Gå til innhold

Hvordan fordele spare penger smart?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år og Mormoren min har en del penger og jeg er veldig heldig som får mye penger hver måned av henne. Jeg får 10.000 kr hver eneste måned. Disse pengene skal spares og ikke brukes på tullball.

Jeg fyller opp IPS og BSU kontoen hvert år. Dette er mitt første år hvor jeg også fyller opp IPS kontoen.

Ellers har jeg en del verdi i aksjer og bolig. 

Hvor skal jeg plassere resten av pengene?

Jeg har fylt opp bufferkontoen min også. Men bruker daglig MasterCard pga cashpoints. Betaler så klart dette ned hver måned før forfall. Har en del på brukskontoen min. Men jeg vil gjerne plassere pengene mine smart..

Så har dere noen smarte tips til meg? Jeg er ung og sikkert ganske uviten også. :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier du allerede din egen bolig? Eller har du boliglån?

Anonymkode: c6ef8...75e

• Liker 1
Skrevet

Tja, kjøp en bolig til og lei den ut?

Anonymkode: 8ed51...319

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Jeg er ei jente på 21 år og Mormoren min har en del penger og jeg er veldig heldig som får mye penger hver måned av henne. Jeg får 10.000 kr hver eneste måned. Disse pengene skal spares og ikke brukes på tullball.

Jeg fyller opp IPS og BSU kontoen hvert år. Dette er mitt første år hvor jeg også fyller opp IPS kontoen.

Jeg har fylt opp bufferkontoen min også. Men bruker daglig MasterCard pga cashpoints. Betaler så klart dette ned hver måned før forfall. Har en del på brukskontoen min. Men jeg vil gjerne plassere pengene mine smart..

Så har dere noen smarte tips til meg? Jeg er ung og sikkert ganske uviten også. :) 

Hva som er smart plassering kommer helt an på øyet som ser. Du bør oppsøke en finansrådgiver. Eller melde deg inn i Huseiernes landsforbund og få økonomisk rådgivning fra eksperten der. 

Anonymkode: a0276...9ff

• Liker 2
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eier du allerede din egen bolig? Eller har du boliglån?

Ja, det gjør jeg. Jeg har bittelitt lån siden jeg får igjen en god del avdrag på skatten (eller hva det heter) siden jeg ikke jobber. Får igjen mer enn jeg betaler.

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, kjøp en bolig til og lei den ut?

Har tenkt tanken.

Skrevet
1 minutt siden, Lilleprinsesse skrev:

Ja, det gjør jeg. Jeg har bittelitt lån siden jeg får igjen en god del avdrag på skatten (eller hva det heter) siden jeg ikke jobber. Får igjen mer enn jeg betaler.

Fortell, hvordan fungerer dette, får du avdrag fordi du ikke jobber? Hvor mye prosent?

• Liker 1
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva som er smart plassering kommer helt an på øyet som ser. Du bør oppsøke en finansrådgiver. Eller melde deg inn i Huseiernes landsforbund og få økonomisk rådgivning fra eksperten der. 

Anonymkode: a0276...9ff

Takk for tipset! Skal sjekke det ut. :) 

Skrevet
1 minutt siden, Lilleprinsesse skrev:

Har tenkt tanken.

Faktisk, om du hadde hatt mulighet så kunne du kjøpt et lite småbruk eller noe med stall, der kan du fort dra inn 12-15000 pr mnd i leieinntekt. Mye hestefolk spm ser etter steder å leie, og slikt kan en få for under 2 mill flere steder på østlandet. 

• Liker 1
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet (endret)
På 14.2.2018 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Endret av Lilleprinsesse
Skrevet
2 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Takk for tipset! :) 

Se innlegg i denne tråden om passive fond (DNBs indeksfond, både det norske og det globale, tar 0,3 % i året i forvaltningsavgift )

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Faktisk, om du hadde hatt mulighet så kunne du kjøpt et lite småbruk eller noe med stall, der kan du fort dra inn 12-15000 pr mnd i leieinntekt. Mye hestefolk spm ser etter steder å leie, og slikt kan en få for under 2 mill flere steder på østlandet. 

Det var også smart. Men det er jo veldig mye jobb da og vedlikeholding.. Jeg bor i Oslo. Da kan jeg heller kjøpe en leilighet i sentrum og leie den ut.

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Se innlegg i denne tråden om passive fond (DNBs indeksfond, både det norske og det globale, tar 0,3 % i året i forvaltningsavgift )

Jeg skal lese meg opp. Takk! :)

Skrevet
19 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Hvilke aksjer sparer du i? Hvor mye betaler du i forvaltningsavgift for disse?

Skrevet

Sparer du i den nye IPS-ordningen som kom i november 2017? Den er bedre enn den gamle.

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sparer du i den nye IPS-ordningen som kom i november 2017? Den er bedre enn den gamle.

Ja, det gjør jeg. Fylte opp i desember 2017 og nå nylig. :) 

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke aksjer sparer du i? Hvor mye betaler du i forvaltningsavgift for disse?

Har ikke peiling. Bestefaren min styrer aksjene mine. Jeg har egentlig ikke peiling på aksjer. Derfor jeg prøver og lære meg litt om hva jeg bør gjøre videre nå, de begynner å bli veldig gamle.. :( eneste jeg vet er at jeg har 120 millioner i verdi i aksjene.

Endret av Lilleprinsesse
Skrevet
3 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Ja, det gjør jeg. Fylte opp i desember 2017 og nå nylig. :) 

Det er veldig bra :) Hvilke fond sparer du i  IPS? Jeg har valgt, etter tips fra @Nåla-i-veggen, : 80% i Dnb global indeks, 10% i Dnb Norge indeks og 10% i KLP fremvoksende markeder indeks II. Alle disse har lavt forvaltningsgebyr. Du kan lese om det her:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...