Gå til innhold

Hvor lenge beholder barna sine rom i begge hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har hatt samvær bestandig, men de barna som ikke har bodd fulltid blir store... Hvor lenge beholder de rommene sine i "det andre" hjemmet? 

Det ene "barnet" har flyttet nesten 200 mil. Midlertidig, men allikevel (snakk om 3-5 år). 22 år. De andre er 18. Har ikke overnattet her på et år, minst, og fra de var 14 cirka var det veldig i perioder. Rommene er dermed ikke veldig personlige, og de har ikke noe stort forhold til dem.

Hva gjør andre? Hvor lenge står rommene slik de var? Det er selvfølgelig ikke snakk om å eventuelt ikke ha mulighet til at de sover her, men hvor lenge skal rommene stå urørt? Foreldrene bor 5 minutter unna hverandre i bil. Godt forhold til søsken, foreldre, steforeldre osv, de foretrekker bare å bo et sted og heller være oftere på dagtid hos den andre.

Må få presisere at det overhode ikke er noe ønske om å "kaste ut" noen eller noe sånt! Det er mer et spørsmål om hvordan andre gjør dette i tilsvarende tilfeller. Alle barna har hatt hvert sitt rom i over 15 år i dette huset, med glede! Vi pusser opp andre deler av huset for tiden, og da kom dette spørsmålet opp... Når kan man gjøre om rommene til også å kunne være noe annet enn et barns soverom (som ikke er brukt på 1-2 år?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det er greit så lenge de har en plass å sove.

Anonymkode: a5451...c02

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg vokste opp i kun ett hjem, og det året jeg flyttet ut for å studere, da var jeg 19, ble rommet mitt gjort om til gjesterom.

Endret av Rosalie
  • Liker 9
Skrevet

Kan du ikke spørre dem? "Kjære barna mine, nå som dere er voksne og har flyttet ut - vil dere bli veldig fornærmet om vi gjør om barnerommene deres til kontor/syrom/gjesterom? Dere skal selvsagt alltid være velkomne til å sove her, men kanskje vi kunne brukt rommene deres litt når dere ikke er her?"

• Liker 13
Skrevet

Eh...du kan da strengt tatt ikke spørre andre om dette...

Slikt er da høyst individuelt.

Anonymkode: 30c54...281

Skrevet

Om de har flyttet ut må det være greit å gjøre om rommene, men samtidig ha gjesterom klart om de kommer på besøk. Hør med barna hva de tenker om dere er usikre.

Anonymkode: 7e282...07e

• Liker 5
Skrevet

Hvis barnet hadde hatt fast base hos dere, f.eks studert borte men vært hjemme jevnlig og hatt relativt mange personlige effekter der, ville jeg latt det stå. 

Derimot er det inget poeng i å ha et eget rom til et voksent barn som ikke bor der, og ikke har brukt rommet på mange år. Jeg ville tatt en prat med "barnet" og spurt, for høflighetens skyld, om det var greit å pusse opp rommet og gjøre det om til f.eks et gjesterom. Hvis barnet fortsatt har behov for å oppbevare noen personlige effekter bør vel dette være mulig i deres bolig frem til de får seg fast bolig selv. 

Sansynligvis forstår barnet dette, og gir grønt lys. Dog er det greit å "spørre" slik at de ikke føler de blir kastet ut av rommet "sitt". (Som de antageligvis ikke har noe særlig forhold til likevel). Så lenge barnet har et sted å sove hvis det kommer på besøk burde det være helt i orden :) 

• Liker 2
Skrevet

Tenker at når barna er voksen (18år+) og skal bo vekke noen år så må det virkelig gå ann å ta i bruk rommet selv. Ha gjesterom som kan brukes ved evt besøk av de. På tide å klare seg selv.. 

Anonymkode: 40c70...049

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde to hjem da jeg vokste opp, men ingen rom å kalle mine nå. Det jeg hadde hos mamma er gjesterom nå, og det jeg hadde hos pappa har blitt halvbroren min sitt. Ingen sure miner fra meg... det er jo helt sprøtt å la rom stå ubrukte i et hus.

Anonymkode: 618e8...9d9

• Liker 6
Skrevet

Rommet ble ikke deres alene da de flyttet hjemmefra. Jeg trengte plassen. Allikevel så fikk de et rom til disposisjon om de kom hjem en sommer eller til jul.

Anonymkode: cdb12...e15

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, Rosalie said:

Jeg vokste opp i kun ett hjem, og det året jeg flyttet ut for å studere, da var jeg 19, ble rommet mitt gjort om til gjesterom.

omtrent samme her, da jeg flyttet - overtok broren rommet mitt, og hans rom ble gjort om til treningsrom/kontor. Var 19 da.

Anonymkode: ed13b...283

Skrevet

Rommet mitt ble pusset opp, men omtales fremdeles som *mitt navn* sitt soverom selv om det nå ser ut som et pent gjesterom (og sikkert kan brukes til det også om nødvendig). da jeg flyttet ut tok jeg med meg det aller meste jeg hadde, men jeg har fremdeles noen klær i klesskapet og noe dilldall i et annet skap.  
Mamma var veldig klar på at jeg og broren min ikke skulle miste rommene våre eller fremmedgjøres i vårt eget hjem i alle fall inntil vi var ferdige med å studere. Det skal være et soverom inntil vi begge har fått fast jobb og et fast sted å bo, sånn i tilfelle vi har problemer med å finne arbeid etter studiene så har vi et sted å gå :) 

Anonymkode: 925fd...cff

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Dersom det hadde vært barn som hadde flyttet ut for å studere osv, hadde det sikkert vært noe annet. Jeg tror jeg føler litt ekstra på dette fordi jeg JA faktisk er stemor - og på ingen måte ønsker å "kaste ut" mine stebarn! Samtidig har de faktisk knapt vært på rommene på kjempelenge, minst et år. Den ene har flyttet ut, de andre bor permanent hos mor og er her på dagtid/er med på hytta/er med på kino, skitur, slalåmtur osv, men de SOVER ikke her... Og er aldri i den etasjen rommene deres er....

Far og jeg har snakket om det, og vi føler begge at det er "slemt" å gjøre noe med rommene, på en måte.... Samtidig som fornuften sier at det er tull at hele etasjen nærmest står tom. Rommene har en litt dum planløsning, og det er evt. snakk om å slå ned en vegg mellom to av dem for å få et større rom.... Men to voksne søsken av samme kjønn klarer vel å dele rom en natt eller to i den settingen? Soveplass skal de selvfølgelig ha! Det "barnet" som har rom "alene" (ingen vegg å slå ned der det ligger) er motsatt kjønn av de to andre, og får dermed beholde "eget" rom...

Det er ikke snakk om å bruke rommene til lagringsplass, men faren har en hobby han trenger litt plass til, samtidig som en type "ekstrastue" hadde vært flott nå som vi har en straks tenåring og faktisk har muligheten til det. Men vil som sagt ikke gjøre noe som gjør at stebarna føler seg "uønsket", jeg skulle helst ønske de var her mer, men innser at det neppe kommer til å endre seg! Forstår dem godt, å bytte bolig som 18-åringer hadde jeg overhodet ikke ønsket selv...

Vi får høre med dem. Måtte bare sjekke ståa her. Er fort gjort å få stempelet "ond, grusom stemor" her inne hvis man foreslår noe som ikke gagner stebarna minst 200% ;) 

Skrevet

Vi har mine og dine barn, der de har flyttet ut (unntatt minstemann) og sammen med barna våre tømte vi rommene deres og la barndomsminner/ungdomsminner i kasser på loftet. Leverte på Fretex pynt de ikke ville ha lengre og de fikk med seg det de ville av møbler/pynt. Vi gikk grundig gjennom klær og de tok med seg klær de ville ha, noe ble levert til Fretex og andre ting som bunad/dress/skiklær osv tar vi vare på. 

Når de flyttet pusset vi opp rommene (nødvendig for å tone ned et par dristige fargevalg fra yngre år) og gjorde disse til gjesterom, dvs deres gjesterom. Når de er her i ferier har de uttrykt glede over at det er lyse og fine rom som står klar, og at de ikke bor på rom med ungdomsplakater, leker og (sitt eget) rot fra ungdommen. 

Anonymkode: 931af...e21

• Liker 2
Skrevet

Her skal rommet til eldste (mitt stebarn) gjøres om til gjesterom når han flytter iløpet av våren. Han er klar over det og han syns det er greit. Han har også vært klar på at han syns det er travelt å bo i to hjem siste årene (han er over 20 nå) så han gleder seg til å flytte for seg selv. Han har selvfølgelig fått beskjed om at han alltid har en seng her, men det blir på et «gjesterom» liksom 🙈går ikke an å ta vare på tomme rom i tilfelle de kommer hjem tre-fire ganger i året . Når jeg flyttet hjemmefra tok det sikkert bare et par mnd før rommet mitt ble hovedsoverom for mamma og pappa 😅 og jeg er ikke skilsmissebarn. 

Anonymkode: 15cbf...6bb

• Liker 3
Skrevet

Etter at jeg flyttet hjemmefra har barnerommene blitt til gjesterom/kontor/roterom

Skrevet

Da jeg flyttet hjemmefra som 18åring, tok mine foreldre mitt soverom, og deres gamle rom ble ett kontor. Når jeg som 20 åring flyttet midlertidig hjem igjen mens jeg lette etter en leilighet å kjøpe, satt vi opp en ekstraseng på loftstua. Midlertidig ble fort til nesten et år, men det var helt ok. Det var selvsagt helt ok for meg. Tullete at et rom skal stå tomt for meg, hvis noen andre kan ha bruk for det. Det var jo ikke lenger mitt hus. 

Jeg synes dere skal ta i bruk rommene, men er enig at det er lurt å gi barna beskjed før dere setter igang. Når de kommer på besøk en gang i mellom holder det lenge med gjesterom/sovesofa/feltseng :-)

Anonymkode: c176b...ddb

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, Ulrikke said:

Vi får høre med dem. Måtte bare sjekke ståa her. Er fort gjort å få stempelet "ond, grusom stemor" her inne hvis man foreslår noe som ikke gagner stebarna minst 200% ;) 

Ja, spør de, ikke sikkert de vil bry seg i det hele tatt. Jeg hadde virkelig ingenting imot det. Tenker også at du tenker på det ekstra mye fordi du er en stemor. Jeg er den  AB som svarte tidligere, der foreldrene pussa opp rommet mitt med engang jeg flyttet ut for å studere, faren min er ufør pga hjerneslag og trengte treningsrom hjemme. Nå er det også lenge siden, 17 år siden, de har siden flyttet i en leilighet. :)  Det er ikke alle som har lydt, mulighet og råd til å la rommene ståendes urørte til evig tid. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor skulle man det heller. 

Anonymkode: ed13b...283

Skrevet

Rommene mine sluttet å være mine den dagen jeg dro på folkehøgskole - det fantes bedre bruk for dem blant de som fortsatt bodde der. Det var uansett ingen som regnet med annet enn at jeg ville flytte ut permanent etter det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...