AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Dersom man kommer fra utlandet og skal videre på et fly til et annet sted i Norge så kan man gå gjennom transfer på Gardermoen og toll samtidig. Det jeg ikke skjønner er hvordan den innsjekkede bagasjen blir fortollet? For selv om man ved en annen flyplass går på "intet å fortolle" så kan man jo bli plukket ut til kontroll. Men da har man jo med seg bagasjen slik at de får sjekket. Hvordan gjøres dette på Gardermoen? Anonymkode: 187d8...629
stan Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 Sist gang jeg reiste via Gardermoen, så tok jeg selv bagasjen igjennom tollen. Gikk så opp til innsjekkingen og sjekket inn på vanlig måte for innenlandsflyging. Det hadde jo vært mye enklere om man etter tollen kunne bare lagt bagasjen på et transportbånd og gått direkte inn i avgangshallen. Men jeg unngår transfer på Gardermoen når jeg reiser hjem, så det er sikkert fem år siden sist.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 12 minutter siden, stan skrev: Sist gang jeg reiste via Gardermoen, så tok jeg selv bagasjen igjennom tollen. Gikk så opp til innsjekkingen og sjekket inn på vanlig måte for innenlandsflyging. Det hadde jo vært mye enklere om man etter tollen kunne bare lagt bagasjen på et transportbånd og gått direkte inn i avgangshallen. Men jeg unngår transfer på Gardermoen når jeg reiser hjem, så det er sikkert fem år siden sist. Men det er ikke dette jeg snakker om. De har en ny greie som gjør at du slipper å sjekke inn på nytt, selv om bagasjen (og du) går gjennom tollen. Anonymkode: 187d8...629
stan Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke dette jeg snakker om. De har en ny greie som gjør at du slipper å sjekke inn på nytt, selv om bagasjen (og du) går gjennom tollen. Anonymkode: 187d8...629 Fantastisk om de har fått dette. Da kan jeg kanskje reise via Gardermoen igjen.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Akkurat nå, stan skrev: Fantastisk om de har fått dette. Da kan jeg kanskje reise via Gardermoen igjen. Jepp, det er det. Veldig enkelt! Men jeg bare ble nysgjerrig på hvordan de får det til i praksis, med tanke på ev. fortolling av den innsjekkede bagasjen. For de kan vel ikke åpne og sjekke den for tilfeldig kontroll uten at vedkommende som eier bagasjen er til stede? Anonymkode: 187d8...629
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 Går ikke du og bagasjen gjennom sammen da, og bare dropper bagasjen igjen på andre siden? Sånn er det ihvertfall i utlandet. Anonymkode: 25ed8...1b8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke du og bagasjen gjennom sammen da, og bare dropper bagasjen igjen på andre siden? Sånn er det ihvertfall i utlandet. Anonymkode: 25ed8...1b8 Nei. Du trenger ikke gjøre noe med bagasjen din. Anonymkode: 187d8...629
funginger Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 På 2/14/2018 den 14.44, AnonymBruker skrev: Jepp, det er det. Veldig enkelt! Men jeg bare ble nysgjerrig på hvordan de får det til i praksis, med tanke på ev. fortolling av den innsjekkede bagasjen. For de kan vel ikke åpne og sjekke den for tilfeldig kontroll uten at vedkommende som eier bagasjen er til stede? Anonymkode: 187d8...629 Hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det? Tollvesenet har greit med makt ang slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 Med forbehold om at også dette er utdatert informasjon da det er noen måneder siden - Du står i et rom, stirrer på en skjerm, og venter til du har grønt lys for å gå videre. Tidsmessig tok det nesten like lang tid som før, da man måtte hente ut bagasjen og sjekke inn på nytt. Så velger fortsatt helst transfer via Køben/Amsterdam/London/Franfkurt. Anonymkode: bd8ad...a53
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med forbehold om at også dette er utdatert informasjon da det er noen måneder siden - Du står i et rom, stirrer på en skjerm, og venter til du har grønt lys for å gå videre. Tidsmessig tok det nesten like lang tid som før, da man måtte hente ut bagasjen og sjekke inn på nytt. Så velger fortsatt helst transfer via Køben/Amsterdam/London/Franfkurt. Anonymkode: bd8ad...a53 Sist jeg benyttet meg av transfer hadde de nettopp innført dette systemet ved Gardermoen. Komplett rævva. Håper virkelig det har blitt mer effektivt nå for man står jo bare rett opp og ned og må vente til at navnet ditt (de tre første bokstavene i etternavnet om jeg husker riktig) kommer opp på en skjerm før du får passere. Og vi måtte vente leeenge. Mannen holdt på å miste flyet en gang fordi det tok så lang tid. Måtte kontakte personell der som slapp han igjennom. Anonymkode: 6fccb...aa0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 På 14.2.2018 den 12.45, AnonymBruker skrev: Dersom man kommer fra utlandet og skal videre på et fly til et annet sted i Norge så kan man gå gjennom transfer på Gardermoen og toll samtidig. Det jeg ikke skjønner er hvordan den innsjekkede bagasjen blir fortollet? For selv om man ved en annen flyplass går på "intet å fortolle" så kan man jo bli plukket ut til kontroll. Men da har man jo med seg bagasjen slik at de får sjekket. Hvordan gjøres dette på Gardermoen? Anonymkode: 187d8...629 Om bagasjen er merket til endelig sluttmål, altså ikke OSL., så blir bagasjen automatisk overført til neste fly. bagasjen går gjennom røntgen, og er det noe der så vil mannen din bli ropt opp på gaten. Der vil eventuell tollere stå med bagasjen for sjekk. Anonymkode: 25e38...f28
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om bagasjen er merket til endelig sluttmål, altså ikke OSL., så blir bagasjen automatisk overført til neste fly. bagasjen går gjennom røntgen, og er det noe der så vil mannen din bli ropt opp på gaten. Der vil eventuell tollere stå med bagasjen for sjekk. Anonymkode: 25e38...f28 ?? Anonymkode: 187d8...629
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå