'menn' - se f.eks gutter som vil holde på med noe som oppfattes jentete (f.eks. dans: de blir sett skjevt på av kvinner og blir regelrett dritt ut av fyrer som gjør et stunt i balettkjole ("Oi, det var tøfft gjort av dere" sier damene som ser på), mens jenter som gjør gutteting, blir betegnet guttejenter - og får en viss status av det, uten at de blir mer populære som kjæresteemner.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, draug 75 skrev:

Det at uttrykket 'femi' i det hele tatt finnes og brukes som karakteristikk om menn, er et uttrykk for en forventning om at hvis du har utovertiss, så skal du ha et bestemt sett med interesser og egenskaper. Det vil si at du ikke verdsettes som individ men ut fra hvordan du lever opp til forventet oppføsel ut fra fysisk kjønn. Da kan man gjerne si at mannlige og kvinnelige egenskaper og interesser er likeverdige, men tilhører to verdener, slik at en 'mann' med *kvinnelige* egenskaper og interesser eller ei 'kvinne' med *mannlige* egenskaper og interesser, blir noe rart og mindreverdig.

Hittil har dette slått verst ut mot 'menn' - se f.eks gutter som vil holde på med noe som oppfattes jentete (f.eks. dans: de blir sett skjevt på av kvinner og blir regelrett dritt ut av fyrer som gjør et stunt i balettkjole ("Oi, det var tøfft gjort av dere" sier damene som ser på), mens jenter som gjør gutteting, blir betegnet guttejenter - og får en viss status av det, uten at de blir mer populære som kjæresteemner.

Det er absolutt kjipt for menn, men kvinner vet godt at det dette samfunnet ikke anser som beundringsverdige kvaliteter nettopp er det samfunnet har satt opp som kvinnelig. Til syvende og sist er det en kvinneforakt (både fra menn og kvinner), som dessverre også rammer menn, dersom de ønsker å gjøre noe som anses som femi.

Anonymkode: 95bbc...903

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, draug 75 skrev:

Det betyr jo at såkalte kvinnelige egenskaper blir sett på som svake og mindreverdige, mens mannlige egenskaper blir sett på som sterke og overlegne. Det vises jo også godt i arbeidslivet; yrker der det kreves «mannlige» egenskaper og interesser (håndtverksyrker for eksempel) er bedre lønnet enn omsorgsyrker, som fortsatt er typiske «kvinneyrker».

Vi har mange, mange år igjen før vi kan snakke om holdningsmessig likestilling mellom kjønnene.

Anonymkode: 103c6...e2c

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, stan skrev:

"Du er så maskulin" er vel ikke det beste komplementet å gi til en dame heller.

At kjønnene er likestilt og har lik verdi betyr ikke at de trenger å bli like. 

Vel, ikke si det. Det som er så flott med at man har mulighet til å være seg selv er at alle har både feminine og maskuline sider. Jeg som kvinne er gjerne mer maskulin enn mange menn nå til dags i og med at jeg reparerer bil, jakter, fisker, snekrer o.l om det er det som er maskulinitet. Mange menn i dag har 10 tommeltotter, og det er ingenting galt i det så lenge de trives med det. Mange menn er helt starstruck av meg og kan finne på å si "du er jo mann du" og lignende. Det later dermed ikke akkurat til å være så negativt å ha en del maskuline sider. Jeg har også feminine sider som f.eks at jeg lager mat, baker, strikker, sminker meg og mye annet. Det er mange som sier at jeg er en sånn som kan alt, og det er nok det menn setter utrolig stor pris på med meg. Jeg er komfortabel med å være både maskulin og feminin. Jeg håper andre også kan bli mer komfortabel med å være dem de er uten å være redd for å bli stemplet som hverken det ene eller det andre. 

Anonymkode: 58129...93e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Morpheus skrev:

Kjør debatt! 

Haha for en vits. Kvinner har jo alltid blitt sett på som langt langt langt mer verdt enn menn. Det er jo et fundament for hele samfunnet.
- En gentlemann bør gå ytterst på fortauet slik at hvis en bil kjører av veien så er det han som blir drept,ikke den verdifulle damen.
- Når båten synker så er det kvinner og barn først. Når Titanic sank var det stort sett bare damene som overlevde.
- Menn har verneplikt. Menn må kjempe for landet sitt. Menn må sloss mot innvaderende styrker mens damer ligger skjult i kjelleren og håper på at ting skal gå greit, selv om det er ingen biologisk grunn til at kvinner ikke skal kunne skyte like bra som en mann.
- Menn er 95% mer utsatt for å dø på jobb.
- Og på kjønnsmarkedet er damer 100% i kontroll, mens millioner av menn går rundt og er seksuelt frustrerte fordi de har ingen anelse hvordan man skal tiltrekke damer, og damer er absolutt nådeløse mot en mann som ikke har 100% selvtilllit på det området. En 19 år gammel jente som er deilig, men arbeidsløs og har 2 hjerneceller er MYE mer verdt enn en kjekk 28 år gammel mann som er lege, men som ikke vet ins-and-outs av hvordan tiltrekke hunkjønn.

Anonymkode: df26a...e81

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men kvinner vet godt at det dette samfunnet ikke anser som beundringsverdige kvaliteter nettopp er det samfunnet har satt opp som kvinnelig.

Deler vi oppfatning om at det arkaiske måten vi fremdeles oppfatter 'menn' og 'kvinner' på, bortsett fra å redusere kvinners verdi, også innskrenker menns valgmuligheter?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, draug 75 skrev:

Deler vi oppfatning om at det arkaiske måten vi fremdeles oppfatter 'menn' og 'kvinner' på, bortsett fra å redusere kvinners verdi, også innskrenker menns valgmuligheter?

Ja.

Anonymkode: 95bbc...903

• Liker 1
Skrevet

KG, 100 år frem i tid:

"Har jeg LITEN pikk? Damer liker bare 20cm +"

"Er kvinner det svake kjønn? Kjør debatt"

"Haaaaater norske kvinner"

"Norske menn har lav selvtillit"

Bla, bla...

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn har verneplikt. Menn må kjempe for landet sitt. Menn må sloss mot innvaderende styrker mens damer ligger skjult i kjelleren og håper på at ting skal gå greit,

Nå har også kvinner i Norge verneplikt.

Ang krig og kvinner: https://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/arkiv-reportasjer/vold-mot-kvinner-i-krig-og-konflikt

Anonymkode: 37cb5...732

• Liker 2
Skrevet

Hva er det man sier når katastrofer inntreffer ?

Menn og barn først eller kvinner og barn først ?

Anonymkode: 35025...848

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...