Gå til innhold

Hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjenten
Skrevet

Jeg spiser 1510 sunne kalorier hver dag, og forbrenner 1800-2000 kalorier hver dag. Jeg går likevel ikke ned et eneste gram. HVA gjør jeg galt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva veier du nå? Hvor lenge har du forsøkt å miste vekt? Hvordan teller du kaloriene?

Anonymkode: 4782e...ad0

Skrevet

Spiser for lite? 

Hva forbrenner du de 1800-2000 kaloriene på? Alle kroppens prosesser bruker kalorier. 

Anonymkode: af093...73d

Skrevet
3 minutter siden, Ukjenten skrev:

Jeg spiser 1510 sunne kalorier hver dag, og forbrenner 1800-2000 kalorier hver dag. Jeg går likevel ikke ned et eneste gram. HVA gjør jeg galt? 

Du spiser for lite og feile næringskilder. Kroppen går i sparemodus. I tillegg er du for opptatt av kaloritelling og forbrenning. 

Anonymkode: a72f6...cb4

Skrevet

Du regner feil enten på hva du inntar, eller hva du forbrenner. Går du ikke ned i vekt, forbrenner du ikke mer enn du inntar. 

Anonymkode: 9c21d...625

• Liker 1
Gjest Ukjenten
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva veier du nå? Hvor lenge har du forsøkt å miste vekt? Hvordan teller du kaloriene?

Anonymkode: 4782e...ad0

Jeg veier 72kg og er 172cm. Et par måneder ca. Jeg teller alt med lifesum.

Gjest Ukjenten
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser for lite? 

Hva forbrenner du de 1800-2000 kaloriene på? Alle kroppens prosesser bruker kalorier. 

Anonymkode: af093...73d

Skal spise mindre enn jeg forbrenner, så tror ikke jeg spiser for lite. Jeg har fitbit som tracker hvor mye jeg forbrenner.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du regner feil enten på hva du inntar, eller hva du forbrenner. Går du ikke ned i vekt, forbrenner du ikke mer enn du inntar. 

Jeg bruker både fitbit og lifesum, så skjønner ikke hvordan jeg kan gjøre noe "feil".

Skrevet

Hvis det du forbrenner og det du inntar er riktig, så er det faktisk ikke mulig å ikke gå ned i vekt. Så minst en av tingene må være feil. Å se på produktene du bruker i mat, veie dem og regne ut kalorier er en mye mer nøyaktig måte enn lifesum. Det er litt jobb, men det er det sikreste. 

Anonymkode: 0875c...769

Skrevet
2 minutter siden, Ukjenten skrev:

Skal spise mindre enn jeg forbrenner, så tror ikke jeg spiser for lite. Jeg har fitbit som tracker hvor mye jeg forbrenner.

Jeg bruker både fitbit og lifesum, så skjønner ikke hvordan jeg kan gjøre noe "feil".

Slike verktøy er vilt unøyaktige. De teller IKKE hvor mye du forbrenner. De har en algoritme, som tar diverse data som input, og så regner de ut noe på bakgrunn av disse dataene. Det betyr overhodet ikke at det er det du faktisk forbrenner. De formlene er laget på veldig generell basis, og kan være veldig feil for deg. Så du må ikke finne på å ta svar fra slike ting som fasit. 

• Liker 2
Gjest Ukjenten
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det du forbrenner og det du inntar er riktig, så er det faktisk ikke mulig å ikke gå ned i vekt. Så minst en av tingene må være feil. Å se på produktene du bruker i mat, veie dem og regne ut kalorier er en mye mer nøyaktig måte enn lifesum. Det er litt jobb, men det er det sikreste. 

Anonymkode: 0875c...769

Jeg veier jo alt jeg spiser, og fyller det inn på lifesum. Regner med at det er ganske så korrekt.. Kanskje det er vekta mi som ikke er helt korrekt, for jeg har blitt LITT tynnere :P

Gjest Ukjenten
Skrevet

Slike verktøy er vilt unøyaktige. De teller IKKE hvor mye du forbrenner. De har en algoritme, som tar diverse data som input, og så regner de ut noe på bakgrunn av disse dataene. Det betyr overhodet ikke at det er det du faktisk forbrenner. De formlene er laget på veldig generell basis, og kan være veldig feil for deg. Så du må ikke finne på å ta svar fra slike ting som fasit. 

Hvordan skal jeg ellers vite hva jeg forbrenner, om det er fitbiten du refererer til? 

Skrevet

Kan du legge ut her en typisk dag, hva som er logget på lifesum?

Anonymkode: 3bdf7...257

Skrevet

Du går ned i vekt hvis du får i deg 1510 kalorier hver dag - med din nåværende vekt blir det kanskje en halvkilo per uke i gjennmsnitt. Det er det samme om kaloriene er "sunne", men de må være virkelige, og korrekt logget. Sjekk at du veier riktig og at næringsinnholdet stemmer på alle matvarene. 

• Liker 1
Gjest Ukjenten
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du legge ut her en typisk dag, hva som er logget på lifesum?

Anonymkode: 3bdf7...257

Frokost: 50g havregryn med soya vaniljemelk

Lunsj: To knekkebrød med smør og egg + et eple

Middag: Kyllingstrimler, tomatbønner og salat + tilbehør (som løk, paprika, agurk ++)

Kveldsmat: samme som frokost

Skrevet

Du må treffe riktig margin. Forbrenner du for mye kalorier i forhold til inntak vil kroppen gå i sparemodus, forbrenner du for lite kalorier i forhold til inntak vil du legge på deg eller være stabil (alt etter som). Du må treffe riktig. Prøv og øk inntaket av kalorier et par uker, se om du går ned da. Hilsen Dr. Feelgood.

Skrevet
7 minutter siden, Ukjenten skrev:

Jeg veier jo alt jeg spiser, og fyller det inn på lifesum. Regner med at det er ganske så korrekt.. Kanskje det er vekta mi som ikke er helt korrekt, for jeg har blitt LITT tynnere :P

Og hvordan vet du at kcal du forbrenner er korrekt? 

Går du ikke ned med dagens matinntak og aktivitetsnivå må du enten  redusere det første eller øke det andre. Så kan du veie deg igjen noen ganger i løpet av de neste ukene og se om det skjer noe. 

Gjest Ukjenten
Skrevet
Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Du må treffe riktig margin. Forbrenner du for mye kalorier i forhold til inntak vil kroppen gå i sparemodus, forbrenner du for lite kalorier i forhold til inntak vil du legge på deg eller være stabil (alt etter som). Du må treffe riktig. Prøv og øk inntaket av kalorier et par uker, se om du går ned da. Hilsen Dr. Feelgood.

Takk for tips! 

Skrevet
7 minutter siden, Ukjenten skrev:

Hvordan skal jeg ellers vite hva jeg forbrenner, om det er fitbiten du refererer til? 

Det er ikke noe måte å vite det for mannen i gata, annet enn å betale i dyre dommer for å få en bedre, individuell vurdering av forbrenningsnivå foretatt på spesialmaskiner på spesialsteder. Noe som neppe er aktuelt. 

Lifesum vil kun gi deg svar på hva en gjennomsnittsperson med omtrent like data som deg kanskje forbrenner, og sier ikke en dritt om hva DU forbrenner. I tillegg er det vist at mange av disse duppedittene viser veldig mye høyere forbrenning enn hva som er fakta, nettopp for å gjøre seg attraktive for forbrukerne. "Hey, lifesumen viser at jeg forbrenner kjempemye, knalldings"... 

Om jeg hadde stolt på tallet den fancy pulsklokken min til 4000 kr påstår jeg forbrenner, og spist deretter, hadde jeg vært smellfeit, for å si det sånn. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du spiser for lite og feile næringskilder. Kroppen går i sparemodus. I tillegg er du for opptatt av kaloritelling og forbrenning. 

Anonymkode: a72f6...cb4

Bare tull dette her, ikke hør på det TS. Kroppen din går IKKE inn i sparemodus av at du ligger 4-500 kcal under dagsbehoved ditt. Driver du å trener på siden slik at det er fett som byttes ut med muskler og du derfor ikke mister vekt? Er du sikker på at du faktisk ligger på 1500 kcal?

Anonymkode: 4f19f...43f

• Liker 1
Gjest Ukjenten
Skrevet

Det er ikke noe måte å vite det for mannen i gata, annet enn å betale i dyre dommer for å få en bedre, individuell vurdering av forbrenningsnivå foretatt på spesialmaskiner på spesialsteder. Noe som neppe er aktuelt. 

Lifesum vil kun gi deg svar på hva en gjennomsnittsperson med omtrent like data som deg kanskje forbrenner, og sier ikke en dritt om hva DU forbrenner. I tillegg er det vist at mange av disse duppedittene viser veldig mye høyere forbrenning enn hva som er fakta, nettopp for å gjøre seg attraktive for forbrukerne. "Hey, lifesumen viser at jeg forbrenner kjempemye, knalldings"... 

Om jeg hadde stolt på tallet den fancy pulsklokken min til 4000 kr påstår jeg forbrenner, og spist deretter, hadde jeg vært smellfeit, for å si det sånn. 

Nå er det ikke lifesum som sier hvor mye jeg forbrenner, det er fitbiten min. Jeg skjønner hva du mener altså! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...