Gå til innhold

Baby med forstoppelse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stakkars Plonkeliten, hun har den tregeste magen i hele verden. Hun er fem måneder og vi har begynt å gi henne litt fast føde og holdt på med det i tre uker. Har snakket med helsestasjonen og har gitt henne litt laktulose for å se om det løsner på sakene, men foreløpig kommer det bare ut sinnsykt lite og veldig tørr bæsj, og hun gråter og vrir seg store deler av dagen, stakkars liten. Nå har hun ikke hatt skikkelig avføring siden mandag, så det begynner nok å bli ganske fullt der inne...

Noen kjerringråd mot forstoppelse inntil laktulosen begynner å virke? Ikke svisker eller noe sånt, siden hun er så liten har vi introdusert bare én og én matvare hver uke, så jeg vil ikke begynne med noe mer akkurat nå, men er det noe annet å gjøre? Massasje eller noen andre lure triks..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde samme promblem vi å.....men ga henne raspa pære saft......jeg lover det funka :-)

Ellers kan en godt bogså gi barnet litt kokt vann til måltidet....så de får veske til.....

Skrevet

har hørt at maltekstrakt skal være bra. smøsøstrene mine fikk morsmelkerstatning og da kan de bli trenge i magen. men malteksrakt skal motvirke det. vet ikke om det vil ha samme effekt når det gjelder fast føde. men siden det kan brukes sammen med erstatning så bør det ikke være fare for allergi og sånt.

du får ha lykke til. ikke morsomt med liten med treg mage.

Skrevet

Har samme problemet. Lille vennen er 5 mnd og har også kjempehard mage. Trodde vi hadde løst det med sviskesaft i tillegg til malt, men det var bare forbigående. Begynte med laktulose i går, (3 ml to ganger daglig) så nå får vi se hvordan det går. Men plages med å få i han nok veske. (tror han plages med tennene i tillegg, slik at han er øm i munnen - bruker dentinox) Han spiser mer enn gjerne, men vegrer seg ofte mot å ta flaska.

Hvordan få fart på magen når han sannsynligvis burde ha drukket mer?

Skrevet

Hei!! Hvis det er et engangstilfellet er det jo fullt mulig og lov å sette en mikrolax, da får man det ut iløpet av et kvarter og ungen slipper å ha vondt i lange tider.

Jeg har en sønn som har alltid vært treg i magen.... Han fikk morsmelk til han var 6 mnd og erstating etter dette. Da måtte vi begynne med malt i hver flaske, hver grøttallerken og i middagen hans ellers stoppet det opp. Slik holdt vi på til han ble ca 1 år.....Spurte om råd på helsestasjonen men der sa de bare "gir du ham et allsidig kosthoild, får han for mye melk etc....prøv med litt malt, svivskesaft osv som om vi ikke alerede hadde tenkt på dette. Tilslutt kunne han ikke engang få brødskiver for da gikk han jo glipp av malten i grøten sin.......

Da han var litt over året snakket jeg med barnelegen vår. Han anbefalte dupholac!!!!

Å velsigne dette produktet!! Han får 5 ml morgen og 5 ml kveld. Jeg blander det ut i melka hans uten problem og han har aldri siden vært hard i magen. Dette skal man bruke 2-3 mnd før man slutter.

Dette produktet er på apoteket og er helt ufarlig og ikke avhengihetsbetonet. Det er naturlige planteoljer og mye bedre alt. enn til malt (som er så søtt) i alt mulig.

Før vi begynte med dette satte jeg faktisk mikrlax rett som det var. Jeg fiksa ikke at ungen min hadde vondt i magen fordi han var forstoppa.

Skrevet

Med all respekt, Marlena: Jeg ville ikke satt klyster på min fem mnd gamle baby så fremt legen hadde sagt at det var ok. Man skal jo til og med konsultere lege før man begynner med laktulose...

Etter to doser a 3 ml begynner han nå forresten å bli "god og bløt"...

Skrevet

Er sukkerinnholdet i grøten høyt?

Sukker binder vann i kroppen, og gir forstoppelse.

Man kan evt. prøve en grøt uten sukker (fåes kjøpt på helsekostbutikken), og søte den selv med sukrose eller fruktmos. Lykke til!

Skrevet

Hva slags grøt gir du?

Vi gir altid sviskesaft i grøten (3 ts i hver porsjon) og har aldri hatt magetrøbbel, men vi er også påpasselige med å gi han vann til drikke med grøtmåltidet, og så får han melk en liten stund etterpå. Fungerer kjempegreit her. Gutten vår er 5 mnd og har spist grøt i 2,5 mnd nå.

Gjest Anonymous
Skrevet

Gi henne maltekstrakt. Kan blandes i flaska hvis hun får mme. Går sikkert fint å blande i grøt også.

Det får virkelig fart på sakene.

Gjest kaffikjerringa
Skrevet

Kjerringråd fra legevakta:

Skjær av en liten bit av et mildt såpestykke ( vi brukte nautrogena).Biten skal ikke være større enn en stikkpille. Stapp såpa inn i rumpa og sett gullet i badestampen med vanlig varmt vann. Såpen smører tarmen, og vannet lindrer smerten. Gullet vårt fikk tømt seg, og har ikke vært plaget med så hard mage etterpå. Men vi har vært påpasselige med hva han har fått å spise, feks er banan en skikkelig "tetter" for han.

Dette kjerringrådet fikk vi på legevakta. De sa også at det ikke skal brukes i tide og utide. Vi har kun brukt det den ene gangen. Bruker laktulose fast.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er, men det kan være lurt å prøve potte hvis barnet sitter stødig. Gutten vår hadde stadig hard mage etter at vi introduserte fast føde, men det var mye lettere for ham å få det ut når jeg satte ham på potte etter frokost.

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Etter tre dager med laktulose (har bare gitt små doser, 1,5 - 2 ml to ganger daglig) løsnet det endelig litt på trykket i formiddag. Hun har vært i mye bedre humør i går og i dag også, så kanskje bare det at magen blir mindre hard er godt. Er en uke siden forrige avføring, så det kommer nok en stor dose til, tipper jeg.

Har ikke gitt så mye grøt, sluttet med Nestlégrøten da jeg så hvor høyt sukkerinnholdet var. Etter det har jeg mest gitt most potet, og i dag begynte vi med brokkoli, det fungerer antakelig mindre stoppende enn potet. Vi får se hva som skjer, men nå har jeg tro på at jevn bruk av laktulose en periode kan hjelpe til magen blir vant til å fordøye fast føde... Det eneste er at det er et slit å få henne til å drikke vann i tillegg, men hvis vi blander laktulosen i vannet går det som regel greit (det smaker jo litt søtt).

Flere har nevnt malt, men helsesøster frarådet det fordi det er så kolossalt søtt at man risikerer å venne ungen til søt mat.

Men pære var en god ide, det skal jeg ha i bakhodet!

Takk for råd alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...