Gå til innhold

27 år gammel, og spare til pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om noen av mine venner på samme alder som gjør det, men jeg tenker selv at det er lurt å begynne nå.
Min generasjon får jo også mindre enn våre foreldre i pensjon, pga det nye pensjonssystemet.

Jeg jobber bare deltid nå, og tjener ikke så bra. Samtidig har jeg mange utgifter og et lite studielån.
Men å legge av 500 kr til pensjon nå som jeg bare har deltidsjobb sper jo på det også.

Hvor gammel er du, hva har du i lønn nå, og hva setter du av til pensjon hver mnd?

Anonymkode: c501a...398

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flere som er yngre enn deg som sparer til pensjon i den nye IPS-ordningen.

Anonymkode: ff9ee...60a

• Liker 1
Skrevet

Rådet er vel å først spare til bolig, og så når man har boliglån få ned lånet til et fornuftig nivå, før man sparer i pensjon. Om du ikke har bolig ennå, vil det være mer fornuftig å spare til bolig enn å spare til pensjon. 

Anonymkode: d531e...7fd

• Liker 1
Skrevet

Se gode råd om sparing i indeksfond (i IPS) i disse trådene:

Se innlegg i denne tråden om passive fond (DNBs indeksfond, både det norske og det globale, tar 0,3 % i året i forvaltningsavgift )

• Liker 1
Skrevet

Jo tidligere man starter jo bedre blir det for deg når du pensjonerer deg. Jeg kjenner en som begynte å spare 300 i mnd når han var 20. 

Anonymkode: c6d80...747

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rådet er vel å først spare til bolig, og så når man har boliglån få ned lånet til et fornuftig nivå, før man sparer i pensjon. Om du ikke har bolig ennå, vil det være mer fornuftig å spare til bolig enn å spare til pensjon. 

Det har du rett i. Sparer du i BSU, ts?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips.
Jeg sparer allerede til bolig :)

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se gode råd om sparing i indeksfond (i IPS) i disse trådene:

Takk skal du ha! :)

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har du rett i. Sparer du i BSU, ts?

Det gjør jeg.

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...