AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #21 Skrevet 14. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er han overvektig? Hvilke vegetarisk mat har han spist? Anonymkode: 2e311...969 Ja, vi er begge det. Vi har blant annet prøvd oss på vegansk chilli con carne, tomatsuppe med egg, linsesuppe. Han sier alltid at han ikke blir mett... Ts Anonymkode: 38a7f...89a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #22 Skrevet 14. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, vi er begge det. Vi har blant annet prøvd oss på vegansk chilli con carne, tomatsuppe med egg, linsesuppe. Han sier alltid at han ikke blir mett... Ts Anonymkode: 38a7f...89a Det er ikke rart han ikke blir mett når han ønsker og er vant til å spise så mye at han holder overvekten. Jeg ser egentlig på overspising som litt som røyking. Man velger å gjøre en destruktiv handling selv om man vet det er skadelig for helsen og i noen tilfeller skryter man over at man ikke spiser "kaninfor", mens kiloene legger seg på og man øker risikoen for kreft of hjertesykdommer. Ikke at han må spise vegetarisk, men mennesker som tilber bacon, ost, junk food og store middagsposjoner ødelegger ofte egen helse De som er vant til å spise 3500 kalorier hver dag føler seg sultne om de spiser 2500 kalorier en dag. Selv om 2500 kalorier er en sunn mengde kalorier om man trener middels til lite. Det betyr ikke at sultfølelsen deres er bra eller riktig for å leve et sunt og bra liv. Jeg er eneste slanke person i min familie, så jeg ser dette på nært hold. Jeg ser hvordan de andre i familien spiser 500-1500 kalorier mer enn meg på 1 måltid. Ikke at jeg veier og måler all mat, men om man har god hukommelse og vet ca hvor mye kalorier ulike type mat inneholder kan man danne seg et inntrykk. Jeg har også veldig overvektige mennesker i familien som er stolte over å være kjøttspisere og å spise mye bacon, samtidig som de er sterkt overvektige. Å spise vegetarisk i deres øyne er lite mandig og taperaktig. Samtidig er min vegetariske kjæreste den eneste med store muskler og en slank kropp. Han er mindre mandig enn dem, ifølge dem.... Anonymkode: 2e311...969
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #23 Skrevet 14. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rart han ikke blir mett når han ønsker og er vant til å spise så mye at han holder overvekten. Jeg ser egentlig på overspising som litt som røyking. Man velger å gjøre en destruktiv handling selv om man vet det er skadelig for helsen og i noen tilfeller skryter man over at man ikke spiser "kaninfor", mens kiloene legger seg på og man øker risikoen for kreft of hjertesykdommer. Ikke at han må spise vegetarisk, men mennesker som tilber bacon, ost, junk food og store middagsposjoner ødelegger ofte egen helse De som er vant til å spise 3500 kalorier hver dag føler seg sultne om de spiser 2500 kalorier en dag. Selv om 2500 kalorier er en sunn mengde kalorier om man trener middels til lite. Det betyr ikke at sultfølelsen deres er bra eller riktig for å leve et sunt og bra liv. Jeg er eneste slanke person i min familie, så jeg ser dette på nært hold. Jeg ser hvordan de andre i familien spiser 500-1500 kalorier mer enn meg på 1 måltid. Ikke at jeg veier og måler all mat, men om man har god hukommelse og vet ca hvor mye kalorier ulike type mat inneholder kan man danne seg et inntrykk. Jeg har også veldig overvektige mennesker i familien som er stolte over å være kjøttspisere og å spise mye bacon, samtidig som de er sterkt overvektige. Å spise vegetarisk i deres øyne er lite mandig og taperaktig. Samtidig er min vegetariske kjæreste den eneste med store muskler og en slank kropp. Han er mindre mandig enn dem, ifølge dem.... Anonymkode: 2e311...969 Han blir mett av en normal mengde kylling eller fisk da, det er vegetarmaten som er problemet hans. Men ikke vet jeg. Jeg blir mett på vegetar også jeg da... ts Anonymkode: 38a7f...89a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #24 Skrevet 14. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Han blir mett av en normal mengde kylling eller fisk da, det er vegetarmaten som er problemet hans. Men ikke vet jeg. Jeg blir mett på vegetar også jeg da... ts Anonymkode: 38a7f...89a Om han er overvektig spiser han mer enn hva som er en normal porsjon kylling eller fisk. Om han spiste normalt ville han ha normal vekt Anonymkode: 2e311...969
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #25 Skrevet 14. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om han er overvektig spiser han mer enn hva som er en normal porsjon kylling eller fisk. Om han spiste normalt ville han ha normal vekt Anonymkode: 2e311...969 Men på dette kostholdet går vi jo ned. Han HAR spist mer enn han forbrenner, men gjør ikke det lenger nå. Jeg skulle gjerne hatt han med på mer veganer mat jeg, men kan jo ikke tvinge han. Ts Anonymkode: 38a7f...89a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #26 Skrevet 14. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker gjerne det, men får ikke med meg samboeren. Dette er liksom vårt prosjekt sammen, og han er veldig negativ til vegetar. Mener han ikke blir mett. Ja det er det jeg leter litt etter tips for. Har du noen gode oppskrifter på kalorifattig saus? TS Anonymkode: 38a7f...89a Vegetar er så mye mere enn grønnsake og det er mere enn fult mulig å spise seg mett.Og hvis målet er vektnedgang kan nettopp det være en god løsning .Da kan spise et støtte volum med mat for mindre kalorier. Er selv veganer og gå ikke rundt og er sulten Anonymkode: e09d1...cd5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #27 Skrevet 14. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han blir mett av en normal mengde kylling eller fisk da, det er vegetarmaten som er problemet hans. Men ikke vet jeg. Jeg blir mett på vegetar også jeg da... ts Anonymkode: 38a7f...89a Da handler det mere om fordommer mot dette og at metthet en en unnskyldning Anonymkode: e09d1...cd5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #28 Skrevet 14. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da handler det mere om fordommer mot dette og at metthet en en unnskyldning Anonymkode: e09d1...cd5 Deg om det, han kjenner vel best selv om han blir mett? TS Anonymkode: 38a7f...89a
Tvist Skrevet 14. februar 2018 #29 Skrevet 14. februar 2018 9 timer siden, strawberry skrev: Bruk mer krydder F.eks laks med tandoorikrydder og squash. Jeg bruker også lettrømme til (jeg er usikker på kaloriene?). Legg tint laksefilet på stekebrett. Ta over en ss tandoori masala krydder (jeg kjøper på innvandrerbutikker, en rød boks av merket Rajah). Kutt opp squash og paprika, evt andre grønnsaker og legg rundt fisken. Sleng alt inn i ovnen på 200 grader til det er ferdig (20 minutter ca). Jeg passer ikke kiloene, så jeg bruker også litt ris til, men det er ikke nødvendig. Mager kesam fungerer godt som erstatning for rømme. Jeg er veldig glad i "fiskepakker". Torsk eller laks med grønnsaker (squash, løk, hvitløk,tomat, gulrot o.l. Sammen med salsa og fisken i aluminiumsfolie. Pleier å spise ris eller poteter til.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #30 Skrevet 14. februar 2018 2 minutter siden, Tvist skrev: Mager kesam fungerer godt som erstatning for rømme. Jeg er veldig glad i "fiskepakker". Torsk eller laks med grønnsaker (squash, løk, hvitløk,tomat, gulrot o.l. Sammen med salsa og fisken i aluminiumsfolie. Pleier å spise ris eller poteter til. Hørtes godt ut. Hva slags ‘salsa’? Anonymkode: 38a7f...89a
Tvist Skrevet 14. februar 2018 #31 Skrevet 14. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørtes godt ut. Hva slags ‘salsa’? Anonymkode: 38a7f...89a Vi bruker vanlig salsa fra butikken, samme som til Taco. Santa Maria sin har 32 kcal per 100 gram, altså nesten ingenting.
Inwe Skrevet 15. februar 2018 #32 Skrevet 15. februar 2018 18 timer siden, isw skrev: Angående fiskefett: Hvor finner du det dokumentert at fiskefett øker forbrenningen? Fiskefett inneholder uansett 900 kcal pr 100 gram, så det er en svært energirik matvare. Poteter inneholder nærmest ikke protein (et par gram/100g). Du har rett i at poteter inneholder en del kalium, men gjennom et kosthold rikt på andre grønnsaker skal det ikke være noe problem å få i seg nok kalium. Jeg mener uansett at poteter ikke hører hjemme ved vektnedgang, da å kutte raske karbohydrater (noe poteter inneholder rikelig av) både stabiliserer blodsukkeret (og demper sultfølelsen) og bidrar til effektiv vektnedgang. Jeg er ikke tilhenger av streng lavkarbo, men jeg tror man har desidert størst gevinst av å redusere på karbohydratene. Selverfart først og fremst. Ellers er det samboeren som er eksperten her i huset. Han har noe fancy pt og kostholdsutdannelse så jeg dobbeltsjekker sjelden det han sier. Hva enn funker for deg. Jeg kan ikke droppe karbohydrater da jeg både blir sulten og slapp av det.
Gjest Bøff Eløff Skrevet 15. februar 2018 #33 Skrevet 15. februar 2018 Jeg tenker at det å ønske seg saus til et hvert måltid ikke er bra. Det er bare tomme kalorier. Bruk mye heller krydder, hvitløk, ingefær og den slags for smak.
Lill3My Skrevet 15. februar 2018 #34 Skrevet 15. februar 2018 Eksperimenter med grønnsakene - grønnsaksspagetti kan feks lages av alt fra squash til kålrot og gir iallfall en annen konsistens til maten. Har selv en "spiralizer" som jeg bruker til dette formålet. Du kan også bake grønnsakene direkte på bakepapir - lager ofte "fries" av sellerirot, nepe og kålrot (kutt i staver, legg i plastpose, klekk over en eggehvite og bland inn 1 ss Maiden, og så lukker du posen og rister/blander. Steker på 200 grader i 15-20 min). Blomkål er også veldig anvendelig. Prøv feks å google "pizza med blomkålbunn". Kan også raspes og stekes kjapt med løk OL for å utgjøre en slags fried rice. Prøv nye grønnsaker - en annen type sopp, knutekål, blå potet, osv utforsk og lek og test ut ulike ferske urter For ekstra smak kan du jo kanskje bruke soyasaus, salsa, kesam eller diverse magre smøreoster. Og EGG! Mettende, sunt, billig og godt. Og funker i alt fra omelett (1-2 hele egg, + noen eggehviter) til matmuffins/eggemuffins. Kan også lage en haug av varianter av pannekaker 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #35 Skrevet 15. februar 2018 2 timer siden, Bøff Eløff skrev: Jeg tenker at det å ønske seg saus til et hvert måltid ikke er bra. Det er bare tomme kalorier. Bruk mye heller krydder, hvitløk, ingefær og den slags for smak. Det er da ingen som har skrevet saus til hvert måltid? Det hørtes veldig ekkelt ut. Det drikke snakk om saus til hver middag en gang, men en saus i ny og ne hadde vært et fint avbrekk. TS Anonymkode: 38a7f...89a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #36 Skrevet 15. februar 2018 1 time siden, Lill3My skrev: Eksperimenter med grønnsakene - grønnsaksspagetti kan feks lages av alt fra squash til kålrot og gir iallfall en annen konsistens til maten. Har selv en "spiralizer" som jeg bruker til dette formålet. Du kan også bake grønnsakene direkte på bakepapir - lager ofte "fries" av sellerirot, nepe og kålrot (kutt i staver, legg i plastpose, klekk over en eggehvite og bland inn 1 ss Maiden, og så lukker du posen og rister/blander. Steker på 200 grader i 15-20 min). Blomkål er også veldig anvendelig. Prøv feks å google "pizza med blomkålbunn". Kan også raspes og stekes kjapt med løk OL for å utgjøre en slags fried rice. Prøv nye grønnsaker - en annen type sopp, knutekål, blå potet, osv utforsk og lek og test ut ulike ferske urter For ekstra smak kan du jo kanskje bruke soyasaus, salsa, kesam eller diverse magre smøreoster. Og EGG! Mettende, sunt, billig og godt. Og funker i alt fra omelett (1-2 hele egg, + noen eggehviter) til matmuffins/eggemuffins. Kan også lage en haug av varianter av pannekaker Rakk for tips! Vi spiser mye egg til lunsj og frokost så vi prøver litt å unngå det til middag... Har lurt litt på det med soyasaus. Er det innenfor når det er så mye salt i det? Vil ikke det binde vannet veldig i kroppen? TS Anonymkode: 38a7f...89a
penny_ Skrevet 15. februar 2018 #37 Skrevet 15. februar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var et godt tips, men har du noen tips til woksaus som ikke er for kaloririk? TS Anonymkode: 38a7f...89a Det er bare å se på pakken. 340 g kyllingfilet = 354 kcal 125 g eggnudler = 459 kcal Råkostsalat (125 g gulrot, 125 g kål) = 85 kcal 150 g Chop suey saus, Rema (nesten hele posen) = 30 kcal 3 g olje = 27 kcal = 855 kcal / 2 = 476 kcal per pers Nå fant jeg den woksausen med minst kalorier. Woksaus har alt fra 20-150 kcal per 100 gram. Dette måltidet er ikke en gang 500 kcal per pers, så du kan gå for en med mer kcal uten problem. Du må se på helheten. Alle ingrediensene i et måltid trenger ikke å være kalorifattig.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #38 Skrevet 15. februar 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Deg om det, han kjenner vel best selv om han blir mett? TS Anonymkode: 38a7f...89a Nja, dette er jo en sannhet med ganske store modfikasjoner. Jeg følte meg aldri mett, trodde jeg, men det var forbi jeg forbandt det å være mett med "stappmett", ikke med "ikke-sulten". Et av de store problemene når man skal slanke seg, er gjerne at metthetsfølelsen tenderer til å være litt på villspor, og at man har mye "psykisk sult", som bl.a. blir påvirket av hvilken holdning man har til den maten man spiser. Er man overbevist om at man ikke blir mett hvis man ikke spiser kjøtt, så blir man ikke det. Jeg har selv gått en del ned i vekt, og jeg har brukt mye vegetariske gryter på veien. Dette er fordi jeg kan spise større mengder mat for samme antall kalorier hvis jeg kutter kjøttet (og raske karbohydrater). Anonymkode: 5a57b...d9e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #39 Skrevet 15. februar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja, dette er jo en sannhet med ganske store modfikasjoner. Jeg følte meg aldri mett, trodde jeg, men det var forbi jeg forbandt det å være mett med "stappmett", ikke med "ikke-sulten". Et av de store problemene når man skal slanke seg, er gjerne at metthetsfølelsen tenderer til å være litt på villspor, og at man har mye "psykisk sult", som bl.a. blir påvirket av hvilken holdning man har til den maten man spiser. Er man overbevist om at man ikke blir mett hvis man ikke spiser kjøtt, så blir man ikke det. Jeg har selv gått en del ned i vekt, og jeg har brukt mye vegetariske gryter på veien. Dette er fordi jeg kan spise større mengder mat for samme antall kalorier hvis jeg kutter kjøttet (og raske karbohydrater). Anonymkode: 5a57b...d9e Dette! Og det er en kjensgjerning at det mange som sier de ikke blitt mett av vegetarkost fordi de har fordommer mot og innbiller seg at vegetarkost kun er salat.Og spiser man eks pasta,grønnsaker og kyllingfileen til middag har jeg problemer med å tro at det er akkurat den kyllingfilen som skaper mettheten og som du sier og som jeg også har nevnt så kan man spise større volum av vegetar enn kjøtt Anonymkode: e09d1...cd5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #40 Skrevet 15. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nja, dette er jo en sannhet med ganske store modfikasjoner. Jeg følte meg aldri mett, trodde jeg, men det var forbi jeg forbandt det å være mett med "stappmett", ikke med "ikke-sulten". Et av de store problemene når man skal slanke seg, er gjerne at metthetsfølelsen tenderer til å være litt på villspor, og at man har mye "psykisk sult", som bl.a. blir påvirket av hvilken holdning man har til den maten man spiser. Er man overbevist om at man ikke blir mett hvis man ikke spiser kjøtt, så blir man ikke det. Jeg har selv gått en del ned i vekt, og jeg har brukt mye vegetariske gryter på veien. Dette er fordi jeg kan spise større mengder mat for samme antall kalorier hvis jeg kutter kjøttet (og raske karbohydrater). Anonymkode: 5a57b...d9e Men det er ikke det å bli mett i seg selv som er problemet. Han blir mett av kylling og fisk i moderate nok mengder til at han går ned i vekt. Det er vegetarkost han sier han ikke blir mett av, så da er han ikke så motivert for det. Ts Anonymkode: 38a7f...89a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå