AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Av ren nysgjerrighet hva mener folk her inne er sunt kosthold? Hvilke måter å spise på er sunne og hva skal man holde seg unna? Hvilke feil mener DU mange gjør? Lavkarbo, perodisk faste, kaloritelling, lettbrusdrikking for å gå ned i vekt? Hva er bra og hvorfor? Mye forskjellig ute å går. Håper på saklig diskusjon. Anonymkode: 6d0e7...913
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 En høy andel av de vanligste sykdommene og plagene i dagens samfunn kommer direkte og indirekte av hyperinsulinemi. Mange typer kreft, diabetes, hjerte- og karsykdommer, etc. Man kan være tynn og utvikle insulinresistent med de problemer det medfører. Derfor mener jeg at det sunneste kostholdet er det som holder den enkelte slank og insulinsensitiv(!!!). Kropper er forskjellige, men for mange av oss betyr det fornuftig måltidshyppighet (altså ikke spise for ofte) og mat som gir minst insulinrespons (dvs. ikke for mye karbohydrater og kunstig eller overprosessert mat). Anonymkode: d22a9...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 For meg: mye grønsaker og frukt, glutenfritt(da jeg ikke tåler det), ikke rødt kjøtt, proteinrikt!, ikke for lite kalorier, tilpasset hverdagen, ingen helfabrikat, ingen sukker osv. Hørest sikkert komplisert ut, men er ikke det. Anonymkode: 16ee7...401
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Frukt og grønt, varierte middager, fisk minst to dager i uka og ikke minst å kunne unne seg noe godt innimellom er veldig viktig for å ha et sunt og variert kosthold. 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: En høy andel av de vanligste sykdommene og plagene i dagens samfunn kommer direkte og indirekte av hyperinsulinemi. Mange typer kreft, diabetes, hjerte- og karsykdommer, etc. Man kan være tynn og utvikle insulinresistent med de problemer det medfører. Derfor mener jeg at det sunneste kostholdet er det som holder den enkelte slank og insulinsensitiv(!!!). Kropper er forskjellige, men for mange av oss betyr det fornuftig måltidshyppighet (altså ikke spise for ofte) og mat som gir minst insulinrespons (dvs. ikke for mye karbohydrater og kunstig eller overprosessert mat). Anonymkode: d22a9...dfd Dette er ikke helt korrekt. De fleste sykdommer i hjerte-kar kommer av høyt kolesterol som kommer av usunt fett (LDL kolesterol) og gir avleiringer i blodårene som gir aterosklerose som igjen kan gi trombose, emboli, aneurisme og angina pectoris. HDL-kolesterol fjerner LDL og dette får man ved sunt fett som tran og olivenolje. Det får man og ved å trene. Mange tror karbohydrater er usunt, men det er ekstremt viktig for kroppen vår pga celleånding. Anonymkode: 2a454...731
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frukt og grønt, varierte middager, fisk minst to dager i uka og ikke minst å kunne unne seg noe godt innimellom er veldig viktig for å ha et sunt og variert kosthold. Dette er ikke helt korrekt. De fleste sykdommer i hjerte-kar kommer av høyt kolesterol som kommer av usunt fett (LDL kolesterol) og gir avleiringer i blodårene som gir aterosklerose som igjen kan gi trombose, emboli, aneurisme og angina pectoris. HDL-kolesterol fjerner LDL og dette får man ved sunt fett som tran og olivenolje. Det får man og ved å trene. Mange tror karbohydrater er usunt, men det er ekstremt viktig for kroppen vår pga celleånding. Anonymkode: 2a454...731 Herregud, du trenger å lese litt oppdatert forskning. Kolesterol er livsviktig, høyt kolesterol kan være et symptom men i seg selv forårsaker det ikke hjertesykdom. Finnes forøvrig ingen essensielle karbohydrater, så nei, de er ikke ekstremt viktige å få via kosten. Anonymkode: d22a9...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, du trenger å lese litt oppdatert forskning. Kolesterol er livsviktig, høyt kolesterol kan være et symptom men i seg selv forårsaker det ikke hjertesykdom. Finnes forøvrig ingen essensielle karbohydrater, så nei, de er ikke ekstremt viktige å få via kosten. Anonymkode: d22a9...dfd Den som må lese seg opp er deg. Ganske merkelig at du har fått for deg at LDL kolesterol ikke forårsaker sykdom ved at det gir avleiringer. Les deg opp om aterosklerose. I samme slengen får du gjøre et søk på celleånding og ATP. Da skjønner du kanskje viktigheten av karbo. Anonymkode: 2a454...731 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den som må lese seg opp er deg. Ganske merkelig at du har fått for deg at LDL kolesterol ikke forårsaker sykdom ved at det gir avleiringer. Les deg opp om aterosklerose. I samme slengen får du gjøre et søk på celleånding og ATP. Da skjønner du kanskje viktigheten av karbo. Anonymkode: 2a454...731 Leser mye jeg, mye spennende forskning Det du skriver her er utdatert. Ang. karbo så kan mange av kroppens celler like godt bruke ketoner og ellers lager kroppen det som trengs av glukose. Å spise masse karbo er valgfritt Anonymkode: d22a9...dfd
Strikkagenser Skrevet 13. februar 2018 #8 Skrevet 13. februar 2018 For meg: Rikelig med frukt/grønt/bær Fisk minst to ganger i uka, gjerne en fet og en mager Magre proteinkilder, både type kjøtt, meieriprodukter osv Langsomme karbohydrater Minst mulig tilsatt sukker, godterier, sukkerholdige drikker osv. Teller kalorier stort sett hver dag. Fokuserer ikke så mye på når jeg spiser. Spiser når jeg er sulten, og prøver å spise meg passe mett. Spiser også mer usunne ting når kaloriregnskapet tillater det og jeg har lyst på det. Så nekter meg ikke mye, men spiser balansert og regulerer mengdene. For meg er dette sunt, for det er noe jeg kan leve med, som gir meg de næringsstoffene jeg trenger og gjør at jeg kan holde en stabil og helsemessig gunstig vekt og en kropp som tåler de belastningene/trening jeg utsetter den for.
Pringle Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 Jeg mener et sunt kosthold er balansert og variert, nok av alt man trenger hver dag, og ikke for mye av noe over tid. Jeg mener det er sunt å spise regelmessig, og å spise regelmessig betyr for de aller fleste å spise hver dag, men ikke hele tiden. Jeg mener et sunt kosthold og et avslappet forhold til mat, er å spise sunt. Jeg mener det er sunt å spise sammen med andre hvis man har lyst til det, og lurt å begrense småspising, spising på farten, spise ting man ikke liker eller har lyst på for å tekkes andre eller bare fordi det "skal være sunt". Jeg mener det er sunt å ha faste måltider og et skille mellom hverdag og fest. Jeg mener det er sunt å både følge regler, og å være fleksibel. Jeg mener det er sunt å ta alle råd med en klype salt, tenke seg om, og lytte til sin egen sunne fornuft. Jeg mener mange gjør feil ved at de stoler for mye på offentlige kostholdsråd uten å forstå dem, søker andre kilder og blir enda mer forvirret, går inn i unødvendig detaljfokus, så "sunt kosthold" blir redusert til "sunne og usunne matvarer", dermed deles alt inn i enten svart eller hvitt, perfeksjonisme og engstelse oppstår, matgleden forsvinner, et sunt kosthold blir uoppnåelig, man føler seg mislykket, og kostholdet samt helsen lider.
lipglossy Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 Spiser balansert og er god på å få i meg nok frukt og grønt. Spiser kjøtt, kylling, fisk med mye grønt og fullkornspasta/ris/poteter ved siden av. Koser meg ekstra med smågodt/gjærbakst/potetgull med dipp i helgene, med goood samvittighet! Teller IKKE kalorier, da jeg vil ha et avslappet forhold til mat, og føler jeg hadde fått et usunt og ekstremt forhold til mat hvis jeg hadde gjort det. Spiser da jeg er sulten og vil, ca hver 3-4 time. Trenger ganske mye mat da jeg trener tung styrke 5 dager i uka. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #11 Skrevet 14. februar 2018 Jeg, mener også at det spiller liten rolle når man spiser, men jevne faste måltider om dagen er viktig for meg. Grove kornprodukter, frukt,bær grønsaker, fisk, magert kjøtt er sunt å spise. Ellers ingen tro på dietter og styr, men energi ut og inn når man skal gå ned i vekt. Har også tro på at et sunt kosthold også inneholder kos, ikke sunt for kroppen, men sunt for hodet.😉 Alt med måte. Syns det er hysteri å kalle banan/frukt for usunt! Aldri hørt om folk som har blitt feite elker fått hjerteinfarkt fordi de har spist for mye frukt! Anonymkode: 6d0e7...913 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #12 Skrevet 14. februar 2018 Og man trenger langsomme karbohydrater, proteiner og sunt fett! Og bør ikke kutte ut en av dem fra kostholdet helt. Kroppen trenger tilførsel fra dem alle. Anonymkode: 6d0e7...913
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Et variert plantebasert kosthold Anonymkode: abecc...928 1
penny_ Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 Man trenger ikke å holde seg unna noe, men spise sukker og slikt i moderate mengder. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå