AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Jeg gikk ut fra studiene mine i juni 2017 og har enda ikke fått meg jobb. Før jul fikk jeg så vidt intervjuer, men det løsnet på nyåret og jeg fikk et drøss med intervjuer, men ingen jobb. "Du mangler relevant erfaring" får jeg som regel som tilbakemelding, om jeg hører noe i det hele tatt. Og som de fleste yrker er det ikke lett å skaffe seg relevant erfaring innenfor faget utenom via en jobb. I dag fikk jeg avslag på en junior stilling, de hadde riktignok en haug av søkere og kun to plasser, men jeg merker det var veldig demotiverende allikevel. Jeg vet jeg bør se det som positivt å bli kalt inn på intervju, men jeg får jo samme tilbakemeldingen hele tiden. Jeg var til og med i kontakt med et firma som sa selv de som skulle inn til graduate-programmet måtte ha erfaring fra sommerjobb. Akkurat som om ikke fem år på skolebenken er nok. Jeg har utdanning innenfor et litt nytt yrke (tjenestedesign) og det som skremmer meg nå er at jeg nå snart konkurrerer med de nyutdannede som blir ferdige i år. Jeg skjønner heller ikke at bedrifter ikke klarer å se verdien av en nyutdannet. Jeg har jo metodikken ferskt i minnet, jeg har ikke altfor høye krav til lønn, de kan forme meg som de vil og ja jeg trenger kanskje litt ekstra oppfølging i starten, men det er vel virkelig ikke vanlig at folk hopper rett inn i en ny jobb uten noen form for innføring? Den lille tiden det tar kan vel ikke veie så tungt mot det å kunne forme meg, etc? Nå har jeg begynt å søke på jobber som er helt urelevante for studiet, butikk og den slags, men jeg vil virkelig ikke begynne med det. Da er jo bare sjansen enda mindre for at jeg kommer meg inn et sted som tjenestedesigner, ingen vil vel ansette noen om et par år som ikke har brukt utdanningen sin. Jeg blir bare deppa og frustrert når jeg tenker på dette her. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden jeg, bare følte jeg måtte få det ut.... Anonymkode: 551f7...0bb
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Jeg er i samme posisjon som deg, og må rett og slett bare søke meg til mindre plasser i starten for å få relevant erfaring. Anonymkode: 128c5...988
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er i samme posisjon som deg, og må rett og slett bare søke meg til mindre plasser i starten for å få relevant erfaring. Anonymkode: 128c5...988 Dette er et tips jeg har hørt mange gi, men det hjelper lite når slike type stillinger ikke finnes på mindre plasser. Jeg har søkt jobber i byer på andre siden av landet og jeg flytter glatt dit om jeg får jobb. Anonymkode: 551f7...0bb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Jeg er i samme posisjon som deg. Det er helt jævelig, men en gang må det vel snu. Jeg har ikke engang blitt kalt inn til intervju. Kanskje du bør få tips til hva du skal si på intervjuet Anonymkode: a09a2...1eb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Finn deg noen ubetalte internships for å få erfaring og jobb på butikk ved siden av for å få inn penger. Anonymkode: 835e0...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 Hvordan går det, har du fått jobb? Anonymkode: 09098...911
Serafin Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 På 13.2.2018 den 22.22, AnonymBruker skrev: Jeg gikk ut fra studiene mine i juni 2017 og har enda ikke fått meg jobb. Før jul fikk jeg så vidt intervjuer, men det løsnet på nyåret og jeg fikk et drøss med intervjuer, men ingen jobb. "Du mangler relevant erfaring" får jeg som regel som tilbakemelding, om jeg hører noe i det hele tatt. Og som de fleste yrker er det ikke lett å skaffe seg relevant erfaring innenfor faget utenom via en jobb. I dag fikk jeg avslag på en junior stilling, de hadde riktignok en haug av søkere og kun to plasser, men jeg merker det var veldig demotiverende allikevel. Jeg vet jeg bør se det som positivt å bli kalt inn på intervju, men jeg får jo samme tilbakemeldingen hele tiden. Jeg var til og med i kontakt med et firma som sa selv de som skulle inn til graduate-programmet måtte ha erfaring fra sommerjobb. Akkurat som om ikke fem år på skolebenken er nok. Jeg har utdanning innenfor et litt nytt yrke (tjenestedesign) og det som skremmer meg nå er at jeg nå snart konkurrerer med de nyutdannede som blir ferdige i år. Jeg skjønner heller ikke at bedrifter ikke klarer å se verdien av en nyutdannet. Jeg har jo metodikken ferskt i minnet, jeg har ikke altfor høye krav til lønn, de kan forme meg som de vil og ja jeg trenger kanskje litt ekstra oppfølging i starten, men det er vel virkelig ikke vanlig at folk hopper rett inn i en ny jobb uten noen form for innføring? Den lille tiden det tar kan vel ikke veie så tungt mot det å kunne forme meg, etc? Nå har jeg begynt å søke på jobber som er helt urelevante for studiet, butikk og den slags, men jeg vil virkelig ikke begynne med det. Da er jo bare sjansen enda mindre for at jeg kommer meg inn et sted som tjenestedesigner, ingen vil vel ansette noen om et par år som ikke har brukt utdanningen sin. Jeg blir bare deppa og frustrert når jeg tenker på dette her. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden jeg, bare følte jeg måtte få det ut.... Anonymkode: 551f7...0bb Det var dumt å høre. Har du vurdert å studere noe annet? Så glad for at jeg holder meg til helsevesenet. Aldri vanskelig å få jobb.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 Akkurat nå, Serafin skrev: Det var dumt å høre. Har du vurdert å studere noe annet? Så glad for at jeg holder meg til helsevesenet. Aldri vanskelig å få jobb. Tjenestedesign er nok et av de lureste yrkene man kan gå inn i, og man trenger fler! For å blant annet innovere helsevesenet. Håper det løste seg for TS, vet tjenestedesignere er ettertraktet, men kjipt de krever erfaring. Anonymkode: 09098...911
Serafin Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tjenestedesign er nok et av de lureste yrkene man kan gå inn i, og man trenger fler! For å blant annet innovere helsevesenet. Håper det løste seg for TS, vet tjenestedesignere er ettertraktet, men kjipt de krever erfaring. Anonymkode: 09098...911 Ja, særlig. Utdannet tjenestedesigner og gått arbeidsledig i over ett år. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 Akkurat nå, Serafin skrev: Ja, særlig. Utdannet tjenestedesigner og gått arbeidsledig i over ett år. Jeg kjenner sykepleiere som ikke har fått seg jobb etter studier, fordi det er mange om beinet. Men bra du trives i jobben din i helsevesenet. Anonymkode: 09098...911
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 21 timer siden, Serafin skrev: Så glad for at jeg holder meg til helsevesenet. Aldri vanskelig å få jobb. Så bra for deg. Du vet ellers at mennesker er forskjellige sant? At noen passer til den jobben og andre til en annen jobb. Jeg for eksempel, passer ikke til helsevesenet. Anonymkode: 36422...584
Gjest Overrasket Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 (endret) Da, mener jeg, er du ikke flink nok på intervjuet. Hvis du får masse intervjuer men ikke jobb, så må du fokusere på å bli flinkere på intervjusituasjonen. Når de sier at du "har ikke nok erfaring" så er det i og for seg sant, men det underliggende problemet er at du ikke klarte å vise de under intervjuet hvorfor de skal ansette deg. Det er ingen som sier "du presterte dårlig på intervjuet". De sier heller "du har ikke erfaringen vi leter etter". Bli mer selvbevisst, mer trygg og sikker på det du kan, og på å markedsføre deg selv bedre i ord. Endret 1. august 2018 av Overrasket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå