Plonk Skrevet 11. februar 2005 #1 Skrevet 11. februar 2005 Vi skal søke barnehageplass i Bergen kommune nå til fristen 1. mars. Plonkeliten er 1 år til høsten. Men om vi søker nå i en barnehage som har plass til barn fra 1 år og ikke får plass, kan vi da endre søknad neste år til en barnehage som har plass til barn fra 2 år, uten å miste plassen i køen? Eller må vi holde på søknaden til samme barnehage neste år? Jeg synes dette er vanskelig, for du skal jo være så taktisk og ikke sette barnehager der du ikke har så god sjanse som nummer 1 på ønskelisten, fordi du angivelig har liten sjanse til å få plass i barnehager du har rangert lavt. Jeg aner jo ikke hvilke barnehager som er mest og minst populære eller hvor mange plasser de har til rådighet. Har noen gode tips i en sådan stund..?
Litz Skrevet 11. februar 2005 #2 Skrevet 11. februar 2005 Opererer de med køordning i Bergen? :o Her i Oslo så spiller det ingen rolle hvilken "plass i køen" du har. Det er ingen annen rangering av barna enn at de som har prioritert kode (barn av enslige og vanskeligstilte, barn med spesielle behov osv) får plass før barn uten prioritert kode. Altså... hvis det er 20 barn med prioritert kode i en bydel i Oslo og det f eks er 10 ledige plasser så blir det loddtrekning mellom barna om de ledige plassene. Det samme gjelder da selvfølgelig for barn uten prioritert kode. Når det dukker opp ledige plasser så blir det "loddtrekning". Dette vil i teorien da si at man kan være så uheldig å aldri få barnehageplass selv om man søker det året barnet blir født. Det gjøres ingen forskjell på barne om det har stått på venteliste i ett år eller tre år. Kommer det nye barn inn på ventelistene så står de likestilt med de barna som har stått der i ett-to år når det gjelder sjansen for å få plass. (vi var heldige og hadde dagmamma de to første årene, fikk plass i privat barnehage da datteren min var 3 år og fikk kommunal barnehageplass året etter (som var det andre året vi søkte) og hun kom inn på førstevalget av barnehage. :-) Her i Oslo spiller det heller ingen rolle om det er første, andre eller tredjevalget av barnehage. Hvis den barnehagen som vi f eks hadde hatt som tredjevalg fikk en ledig plass så ville det blitt loddtrekning blandt alle barna som stod på venteliste. Førstevalg osv blir kun sett på når det gjelder hovedinntaket. (de som blir tildelt plass i mai og begynner i august) Men det er godt mulig at det er andre regler andre steder i landet. Jeg sjekket opp dette med regelverk i Oslo, bydel Grorud for to år siden og dette, som jeg har skrevet over, var svaret jeg fikk. Vet at det nå er kommet en regelendring. Tidligere var det mulig å sette opp, f eks som fjerdevalg, samtlige barnehager i bydelen. Det er ikke mulig lenger og man må nå spesifisere hvilke barnehager man vil stå på venteliste hos. Det var det jeg fikk beskjed om på SU-møtet i barnehagen for to uker siden iallefall, og beskjeden kom fra representanter fra bydelsutvalget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå