AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Jeg har lyst til å prøve å kutte ned på kjøtt, men jeg aner ikke hvordan det går. Jeg har jobbet med folk som er veganere, som sier at det blir enklere når man kommer inn i det, men jeg aner ikke hvor man begynner. Er det ikke dyrt med spesielle veganske produkter? Hvor får man tak i de? Jeg tenker at jeg kan jo forsøke å kutte ut litt kjøtt først, man trenger ikke bli 100% veganer med en gang, men hva skal jeg lage til middag hvis jeg ikke kan spise kjøtt? Og hvordan erstatter jeg næringen jeg får gjennom kjøtt med andre ting? Takk. PS. Jeg ønsker ikke noe "debatt" om man bør kutte ut kjøtt eller ikke. Jeg ønsker kun svar som er nyttig for meg. Anonymkode: 93f01...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 Føler denne, lurer selv. Jeg har sett på svenske youtubere som er veganere, men jeg finner utrolig lite veganske produkter her. Og også veldig lite som er merket som vegansk. Har ikke sjekket baksiden av alt og vet heller ikke hva jeg skal se etter. Er også redd for mangel på proteiner da jeg har vært alvorlig syk av det før og allerede får i meg for lite. Anonymkode: b7a94...b90
Heisann1234 Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 Store Meny butikker har veldig mange veganske produkter faktisk! Smør, melk, ost, oumph (kjøtterstatter). Coop Extra har også mye pålegg og sånt, selv om det er noe eggeprotein i det så er det et sted i riktig retning. Man trenger ikke å være redd for å mangle proteiner, er ikke noen som heter proteinmangel så lenge du spiser det kaloribehovet som kroppen din trenger :). Start med vegetar kjøttboller osv, og etterhvert så blir du nok mer kjent med andre varer som linser, bønner osv. Vær snill mot deg selv og ta det sakte slik at du ikke faller tilbake til før. Du må ta B12 tabletter, fordi dette får du ikke gjennom planter. (Btw dyrene får også dette tilsatt i foret, så det burde ikke holde noen tilbake fra å spise vegansk/vegetar). Bruk engelske youtubere som inspirasjon til mat eller få masse informasjob. Lykketil 1
Gjest BabyBlue Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Du må planlegge en god del og lage mye fra bunnen av. Det er en hel haug med veganske youtubere og bloggere som kommer med masse nyttig info, det er en del på norsk også nå. Du kan bytte ut kjøtt med soya, sopp, søtpotet og andre litt "meaty" grønnsaker. Belgvekster, nøtter og frø er også viktig. Du må ta vitamin B3, og det kan hende du også får mangel på jod, selen og vitamin A, men du burde sjekke verdiene dine hos legen etterhvert uansett. Får du for lite fett i maten kan det også føre til at du får problemer med å ta opp alle næringsstoffene du får i deg på en optimal måte. Du burde kjøpe deg en bok eller lese ganske grundig om livsstilen før du setter i gang, for du trenger å vite litt om næringsstoffer før du setter i gang. Det trenger ikke bli helt håpløst på farta heller, du kan alltids spise brød/knekkebrød osv. Jeg er helt imot at man skal bli hysterisk og unngå alt av animalske matvarer og sette en stopper for matlaginga pga. norges dårligere utvalg av veganske varer, i begynnelsen trør man jo litt feil, og det tar tid før man har peiling på hvor man skal handle og hvilke alternativer man skal gå for. Ta det rolig i begynnelsen, også ser du om kroppen din gir en god respons Tror det lønner seg å ta det i baby steps. Rema 1000 har også en linje som heter meat-ish, der er det alternativer til kjøtt i hvert fall, selv om de inneholder egg. Coop sin vegetarserie heter vegetardag, de inneholder eggeprotein.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Du må spise mere og oftere, det er det viktigste egentlig. Bruk frukt og nøtter som snacks mellom måltidene og pass på å spise nok. Jeg gjør det veldig enkelt og spiser rå frukt og grønnsaker på dagen (raw food), og kokte grønnsaker, linser, hirse, ris etc. på kvelden. Bruker ingen ferdigprodukter. Kjøttet inneholder mye fett, det er derfor det varer lenge i kroppen. Karbohydrater brenner man opp fortere, det er ikke så konsentrert, så derfor må man spise mere og oftere. Og det er ingenting som heter for lite fett, for mye fett derimot får man livsstilsykdommer av. Ingenting som heter mangel på proteiner heller. Det finnes mye veganerkokebøker, gå på biblioteket og finn noen som du liker Anonymkode: 9f390...f50 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må spise mere og oftere, det er det viktigste egentlig. Bruk frukt og nøtter som snacks mellom måltidene og pass på å spise nok. Jeg gjør det veldig enkelt og spiser rå frukt og grønnsaker på dagen (raw food), og kokte grønnsaker, linser, hirse, ris etc. på kvelden. Bruker ingen ferdigprodukter. Kjøttet inneholder mye fett, det er derfor det varer lenge i kroppen. Karbohydrater brenner man opp fortere, det er ikke så konsentrert, så derfor må man spise mere og oftere. Og det er ingenting som heter for lite fett, for mye fett derimot får man livsstilsykdommer av. Ingenting som heter mangel på proteiner heller. Det finnes mye veganerkokebøker, gå på biblioteket og finn noen som du liker Anonymkode: 9f390...f50 Dette er seriøst farlig feil info. https://nhi.no/kosthold/ernaring/fett/ https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/ Anonymkode: 2bdfc...d7b 14
Blod Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 Vegansk yoghurt, melk og kjøtterstatninger kan være dyrere, men man er ikke avhengig av å spise det. Det er ikke vanskelig å ha et billigerere kosthold som veganer, enn som kjøtteter. Du kan melde deg inn i veganske grupper på Facebook, og søke etter veganske oppskrifter på nettet eller kjøpe kokebøker(evt låne på biblioteket). Det er også mye informasjon om ernæring på nettet eller i bøker. I overgangen kan du bruke kjøtterstatninger etc, men det er mye god mat du kan lage uten det også. Feks grønnsakslasagne, gryteretter, supper, bakt potet, pastaretter...
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må spise mere og oftere, det er det viktigste egentlig. Bruk frukt og nøtter som snacks mellom måltidene og pass på å spise nok. Jeg gjør det veldig enkelt og spiser rå frukt og grønnsaker på dagen (raw food), og kokte grønnsaker, linser, hirse, ris etc. på kvelden. Bruker ingen ferdigprodukter. Kjøttet inneholder mye fett, det er derfor det varer lenge i kroppen. Karbohydrater brenner man opp fortere, det er ikke så konsentrert, så derfor må man spise mere og oftere. Og det er ingenting som heter for lite fett, for mye fett derimot får man livsstilsykdommer av. Ingenting som heter mangel på proteiner heller. Det finnes mye veganerkokebøker, gå på biblioteket og finn noen som du liker Anonymkode: 9f390...f50 1 Kjøtt inneholder ikke nødvendigvis fett 2. Man må passe på kalorier selv som veganer, jeg kjenner mange feite veganere. Det er ikke noe problem å spise nok. Nå spiser de fleste andre ting enn raw food da. Anonymkode: ec039...7e0 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: 1 Kjøtt inneholder ikke nødvendigvis fett 2. Man må passe på kalorier selv som veganer, jeg kjenner mange feite veganere. Det er ikke noe problem å spise nok. Nå spiser de fleste andre ting enn raw food da. Anonymkode: ec039...7e0 Alt kjøtt inneholder nødvendigvis store mengder fett, fettet er inne i kjøttet. Anonymkode: 9f390...f50
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 Det som var litt rart i begynnelsen, det føltes som å spise tilbehør til tilbehør Vi måtte rett og slett endre litt på tankegangen. Nå planlegger vi et hovedelementet og finner tilbehør som passer til. Det kreves litt mer planlegging, men vi lager ukemeny og setter oss ned en halvtime onsdag eller torsdag og planlegger neste ukes meny og handleliste. Da bruker vi kokebøker(biblioteket har godt utvalg) og blogger. Må innrømme jeg er blitt glad i Aichas matblogg Anonymkode: d6d09...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #11 Skrevet 14. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt kjøtt inneholder nødvendigvis store mengder fett, fettet er inne i kjøttet. Anonymkode: 9f390...f50 Kyllingkjøtt ineholder 1 g fett/ 100 g. Magert kjøtt er stort sett muskelvev. Anonymkode: ec039...7e0 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #12 Skrevet 14. februar 2018 Du bør ikke spise for mye av ferdigproduktene, men heller lage ting fra bunnen. Det fins mange blogger og oppskrifter på nettet, lag deg en samling av dem. Du kan lage mye godt av bønner, linser og kikerter feks. Anonymkode: ec039...7e0
Lill3My Skrevet 14. februar 2018 #13 Skrevet 14. februar 2018 Jeg spiser nesten ikke kjøtt, har ikke kuttet det helt ut for jeg ser ikke noe poeng i å være så streng. Spiser det altså når det serveres i sosiale settinger o.l ellers spiser jeg likevel animalske produkter som egg og meieriprodukter som kesam, diverse ost og cottage cheese. Fisk spiser jeg også. Spiser også grønnsaker til alle måltider. Og dermed får jeg i meg det jeg trenger av næring. Anbefaler deg å eksperimentere litt med linser, bønner, kikerter, quinoa osv. Dette kan du selv lage vegetarburgere o.l av :-) (bare å google så finner eu en haug med oppskrifter). Vegetarlasagne er også godt og relativt rimelig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #14 Skrevet 14. februar 2018 Anbefaler deg å følge og forkaste tallerkenmodellen på samme tid 1/2 skal være grønnnsaker, 1/4 skal være proteiner, og 1/4 skal være karbohydrater. Fettet kommer utenom og er mer "granityr" oppå tallerkenmodellen. Samtidig når du først skal lage et fysisk måltid så blir det grusomt kjedelig dersom du følger tallerkenmodellen på samme måte som da du spiste kjøtt, f.eks. kylling i et hjørne, noen poteter, og ellers litt spinat og gulrot. Som veganer så lager du mer mat av type pastasalat der du rett og slett blander alt sammen og lager noe godt. B12 bør du ta (sjekk om den du får på apoteket har nok mikrogram), vitamin D3 om vinteren, og eventuelt omega 3 basert på alger er det også mange som tar. Foruten dette skal det gå bra, men jeg ville også tatt blodprøver 1-2 ganger årlig for å se om alt står bra til (noe aller burde gjøre!) Du kan for eksempel bruke myfitnesspal eller andre kostholdsdagbøker de første ukene for å sjekke ca. hvor mye proteiner og enkelte av næringsstoffene du får i deg (litt unøyaktig, men bedre enn ingenting). Det er også viktig å spise nok mat, og da gjerne mellommåltid som tørket frukt (masse jern og antioksidanter) og nøtter (proteiner og masse annet godt), ristede gresskarkjerner og solsikkefrø er også supert! Spesialprodukter som kjøtterstatning, yoghurt, melk, osv, er dyrt. Likevel så ville jeg eksperimentert litt, i alle fall med kjøtterstatningene (husk at ikke alle har som mål å etterligne kjøtt), for å få overgangen til å bli enklere og rett og slett for å finne ut hva du liker. Både kjøtterstatning og plantemelk er mye billigere i sverige dersom du har muligheten til å dra dit en gang eller to årlig. Tofu kan være veldig billig på enkelte innvandrerbutikker, og er utrolig proteinrikt. Selv spiser jeg for 1000-1500 kr i måneden og lager 99% av maten min fra bunnen av med unntak av en kartong plantemelk eller to til kaffen, så vegansk mat trenger absolutt ikke å være dyrt. Ellers anbefaler jeg å lage hjemmelaget burgere og legge dem i fryseren Anonymkode: 9b382...d7c
Heisann1234 Skrevet 14. februar 2018 #15 Skrevet 14. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er seriøst farlig feil info. https://nhi.no/kosthold/ernaring/fett/ https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/ Anonymkode: 2bdfc...d7b Proteinmangel som du leser på nhi forekommer i utviklingsland og rammer barn i sult. Altså det forekommer kun hvis du ikke får i deg nok kalorier. Man skal prøve hardt for å klare å få til det. Fettmangel er heller ikke et stort problem i vårt land. Tvert i mot så øker hjerte og kar sykdommer drastisk, noe som skjer pga for høyt fett/kolesterol inntak. Fett er viktig ja, men da bør man heller fokusere på å spise mer nøtter. Ikke bade maten i olje osv. (Noe jeg gjør, men jeg er en veldig usunn veganer..). 3
Roci Skrevet 14. februar 2018 #16 Skrevet 14. februar 2018 Som flere andre her sier, ta det gradvis. Du kan jo begynne med å kutte ut kjøtt og fisk, deretter evt. egg og melkeprodukter, og se hvordan det fungerer for deg. Jeg har en yngre søster som er vegetarianer, og hun fortalte at hun følte seg konstant sulten i et par måneder før kroppen hadde vent seg til det nye kostholdet. Tenk også over motivasjonen din for å slutte å spise kjøtt/animalsk protein, er det av helsemessige årsaker, etiske/dyrevelferdsmessige årsaker eller kanskje litt av alt? Støtter også forslaget om å lese deg opp litt på hva vegetarisme og veganisme er. Her er noen norske vegetar/veganblogger som kanskje kan være til hjelp og inspirasjon: http://juliesmatblogg.no/mat-og-drikke/vegetar/ http://www.vegetarbloggen.no/ http://veggis.samaraga.com/ http://www.veganmisjonen.com/
Gjest Naku Skrevet 14. februar 2018 #17 Skrevet 14. februar 2018 Jeg har spist veldig lite kjøtt i et år nå. (Med unntak av fisk og fiskeprodukter, det spiser jeg mye av) Kjøper aldri kjøtterstatninger, men bruker vanlige produkter som tilfredsstiller mer Bruker mye bønner, linser, nøtter, frukt, grønnsaker og ulike sauser og dipper. Lager supper og bønne/linseburgere fra bunn f.eks. Finner mye inspirasjon på youtube om du søker på "vegan", "vegan meals" etc. Bønner og linser er supre produkter som å bruke i gryteretter, lasagne,til pasta, taco osv istedenfor kjøtt. Kan stekes, ovnbakes og kokes. Cluet er å finne matvarer som gir god og mye smak sammen, da blir det ikke kjedelig Jeg har alltid kjøleskap, fryser og skap fulle av matvarer som jeg vet jeg trenger, og liker å kombinere. Lykke til! :D
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #18 Skrevet 14. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt kjøtt inneholder nødvendigvis store mengder fett, fettet er inne i kjøttet. Anonymkode: 9f390...f50 Indrefilet av svin har f.eks kun 3,8% fett Anonymkode: e0dcb...1ee 1
Superblomst Skrevet 14. februar 2018 #19 Skrevet 14. februar 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Indrefilet av svin har f.eks kun 3,8% fett Anonymkode: e0dcb...1ee Tipper brukeren over mente kjøtt i forhold til typiske erstatninger fra planteriket. Feks har bønner 1,2 gram fett pr 100 gr, og 0,2 gr av dette er mettet fett Svinekjøtt inneholder ca 27 gr protein/100 gr, og bønner rundt 21 gram. Med andre ord faller alle argumenter om protein bort i og med at de fleste også spiser kornprodukter iløpet av en dag. Endret 14. februar 2018 av Superblomst
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #20 Skrevet 14. februar 2018 Ikke forsøk å erstatte den maten du spiser nå, og ikke let etter flest mulig vegetariske produkter som du kan lage til middag Det som skal til er å lære seg hvordan bygge opp et vegetarisk kosthold, litt som du ville lært å lage kinesisk mat. Dersom du skal lære lage kinesisk mat, hva gjør du da? Jo, finner ut hvilke ingridienser og matvarer som er mest vanlig i kinesisk mat. Nytter ikke forsøke gjøre fårikål eller rømmegrøt kinesisk, nei, du er nødt å lage noe helt annet som faktisk er kinesisk. Feilen mange gjør når de skal spise vegetarisk er at de forsøker lage vegetarisk "fårikål" eller rømmegrøt, istedetfor å lage vegetarisk mat. Litt som man forsøker spise ris med fårikål og kaller det kinesisk mat. Når det gjelder vegetariak mat, så bygger du måltider på bl.a bønner, linser, nøtter, grønnsaker. Du bygger dem ikke på kjøtt og fisk. Derfor må du lære deg hvordan man lager mat med for eks bønner. I begynnelsen kan du for eks bruke en ledig lørdag til å lære deg en oppskrift med en valgt bønne og lærer deg hvordan man lager et måltid med bønner. Det er det å redefinere hvordan man spiser som kan være litt å sette seg inn i i begynnelsen, men når du først har forstått prinsippet, så går det automatisk. Det er å lære seg hvordan man lager mat og hvilke ingridienser som er vanlig som kan ha litt bratt læringskurve, men som er veldig enkelt når du først har lært det. Anonymkode: 5dfa1...243 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå