AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Jeg er ikke så glad i data og realfag at jeg vil studere IT eller ingeniør. Jeg vil ikke bli lærer, sykepleier eller barnehagetante. vil studere Økonomi eller juss. Men det er vel ikke vits i disse robotiseringstider? Hva blir egentlig automatisert? Skal jeg bare bokstavelig talt «drite» i studier siden ingen av fremtidens utdanninger er for meg? Anonymkode: 1be63...654 1
ajarRun Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 De uten utdanning er jo de første som blir automatisert. 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: De uten utdanning er jo de første som blir automatisert. Sant nok. Men er jo bortkastet tid å starte på økonomi om det er ubrukelig. Anonymkode: 1be63...654 1
Mann3030 Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Du får ringe en studierådgiver. Du kan også stikke på nav, og ta masse tester om hvordan jobb som passer deg. Så kan du jo se om det er noe du kan tenke deg som har en sikker jobbstabilitet i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Du kan tenke slik at oppgaver som krever vurdering og kreativitet er vanskelig å automatisere. Oppgaver som består av å følge enkle regler, er kandidater for automatisering. Regnskapsføring vil nok mye automatiseres, men ikke alt innenfor økonomi-faget. Heller enn å tenke at yrker er statisk bestående av faste oppgaver, så tenk at yrker er flytende størrelser, og vil utvikle seg til nye yrker/samling oppgaver som del av automatiseringen. Det er mange yrker/oppgavesett som fantes for 100 år siden som er blitt automatisert bort, og nye har kommet til. Så både økonomi og juss har en plass i fremtiden. I tillegg så må noen lage reglene maskinene skal følge. Anonymkode: 98f4c...3de 4
Gjest making.a.mess Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 Videre utvikling av erstattende roboter burde forbys. Menneskene gjør segselv inntekts og arbeidsløse med tiden for at store firmaer skal tjene enda mer. Det er en skremmende utvikling. Derav noe av tanken bak snakket om borgerlønn. Folk skal leve selv om jobbene forsvinner. Staten er sin egen verste fiende: setter ut mange jobber folk her gjerne kunne tatt til billige utenlandske firmaer feks. I det offentlige handler det nå om å ansette færrest mulig selv om barn,skole,helse,eldre osv trenger mer grunnbemanning.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 Bortsett fra opplagte ting som taxi- og bussjåfører er det vanskelig å vite. Ta en utdannelse, få deg en greit betalt jobb og spar penger mens du kan. Borgerlønn er ønsketenkning. Selskapene som lager robotene kommer ikke til å legge produksjonen til landene som krever så mye skatt av dem at den kan finansieres. Anonymkode: 34e08...645
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Noen av de manuelle yrkene er også de tyngste å automatisere. Dersom jobben din er veldig rutinepreget, har med data/informasjon å gjøre, og det er et endelig antall klassifiseringer / utfall, så er det nok en viss fare for at dette kan automatiseres. Ta Jus f.eks. Før i tiden brukte jurister lang tid på å finne fram ymse saker manuelt. I dag gjøres dette på noen få sekunder. Du finner alt av relaterte saker, lovverk, o.l med gode søkemotorer. Eller vi kan ta finans. Før brukte man mange, mange analytikere på å gå gjennom finansielle data, for så å lage avanserte rapporter. I dag kan du kjøre data gjennom program, og få generert slike rapporter for deg. Anonymkode: 44108...273 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 17 timer siden, Mann3030 skrev: Du får ringe en studierådgiver. Du kan også stikke på nav, og ta masse tester om hvordan jobb som passer deg. Så kan du jo se om det er noe du kan tenke deg som har en sikker jobbstabilitet i fremtiden. Jeg lurer på det samme som TS. Har vært hos karriereådgiver, og der fikk jeg bibliotekar og revisor som de beste yrkene for meg. Begge de to yrkene er utdøende. De neste yrkene på lista fikk jeg lave prosenter på, og jeg er heller ikke interessert i å jobbe med noe av det. Er så i tvil om hva jeg skal velge. Anonymkode: e13cb...a61
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 18 hours ago, abrasiveRefraction said: De uten utdanning er jo de første som blir automatisert. Ikke alltid. Kjørelærere blir overflødig med selvstyrte biler. Men robotbrannmenn er det nok lenge til vi ser Anonymkode: 989e3...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #11 Skrevet 14. februar 2018 Med tiden blir "alt" automatisert, også yrker som de fleste ikke ser for seg kan automatiseres med nåværende teknologi. Men teknologiutviklingen går raskere enn man tror, og om noen tiår vil verden mest sannsynlig se ganske annerledes ut med tanke på med hva og hvordan vi jobber. Spørsmålet er egentlig bare hva som blir automatisert først. Jo mer rutinepreget en jobb er, jo enklere er det gjerne å automatisere. Anonymkode: 81475...039 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #12 Skrevet 14. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alltid. Kjørelærere blir overflødig med selvstyrte biler. Men robotbrannmenn er det nok lenge til vi ser Anonymkode: 989e3...1e5 Hvorfor det? En robot som ikke må ha pause hvert 5. minutt, er mye sterkere og tåler røyk og varme vil jo ha en kjempefordel. Anonymkode: 34e08...645
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #13 Skrevet 14. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor det? En robot som ikke må ha pause hvert 5. minutt, er mye sterkere og tåler røyk og varme vil jo ha en kjempefordel. Anonymkode: 34e08...645 Den type robot som kan finne levende mennesker og dra dem ut av en bygning er mye mer avansert AI og teknologi enn det som vil være i biler. Roboter som går i seg selv er vanskelig teknologi, de som skal finne ubevisste mennesker blant møbler er enda mer kompliserte Anonymkode: 989e3...1e5 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #14 Skrevet 14. februar 2018 Butikk, kjørelærer/lastebilsjåfør, fabrikkarbeidere er nok de første som blir erstattet. Økonimi tar jo "alle", så hadde gått for noe juss/undervisning om jeg var deg. Du kan jo bli veileder? Miljøterapaut/barneværnspedagog? Anonymkode: f2f45...dea
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #15 Skrevet 14. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Den type robot som kan finne levende mennesker og dra dem ut av en bygning er mye mer avansert AI og teknologi enn det som vil være i biler. Roboter som går i seg selv er vanskelig teknologi, de som skal finne ubevisste mennesker blant møbler er enda mer kompliserte Nei, det problemet er mer mindre løst. Når kinesisk politi har solbriller med ansiktsgjenkjenning som kan finne og gjenkjenne ettersøkte fra en database på 10 000 på 0,1 sekund, så kan man få en brannrobot til å gjenkjenne et menneske. Å få de til å gå på 2 bein er veldig vanskelig, men det er ikke nødvendig. Flere bein vil uansett gjøre det lettere å ta seg fram. Anonymkode: 34e08...645
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #16 Skrevet 14. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, det problemet er mer mindre løst. Når kinesisk politi har solbriller med ansiktsgjenkjenning som kan finne og gjenkjenne ettersøkte fra en database på 10 000 på 0,1 sekund, så kan man få en brannrobot til å gjenkjenne et menneske. Å få de til å gå på 2 bein er veldig vanskelig, men det er ikke nødvendig. Flere bein vil uansett gjøre det lettere å ta seg fram. Anonymkode: 34e08...645 Har du sett roboter som er konstruert for å gå? Disse er langt fra de solide, fleksible og hurtige konstruksjonene man trenger i en brannsituasjon. Anonymkode: 989e3...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #17 Skrevet 14. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker said: Har du sett roboter som er konstruert for å gå? Disse er langt fra de solide, fleksible og hurtige konstruksjonene man trenger i en brannsituasjon. Anonymkode: 989e3...1e5 Har du sett en brannmann gå i fullt røykdykkerutstyr? Det er ikke akkurat noen sprinter, og det er neppe så lenge før f.eks. en slik robot vil være bedre: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2921801/Behold-SNAKE-MONSTER-Six-legged-machine-walks-thanks-robotic-serpents-one-day-work-disaster-zones.html Ikke minst fordi de ikke må trekke seg ut for å ta pause etter få minutter. Anonymkode: 34e08...645
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #18 Skrevet 14. februar 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Med tiden blir "alt" automatisert, også yrker som de fleste ikke ser for seg kan automatiseres med nåværende teknologi. Men teknologiutviklingen går raskere enn man tror, og om noen tiår vil verden mest sannsynlig se ganske annerledes ut med tanke på med hva og hvordan vi jobber. Spørsmålet er egentlig bare hva som blir automatisert først. Jo mer rutinepreget en jobb er, jo enklere er det gjerne å automatisere. Anonymkode: 81475...039 Tror du også at yrkene som utvikler teknologien bak automatiseringen vil bli en del av "alt"? Anonymkode: cd261...bd7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #19 Skrevet 15. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du også at yrkene som utvikler teknologien bak automatiseringen vil bli en del av "alt"? Anonymkode: cd261...bd7 Ja, på lengre sikt kan jeg se for meg at det skjer. Anonymkode: 81475...039
SunnivaOslo Skrevet 15. februar 2018 #20 Skrevet 15. februar 2018 Man ser jo idag at mange kontorjobber forsvinner. Stab og støttefunksjoner trengs mindre fordi man kan ha chatboots ol til å håndtere bla kundeservice. Så reklame på en daglig leder de kalte @ else eller noe som automatiserer enkelte av oppgavene til personalledere. Betyr ikke dermed at disse lederne forsvinner men at de må fokusere på andre ting enn det de gjør idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå