Gå til innhold

Innekatt flytte til utekatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger noen tips og råd fra dere med katt.

Vi har en 2 år gammel sterilisert innekatt. Hun er vanlig huskatt og har aldri vært ute. Men vi ser at hun har sterke innstinkter, og prøve å komme seg ut, selv om det ikke går fra 9 etg.  Etter flere uforutsette endringer i livssituasjonen, føler vi at hun er alt for mye alene hjemme, og det blir alt for lite lek. Hun har også begynt å bite etter ungene...

Vi har derfor besluttet at hun nok bør få flytte. Mine foreldre har tilbudt seg å adoptere henne, og det er jo helt supert. da slipper vi å misste henne helt.

Men mine foreldre har en 5 år gammel kastrert hannkatt med egen katteluke. Vet at katter som flytter bør være inne noen uker for å "aklimatisere" seg, men kan jo ikke stenge luka for gamlepusen heller? Min har aldri vært ute, og bør vel får noen runder i nabolaget i bånd før hun slippes ut alene? Bør vi ta det nå mens det forsatt er mye snø og lite åpne vinduer, eller bør vi vente til våren??

Tar i mot alle tips og råd for hvordan å få dette til å funke. Tror hun vil få det mye bedre som utekatt, og området der er perfekt for katter!

Anonymkode: 458da...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en katt først flytter så må den vende seg til sitt nye hjem.
Min ble omplassert selv, og jeg hadde han inne i akkurat 2 uker før jeg slapp han ut. Egentlig skal de være inne lenger også.
Før det var han vant til utelivet. Han var 6 år da jeg fikk han. Nå fyller han 10 år.

Jeg prøvde å gå tur med han i bånd, men da seg han ned på gulvet som smelta smør, og nektet å gå, så det gav jeg opp.

Hvis luka hos moren din kan stilles inn som min kan, så be hu stenge den for kun utgående aktivitet.
Da må hun slippe ut sin egen katt fysisk og den kan gå inn selv som den vil.

Men har du sjekket at disse kommer overens med hverandre? Det er ikke alle katter som liker at en ny katt invaderer ens hjem.
Katter liker selskap, men når det kommer til en annen katt så må du være forsiktig.

Moren din sin katt, er den ok med at det flytter inn en som skal dele alt som er dens?
Og din katt, er den ok med å flytte inn til en annen katt?

Skrevet
3 minutter siden, Nmtt said:

Hvis luka hos moren din kan stilles inn som min kan, så be hu stenge den for kun utgående aktivitet.
Da må hun slippe ut sin egen katt fysisk og den kan gå inn selv som den vil.

Men har du sjekket at disse kommer overens med hverandre? Det er ikke alle katter som liker at en ny katt invaderer ens hjem.
Katter liker selskap, men når det kommer til en annen katt så må du være forsiktig.

Moren din sin katt, er den ok med at det flytter inn en som skal dele alt som er dens?
Og din katt, er den ok med å flytte inn til en annen katt?

Takk for svar! Det med å stenge luka for utgående har jeg ikke tenkt på, det var lurt!

Vi har jo ingen anelse om kattene vil akseptere dette, vi har jo aldri prøvd før. Min katt har aldri sett en annen katt etter hun flyttet fra mor/søsken.

Mine foreldres katt er meget sosial, og har en kattevenn som ofte er innom og spiser og sover sammen med han. Han kan også finne på å være hos naboen i dagesvis... Så er ikke bare bare å arrangere ett møte mellom dem.

ts

Skrevet

De i FOD gården sa til meg at, det kan ta laaang tid før en katt "aksepterer" en annen katt.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Det med å stenge luka for utgående har jeg ikke tenkt på, det var lurt!

Vi har jo ingen anelse om kattene vil akseptere dette, vi har jo aldri prøvd før. Min katt har aldri sett en annen katt etter hun flyttet fra mor/søsken.

Mine foreldres katt er meget sosial, og har en kattevenn som ofte er innom og spiser og sover sammen med han. Han kan også finne på å være hos naboen i dagesvis... Så er ikke bare bare å arrangere ett møte mellom dem.

ts

Joda. Du tar med katten deres til foreldrene dine for en helg. Er ikke andre katten hjemmr, henter moren din han hos naboen. Og katteluka er naturligvis stengt for utgående hele helgen.

Anonymkode: bcdb6...d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...