Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dobørster er det ekleste jeg vet om i hele verden. Bruker heller vanlige oppvaskbørster, billigste type, og kaster dem etter hvert. Mulig noen av dere mener det er sløsing, men det er verdt noen ekstra kroner å slippe å rengjøre og bruke om igjen noe som har vært oppi doen. Æsj.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid et lager med dobørster, de koster jo så og si ingenting på ikea. Bruker de hovedsaklig bare til å vaske doen (vi bruker papir i do før vi bæsjer, så bremsespor er ikke et problem). Når jeg har vasket doen med den sprayer jeg den med rengjøringsspray og dusjer av den i spruten fra toalettet når man spyler ned. Bytter ca 1 gang i mnd. 

Anonymkode: 22367...694

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oppvaskemaskin funker bra :)

Anonymkode: 2b400...307

Jeg pleier også å putte den i oppvaskmaskin. Det er jo reint når det kommer ut igjen derifra uansett hva som er inni. Bakteriehysteri🙄

Anonymkode: 08315...c79

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier også å putte den i oppvaskmaskin. Det er jo reint når det kommer ut igjen derifra uansett hva som er inni. Bakteriehysteri🙄

Du og jeg ville vert et supert trollepar :ninuskapus:

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klor blandet m varmt vann formoder jeg? 

Anonymkode: f1127...bb4

Nei, klor blandet med kaldt vann fra doen. Klor desinfiserer like godt i kaldt som i varmt vann.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du og jeg ville vert et supert trollepar :ninuskapus:

Troll er best i par😘

Skrevet
1 time siden, Skråblikk skrev:

Jeg er kanskje litt overhysterisk når det kommer til bakterier, men dette er i hvert fall det jeg gjør...

Generelt bytter jeg selve børsten ca hver andre måneden, og rengjør den ish 1-2 ganger i uka avhengig av bruk.. haha. 

Når jeg rengjør starter jeg med å skylle den godt i rennende dovann, før jeg sprayer et par runder med klor-spray. Lar det stå en liten stund, før jeg skyller den igjen. Til slutt pleier jeg å la den stå i grønnsåpe i noen minutter, før jeg skyller igjen. Føler den er en skikkelig bakteriebombe og drit ekkel. 

Grønnsåpe? Hva i alle dager skal det være godt for? 

Anonymkode: 2e440...9db

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan rengjør dere skåla som dobørsten står i? 

Endret av Eris
Skrevet

Man kan koke fisk i oppvaskmaskinen også! Fungerer like godt til mat som til renhold! 

Anonymkode: 7a894...787

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan koke fisk i oppvaskmaskinen også! Fungerer like godt til mat som til renhold! 

Samtidig som man vasker dobørsten faktisk.

• Liker 1
Skrevet

Nei selvsagt ikke samtidig da. Det ville vært fjernt. Fisken skal bare trekke. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvsagt ikke samtidig da. Det ville vært fjernt. Fisken skal bare trekke. 

Hvorfor ikke? Det blir jo rent og fisken blir kokt?

Skrevet
9 timer siden, Peonjenta skrev:

Nei, klor blandet med kaldt vann fra doen. Klor desinfiserer like godt i kaldt som i varmt vann.

Ja, klor desinfiserer like godt i kaldt som i varmt vann.

Jeg har også klor i doen og vasker med dobørsten + lar den stå der litt før jeg skyller ned. Noen ganger gjør jeg som TS (vi har ikke varmekabler i gulvet.)

Jeg vil nesten påstå at dobørsten er noe av det reneste jeg har i huset, siden den blir desinfisert med klor iblant. Noen ganger er det litt vel mye bakteriehysteri her inne. Dessuten skal man vel ikke pusse tennene med den.

• Liker 1
Skrevet

Gjør det seriøst noe at dobørsten ikke er steril? Så lenge det ikke er noe synlig skitt på den eller den stinker gjør jeg ingen verdens ting med den. Bruker den til å vaske nedi doen med vaskemidler, og mellom rengjøring dersom det trengs, skyller alltid med masse vann. Skifter den ut med jevne mellomrom.

• Liker 5
Skrevet

Jeg var en Vipp dobørste (snobbete, jeg VET) der du bytter selve børsten. Det gjør jeg når den begynner å bli stygg. Utenom det settes den i klor og skylles godt etterpå. 

Anonymkode: 47f46...307

• Liker 2
Skrevet

Dere som stadig må rengjøre/bytte dobørsten; driter dere ned hele skåla siden dobørsten blir så fæl? Har hatt min dobørste i sikkert 7 år sammenhengende. Jeg vasker toalettet 2-3 ganger i uka med wc-rens med klor, lar børsten ligge noen minutter i toalettet før jeg skyller ned. Børsten er hvit og fin og ser ikke ekkel ut. Men så har vi ikke dovaner som medfører å grise ned hele skåla heller. 

Anonymkode: 548d2...ca1

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, male32 said:

Hei

Har bare fylt den beholderen som børsten står med klor. Er dette ok? Må jeg tømme den av og til og fylle på nytt?

Klorin er flott å ha i beholderen, men det bør byttes ut med jevne mellomrom. Et godt tips kan være å helle litt klorin i toalettvannet før du skal legge deg om kvelden, for så å la tolettbørsten stå i toalettvannet over natten. Slik slipper du å fylle beholderen med klorin for så å måtte tømme det ut jevnlig :-) 

Skrevet
16 timer siden, male32 skrev:

Hei

Har bare fylt den beholderen som børsten står med klor. Er dette ok? Må jeg tømme den av og til og fylle på nytt?

Hei. Nei det er ikke ok. Klor eller klorin skal ikke stå åpent sllik. Det damper ut i luften av klor og klorin som står åpent slik, og dette kan føre til helseproblemer. Skyll dobørsten i klorin i toalettet og deretter i vann i toalettet, og vask jevnlig den beholderen som dobørsten skal stå i.

Anonymkode: 02c74...417

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Peonjenta skrev:

Ja. Og dessuten skal ikke klorin blandes med lunket eller varmt vann, men KUN med kaldt vann. Klorin + varmt/ lunkent vann= det damper klorin opp i luften, som igjen er helseskadelig.

Anonymkode: 02c74...417

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Perle skrev:

Hiv den og kjøp ny.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper alltid ny. Koster ikke allverdens. Ville aldri kommet på å prøve å rengjøre.

Anonymkode: 6c002...d98

16 timer siden, Gravity skrev:

Kjøper stadig nye på IKEA og hiver når de begynner å se ekle ut nedi beholderen.....

16 timer siden, Mooria skrev:

Dobørster er det ekleste jeg vet om i hele verden. Bruker heller vanlige oppvaskbørster, billigste type, og kaster dem etter hvert. Mulig noen av dere mener det er sløsing, men det er verdt noen ekstra kroner å slippe å rengjøre og bruke om igjen noe som har vært oppi doen. Æsj.

Fanken ikke rart at verden flyter over av søppel med det forbruket dere skisserer her.

Heldigvis tar flere og flere til vettet, så dere blir i mindretall etterhvert får vi håpe. Hvis ikke blir det synd på barnebarna og oldebarna deres! :kjefte:

Anonymkode: a5dd1...454

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...