AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Vi er fire stykker som bor i kollektiv - to jenter og to gutter. Jeg er den ene gutten. De to jentene har i det siste blitt skikkelig irriterte fordi de vil at jeg og kompisen min skal vaske mer. Vi har bodd her siden august, og det har ikke vært noe organisert vasking siden det. Jentene har bodd her i 3 år. Jeg er nesten aldri i leiligheten fordi jeg er hos dama mi. Dvs jeg er i leiligheten kanskje x3 i uka noen timer i strekk, og oppholder meg på rommet mitt. Dusjer nesten aldri der, da jeg dusjer hos dama. Spiser egentlig aldri der heller, og har ingen mat i kjøleskapet. Hender jeg steker en grandis liksom... Kompisen min er lærling og jobber som oftest 14-22 (rundt der), og er mye ute på byen etter det. Deretter kommer han hjem og sover sånn ca til han skal på jobb, og stikker dit. Han får mat på jobb. Jentene jobber vanlig 08-16 mandag-fredag, og er mye mer i leiligheten og bruker fellesarealene. De griser med frokost og middag og kveldsmat. Ofte står det oppvask på benken og i vasken, og kjøkkenet er skittent. De sminker seg på badet og det er hele tiden sminkerester rundt på badeservanten. Dusjen er full av sjampoflasker og diverse (de har sikkert 10 stykker hver) hvor halvparten er tomme, og de etterlater seg masse hår i sluket. Dusjveggene er helt jævlige av kalk og sjamporester og alt annet. De er de eneste som benytter seg av stua, og de spiser ofte der. Det er smuler i sofaen, det står ofte tallerker og annet dritt igjen, puter og pledd ligger slengt rundt osv. De har ofte fest, og flere ganger har de ikke gjort særlig mer enn å rydde opp. Med andre ord er det fullt av klissete øl-flekker på gulvet i stua osv. De vil nå at vi (kompisen min og jeg) skal vaske mer. De sier de føler de rydder og vasker "alt", men 90% av dritten er jo deres. Er helt enig i at vi kan vaske en gang i uka hver, men er ikke interessert i å vaske dritten deres!!! Dvs kopper og fat må de sette i maskina, rense sluket etter de har dusja, tørke over benker og fuckings vaske opp etter fest!!! Jeg skulle vaske litt nå forrige torsdag (for å være grei, er jo aldri der), og hele stua var klissete av dritt. Da hadde de ikke vasket på 6 dager siden de hadde fest på fredagen før?? Jeg har foreslått at vi kan ha 1 uke hver hvor vi vasker. Jeg kan gå med på å vaske badet (benytter meg jo litt av det), kjøkkenet (benker og vasken og koketopp), gangen ved inngangspartiet, samt støvsuge fellesarealene og vaske over stuebordet og f.eks vinduskarmer. De er uenig og mener at man skal også ta oppvask, rydde vekk ting, vaske gulvet (gidder ikke vaske etter deres fyllefest..?) osv. Kjenner jeg er dritt lei av å bo her. Innspill?? Anonymkode: 960c5...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Jentene har forsåvidt så vidt vasket en skit siden august de heller - vi har vaska en god del. Da vi flytta inn vaska vi ned rommene våre og fellesarealene fordi det var så skittent og støvete her. Anonymkode: 960c5...6ad
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Kan høres ut som det er greit å sette opp en vaskeliste ja, samt noen generelle husregler. Har selv nettopp flyttet ut av et kollektiv som var på det nivået du beskriver, det var en lettelse! Så lite hyggelig å lage mat når kjøkkenet er klissete og ekkelt :/ Høres ut som de jentene dere bor med mangler både folkeskikk og renslighet. Forstår de ikke at det er normalt å rydde opp slik ekstraordinært rot og skitt? Hvis ikke de kan snakkes til fornuft, hva med å foreslå at de har vaskeuke oftere enn dere, rett og slett fordi de er der mest? Anonymkode: 226c3...86a 13
Bondenisse Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Dere må bli enige om regler rundt det. Men regel nr 1 er at man tar sin egen dritt. Dvs oppvask, tørk over benk etter bruk, spyl dusjvegger og fjern hår etter dusj osv. Og så rydder man selvsagt etter fest. Da er fellesvasken som blir en gang i uka å støvsuge, skure dusj, do og servant. Vaske, ikke rydde. Avtal også at søpla tas ut når den er full. Innser plutselig at de 1500 kr ekstra jeg bruker i måneden på å ikke bo i kollektiv er vell verdt det. Har bodd i to rotekollektiv og ett koselig, rent og dannet. Rotehodene har skremt meg for resten av livet. 10
zanna Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 Foreslår at du ber de om å fjerne ting som er naturlig å rydde vekke selv. Så om de ikke gjør det, begynner du å sette oppvask, hår fra sluket, tomme sjampoflasker, og andre ting de burde fjernet selv oppi sengene deres. 2
Boodelooap Skrevet 16. februar 2018 #7 Skrevet 16. februar 2018 Sympatiserer med det du skriver ts, hang meg bare opp i en ting- man burde da vitterlig ikke være pålagt å rense sluket etter hver gang man dusjer. Det tar man vel når badet vaskes. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 På 14.2.2018 den 0.21, AnonymBruker skrev: Ingen?? Anonymkode: 960c5...6ad Hvorfor flytter du ikke til dama? Virker utrolig sløsete og idiotisk å ha et sted du ikke er. De er urimelige, men samtidig så forventer man at alle drar lasset i et kollektiv. Bedre for dem at det flytter inn noen som vil leve kollektivt og at du og han andre flytter ut. Anonymkode: 76a72...7e1 9
Avalon Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 Vaskeliste er lurt ja, men som flere sier her man rydder sin egen dritt. Vasking av bad, kjøkken og div gulv er noe alle kan bidra med. Roter man når man lager mat, har fest osv så rydder man det SELV. Fjerne hår fra sluket bør inngå i vaskelistene. Bodde selv i et kollektiv en gang. Det var ikke en bra sammensetning av folk. Vi hadde hver vår uke og gjorde det slik at om noe av det som stod på lista ikke var gjort av de som vasket sist uke ble uken deres forlenget helt til de fikk fingeren ut. Det fungerte egentlig ganske greit helt et nek bestemte seg at en av de andre ikke hadde tatt ut matavfallet (det var neket sin uke og hun selv hadde ikke gått ut med matavfallet så uken hennes ble da forlenget) og la det i sengen til hun andre..... Da kan man si det ble dårlig stemning. 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 1. Man rydder og vasker etter seg selv. Det skal ikke stå igjen oppvask, være klin på vasken eller søl på gulvet. 2. Fellesvask, som i dra over med støvsugeren 1-2 ganger i uka, vaske gulv, vaske bad (også sluk), har alle et likt ansvar for. Å begynne å dele på hvem som er der minst og mest er umulig. Dere må ta et møte, og bli enige om regler. Anonymkode: acb82...a86 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 På 14.2.2018 den 0.21, AnonymBruker skrev: Ingen?? Anonymkode: 960c5...6ad Vi er fem stykker som bor i sammen og har ikke på langt nær så mange regler som disse Ts referer til men det har kanskje med arbeidstider å gjøre og siden to av de nesten aldri er hjemme? Anonymkode: 02524...ad1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere må ta et møte, og bli enige om regler. Anonymkode: acb82...a86 Jo flere kokker jo mere søl. Anonymkode: 02524...ad1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #13 Skrevet 16. februar 2018 4 timer siden, Boodelooap skrev: Sympatiserer med det du skriver ts, hang meg bare opp i en ting- man burde da vitterlig ikke være pålagt å rense sluket etter hver gang man dusjer. Det tar man vel når badet vaskes. Man trenger ikke rense sluket, men man tar vekk hår som har lagt seg oppå sluket etter å ha dusjet. Hvis ikke utvikler det seg til en ekkel smørje av hår, hudrester og såpe. Dette gjelder også for menn, korte hår kan også legge seg oppå sluket. Anonymkode: 969fa...1b9 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #14 Skrevet 16. februar 2018 Hva skjer med at noen legger oppvask, matavfall og andre ting som irriterer i sengene til hverandre? Er det ikke en fin regel å vaske opp det man selv bruker, vaske gulv og stue etter sin egen fest, gå ut med søppel på "sin uke", sette på plass det man bruker, skylle veggene i dusjen hver gang man har dusjet (for å fjerne såperester) og fjerne hår i sluket? Anonymkode: 7085e...185 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #15 Skrevet 16. februar 2018 Ville hatt en slik ordning på at en vakser 1 gang k uken og rullere, da blir det vasking ca 1 gang i mnd på hver person (som det går ann å overleve). MEN da jeg bodde i kollektiv (5 år i 3 ulike steder) var det en selvfølge at du vasket gulv, bad, tørket støv og genrell vask av leilighet, men at enhver person har ansvar for eget: tellerkner, gryter, kopper.. etc... (fu må rydde ditt eget rot!) det skal ikke den som har vaskeuke måtte ta seg av. Trodde dette var noe alle tenkte men tydelgvis ikke. Prøv å foreslå noe slikt. Kan sjønne at de synes det er dumt at dere aldri vasker. Jeg sjønner godt tankegangen deres, dere er nesten aldri der! Men de klarer kanskje ikke se det fra akkurat det perspektivet (noen er litt trangsynt). De ser kun at det er de som alltid vakser og "de lager jo ikke noe særlig rot (de er jo jenter), kun gutter som roter og søler" (ikke mine tanker men kan tenke meg at de kanskje har noe slikt surrende rundt i hodet). Er kanskje verdt å ofre og ha en vaksedag i mnd, om det betyr mindre krangel og bråk 👍🏻 (Men hadde aldri selv godtatt å møtte rydde deres rot! Kopper, kar, klær... rot er personlig). Anonymkode: 10c0f...432
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #16 Skrevet 16. februar 2018 Det er helt vanlig i kollektiver at man har vaskeuker, og det rullerer. Men da er det å vaske benker/komfyr, gå over gulvet, og vaske bad. Og så har man ansvar for eget rot, man tar sin egen oppvask, og rydder/vasker etter sine egne fester. Hadde jeg bodd i kollektiv hvor de andre forlangte at jeg skulle rydde/vaske etter deres fester, så hadde jeg nektet, og deretter tatt bilder av rotet og sendt til huseier. Anonymkode: b9789...2bd 3
lipglossy Skrevet 16. februar 2018 #17 Skrevet 16. februar 2018 Klarer ikke å forstå hvordan du holder ut i et sånt kollektiv 1
Boodelooap Skrevet 17. februar 2018 #18 Skrevet 17. februar 2018 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke rense sluket, men man tar vekk hår som har lagt seg oppå sluket etter å ha dusjet. Hvis ikke utvikler det seg til en ekkel smørje av hår, hudrester og såpe. Dette gjelder også for menn, korte hår kan også legge seg oppå sluket. Anonymkode: 969fa...1b9 Ok, da forstår jeg, og er enig at det er en lur ting å gjøre. Endret 17. februar 2018 av Boodelooap
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 Her er det et par ting jeg ikke skjønner: 1.Hvorfor bor du i kollektiv når du er i jobb? Kollektiv er noe fattige studenter som ikke har noe valg bor i. 2.Hvorfor bor du ikke bare med dama når du uansett er der mange ganger i uka? Anonymkode: ec060...049
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2018 #20 Skrevet 18. februar 2018 Man rydder etter seg selv i kjøkken og stue etterhvert. Det vil si: har man laget mat, tørker man over benken og setter skitne panner og annet verktøy i oppvaskmaskinen. Når man har spist setter man bestikk og service i oppvaskmaskinen. Når maskinen er full, setter man den på. Når det er vasket tømmer man maskinen. Man fjerner hår og shamporester hver gang man dusjer, og man oppbevarer ikke tusenogenogførti shampoflasker i en felles dusj. Kun den man faktisk bruker. Man fjerner sminkerester fra vasken etterhvert som de oppstår. Man vasker doen hver gang man har vært på den ved behov - dvs kjører en runde med dokosten om nødvendig. Alt annet rydder man etter hvert. Klær, bøker osv oppbevart i fellesarealer skal ikke være der når man ikke oppholder seg der selv. Den som har vaskeuke får da rene overflater å forholde seg til og kan tørke støv, støvsuge og vaske gulv samt fjerne støv fra kjøkkenoverflater, uten et større ryddeprosjekt først. Det samme gjelder badet. Og har man hatt fest, ja da rydder man etter seg slik at de andre beboerne kan glede seg over hyggelige fellesområder til enhver tid. Er dette virkelig så vanskelig å forstå for voksne mennesker? Jeg bodde i kollektiv i voksen alder og holdt ut i ni måneder da kjøkkenet - som vi hadde felles - var helt ubrukelig for andre etter at en av leieboerne hadde brukt det. Hvor mye en oppholder seg i boligen har kun noe å si for hvordan man skal rydde på daglig basis. Ukes rengjøringen må man delta i uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå