MaggieM Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Dere som har gått ned en del i vekt; hva var Alfa omega for dere? Hvordan holdt dere motivasjonen og selvkontrollen? Jeg skal ned minimum 10 kg, men sliter veldig med å holde meg unna sukker spesielt (fuck the chocolate). Nå skal jeg operere og vil ikke kunne trene på minimum 6 uker, så det vil kun stå på maten de første ukene.
Inwe Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 For meg var det viktigst at det ikke skulle gå utover mitt sosiale liv. Så jeg hadde frimåltidene mine når jeg var med andre. Det var også viktig å finne noe jeg kunne leve med videre, slik at ikke alt føltes som en diett. Motivasjonen var ikke så vanskelig å holde, jeg ville nemlig ned mer enn noe annet (på vei til helseskadlig fedme). Sukker kuttet jeg helt (ikke såpass at jeg leste alle innholdsfortegnelser, men kuttet alt sukker er veldig fremtredene i) for en periode, det gjorde at jeg ikke lenger har cravings i det hele tatt (nesten). Jeg har gått ned 60 kg, og lever fortsatt på samme måte som når jeg gikk ned. Skeier mer ut hjemme da jeg nå har samboer, men kostholdet og treningen er som før. Har ikke lagt på meg igjen på 3 år. 3
Pringle Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 Jeg har gått ned 25 kilo, men siden det er kjempelett å gå ned i vekt (jeg har gjort det flere ganger), har jeg denne gangen (fra 2013 til nå) fokusert aller mest på å holde vekta. Det viktigste for meg var å innføre gode rutiner, jobbe med innstilling, skaffe meg saklig og nøytral informasjon (og avlære gammelt søppel, som er kjempevanskelig), og omgivelseskontroll. Jeg reduserer behovet for motivasjon og selvkontroll ved å ha faste måltider, og spise mat jeg liker. Jeg lager og spiser ordentlig mat, vellaget mat, ikke slankemat. Jeg utfordrer ideen om at sukker er avhengighetsskapende (det er jo sukker i frukt, så hvorfor har jeg ikke det samme suget etter epler som etter sjokolade?). Jeg lærer meg hva som er i maten jeg spiser. Jeg sier til meg selv at jeg ikke lenger er en person som sitter på sofaen hele dagen og spiser sjokolade og potetgull. Jeg forstår at jeg er bare en liten dame og derfor ikke trenger så mye mat. Jeg forstår at jeg har lyst på mer enn jeg trenger. Jeg forstår at jeg verken trenger eller bør spise så mye jeg orker. Jeg aksepterer at jeg får søtsug. Noen ganger spiser jeg noe jeg ikke hadde planlagt, og det er helt okei, fordi jeg ikke gjør det hele tiden. Jeg elsker mat nå, og liker det meste, så jeg planlegger måltidene mine for å få spist mest mulig av det jeg liker. Jeg har faste rutiner for matinnkjøp så jeg reduserer mengden fristelse mest mulig. Jeg trener ikke, men jeg er i bevegelse hver dag, jeg bruker kroppen til ting som må gjøres og til ting jeg har lyst til. 2
HederaHelix Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Det er rett og slett å ta seg selv i nakken. Jeg bestemte meg en dag for at nok var nok. Det første jeg gjorde var å kutte drastisk ned på sukkeret. Det var vanskelig de første dagene, men så gikk det bra. Man blir nemlig avhengig av sukker, jo mer man spiser. Deretter meldte jeg meg inn i vektklubb.no. Der fikk jeg oversikt over kaloriene og hvor mye jeg beveget meg. Det var mange aha-opplevelser. Når fristelsen ble for stor, og jeg var ekstra sulten, da spiste jeg litt mer eller unnet meg sjokolade, eller er det som fristet. Men jeg tok det ikke som et nederlag, og fortsatte med regimet mitt. Jeg gikk ned 15 kg på ca et år, og det var overraskende enkelt. Jeg ble mer og mer motivert, og belønnet meg med en ny bukse, et armbånd, noe fint som minnet meg om hva jeg drev med og hvorfor. Det er utrolig deilig når kiloene forsvinner. Blir lettere å bevege seg, pusten blir bedre og lettere å kjøpe fine klær.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Hva skal du operere? Hvis det er en stor operasjon så er det ikke så lurt å begynne å slanke seg veldig akkurat rett etter operasjon siden kroppen må bygge seg opp igjen Anonymkode: beb88...890
Pantoten Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 1 time siden, Pringle skrev: Jeg utfordrer ideen om at sukker er avhengighetsskapende (det er jo sukker i frukt, så hvorfor har jeg ikke det samme suget etter epler som etter sjokolade?). Kan det ha noe med at hel frukt ikke er prosessert? Fruktsukker fra frukt og grønnsaker har en annen effekt på kroppen og blodsukkeret når hele frukten spises med fiber og alt kontra når det er presset til juice, for eksempel.
Pringle Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 6 minutter siden, Pantoten skrev: Kan det ha noe med at hel frukt ikke er prosessert? Fruktsukker fra frukt og grønnsaker har en annen effekt på kroppen og blodsukkeret når hele frukten spises med fiber og alt kontra når det er presset til juice, for eksempel. Det har litt med det, men ikke sånn mange tror. Sukkeret er i seg selv identisk. Prosessering er vagt - det kan være alt fra hakking til destillering. Men du er inne på noe - de matvarene vi oftest har sug etter, er lette å spise, smaker intenst, men enkelt, og inneholder lite nyttig næring. Mat som regnes som sunn, trenger vi å jobbe for - å lære å like, å lage og å spise. Vi blir oppfordret til å spise sunt, og så er vi samtidig omgitt reklame for, og advarsler mot, såkalt usunn mat. Ikke rart mange synes mat, vekt og helse er vanskelig.
MaggieM Skrevet 14. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 14. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal du operere? Hvis det er en stor operasjon så er det ikke så lurt å begynne å slanke seg veldig akkurat rett etter operasjon siden kroppen må bygge seg opp igjen Anonymkode: beb88...890 Puppene 😂 hehe. Jeg tenker ikke at jeg skal gå drastisk ned rett etter operasjonen, men jeg ønsker en livsstilsendring og ikke en quick fix. Jeg er fryktelig flink til å gå ned 5 raske kilo, for så å gå opp igjen like fort, om ikke fortere. Jeg er veldig lei av å føle meg dritt. Det er ikke bare hvordan jeg ser ut, men jeg føler meg så tung og treg, om dere skjønner. Og jeg er en klassisk trøstespiser og spiser hvis jeg kjeder meg osv. Jeg er hjemme i permisjon, så jeg er mye hjemme alene også, så da er det ingen som ser når jeg synder. Men takk for mange visdomsord. Jeg har en stor jobb foran meg. I hodet altså..
mlifjeld Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 Vurdert å prøve keto dietten? (mye fett, modrat protein og veldig lite karbohydrater) Har selv gått på det nå siden nyttår. ikke særlig vanskelig (etter overgangsperioden på noen dager) siden det er så mye god mat. Men er viktig at man spiser nok fett for at det fungerer. Kroppen blir omjustert til å bruke fett som energi i stedet for glukose(karbohydrater) Har gått ned 6 kilo selv uten å endre stort på treningsnivået. 65-59kg. Spiser også ca like mange kalorier hver dag. (har noen dager i uken med intermitten fasting, uten reduksjon i mat bare flytter om på når jeg spiser) Og alle cravingser blir borte. Å miste alt sukkersug var nesten merkelig. Blir også nesten ikke sulten lenger. Hvertfall ikke på samme måte som før. Slik at jeg var dødsliten dersom det hadde gått lenge siden jeg spiste, eller at jeg ble skikkelig hangry. Er vanskelig de første dagene, keto-flu som de kaller det. At man er litt kvalm og sliten. (fordi kroppen blir sjokka av mangel på glukose og den har ikke laget ketonene ennå) Uansett er det verdt å prøve. Jeg digger det hvertfall. Er så deilig å ha funnet en lett måte å gå ned i vekt hvor jeg ikke savner noe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå