Gå til innhold

Hva ER det sparemoduspjattet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ærlig talt, hva er dette med at kroppen går i sparemodus med en gang noen gjør riktig og ikke går ned i vekt? Bare fordi man spiser mindre enn man forbrenner? Det har jeg og mange i min krets ofte gjort i flere år med den sporten vi bedriver, og ikke en eneste av oss har gått i noe sparemodus, men så har vi aldri vært noe overvektige heller, nirmalvektige. Hvis du ikke går ned i vekt, så enten forbrenner du ikke det du spiser, eller du spiser mer enn du tror. Det er jævlig enkelt, sparemodus er en unnskyldning. Gjør du absolutt alt rett og ikke går ned i vekt så kast vekta og bruk et målebånd heller, hard trening bygger muskler som igjen holder på vann. Det gjør en tung, men slank. Hvis ingenting gir svar, så oppsøk en lege og ta en sjekk, kan være stoffskifte, blant annet. 

Rant over. 

Anonymkode: c7ec8...799

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, hva er dette med at kroppen går i sparemodus med en gang noen gjør riktig og ikke går ned i vekt? Bare fordi man spiser mindre enn man forbrenner? Det har jeg og mange i min krets ofte gjort i flere år med den sporten vi bedriver, og ikke en eneste av oss har gått i noe sparemodus, men så har vi aldri vært noe overvektige heller, nirmalvektige. Hvis du ikke går ned i vekt, så enten forbrenner du ikke det du spiser, eller du spiser mer enn du tror. Det er jævlig enkelt, sparemodus er en unnskyldning. Gjør du absolutt alt rett og ikke går ned i vekt så kast vekta og bruk et målebånd heller, hard trening bygger muskler som igjen holder på vann. Det gjør en tung, men slank. Hvis ingenting gir svar, så oppsøk en lege og ta en sjekk, kan være stoffskifte, blant annet. 

Rant over. 

Anonymkode: c7ec8...799

Det er vel greia da, at dere er friske og normalvektige med normal forbrenning og derfor er det "jævlig enkelt" for dere.

Anonymkode: 5622d...63f

• Liker 4
Skrevet

Det er noen som har misforstått hvordan ting virker. Man kan gå i sparemodus om man ligger i veldig stort underskudd over lang tid. Ikke om man ligger 2-300 kcal i underskudd over noen måneder. 

Men er jo greit å ha noe å skylde på, når man ikke klarer slanke seg, da. 

Anonymkode: 05bf5...050

• Liker 3
Skrevet

I følge ernæringsfysiologen min stiller kroppen seg inn på et lavere energiforbruk og dermed blir det vanskeligere (ikke umulig) å gå ned. 

Anonymkode: 8eaaa...a9f

Skrevet

Man går i sparemodus. Jeg har vært i sparemodus selv. Spiste nesten ingenting på en måneds tid fordi jeg var syk, men jobbet og var derfor aktiv likevel. På den måneden gikk jeg ned 2 kilo bare. Det var bare bra siden jeg er normalvektig og ikke burde gå ned mer. En av tingene kroppen gjør i sparemodus er at den beveger seg mindre uten at man merker det selv. Jeg skulle gå ned  1 julekilo etter jul og den forsvant på en uke bare ved å spise litt mindre og trene litt mer. Så der ser man kontrastene at man må faktisk spise nok for å gå ned. 

Anonymkode: 18a9b...7ee

Skrevet

Du vet hvordan mange som spiser mye tror de spiser lite, mens mange som spiser lite tror de spiser mye? Det er lit som det. Mennesker som tror de spiser lite og ikke går ned i vekt tror de er i "sparemodus". At de egentlig ikke spiser noe særlig mindre enn før er irrelevant

Om man spiser lite vil man gå ned i vekt etterhvert. Det ser man på alle fattige befolkninger

Anonymkode: 4f13c...1ff

• Liker 2
Skrevet

Det er helt riktig at forbrenningen går ned noe ved plutselig veldig mye lavere energiinntak, MEN det er snakk om rundt 100-300 kalorier, det er altså ikke snakk om noen ekstreme mengder. Ofte er det bare at kroppen blir litt mer sparsommelig med når den skal bruke energi og på hva, det er for eksmepl vanlig å bevege seg mindre når man har et lavt kaloriinntak fordi kroppen prøver å spare på energien. Et eksmpel på dette er at når man ser på TV om kvelden for eksempel så vil en med ett plutselig lavere kaloriunderskudd gjerne sitte absolutt helt stille, mens en som spiser mer vil kanskje sitte å riste med foten, massere skuldrene sine, altså små bevegelser, gjerne konstant. I løpet av en dag har faktisk denne forskjellen på bevegelse og total inaktivitet mye å si. 

Anonymkode: 12a3e...e66

• Liker 2
Skrevet

Handler nok om at folk ikke vet hva sparemodus innebærer. Noen tror de havner der etter bare noen dager! Ser det her inne når noen klager over manglende nedgang på en uke eller to, så er det alltid noen som foreslår sparemodus.

Noen forskning viser at sparemodus er bare tull og ikke eksisterer. Kroppen kan ikke stoppe opp forbrenningen, så fall bare noen få kalorier mindre om dagen. Får den ikke kalorier så tar kroppen av fett, muskler og karbohydrater i kroppen.

Men, de tittet på The biggest loser deltagerne, over 6 år. Og de fleste ble svært overrasket. Forbrenningen gikk kraftig ned i flere år. Men dette skal sies er ekstremslanking, masse trening på utrente folk, veldig lite mat i opp mot ett halvt år

http://fysioterapeuten.no/Aktuelt/Nyheter/Forskere-fulgte-deltakere-i-The-biggest-loser-i-seks-aar

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...