AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Jeg har en venn som ikke har hatt en helt bra barndom, og det er mye foreldrene hans ikke har lært ham. En av de tingene er hva et "normalt" og variert kosthold inneholder. Han spiser veldig mye helfabrikat og han spiser også veldig lite til tider, til tross for at jeg har prøvd å forklare at det ikke er sunt å ha et slikt kosthold og at det er derfor han flere ganger har fått påvist vitamin-mangel. Jeg tror han vil lære, for han er absolutt ikke dum, men jeg tror han egentlig bare har gitt opp. Han er nemlig ganske tiltaksløs når det gjelder slike ting. Jeg har derfor foreslått at han kanskje kunne prøve å finne et slags kurs eller noe med en slags grunnleggende innføring i hva et greit kosthold er, og lurer på om noen vet om noe slikt? Da aller helst noe som ikke er så veldig dyrt. Anonymkode: a1147...068
Pringle Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Han trenger ikke noe kurs, og det trenger ikke koste noe. Men han må gidde å lese en side med tekst, og klikke på noen piler for utdyping. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet
Lill3My Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 (endret) Helfabrikat? Hva med Podcast? Gratis, og så slipper han å lese om han ikke liker det. Kan jmjo også lastes ned offline slik at det kan lyttes til i bilen eller på tur osv Diverse: Helsepodden Ernæringspodden Treningsstudio Treningspodden (mest trening og kanskje litt mye jentesnakk ) Finnes en god del til men kommer ikke på dem i farten. Kan gi deg en liste ila morgendagen hvis det er av interesse, da får du bare gi beskjed =) Ellers er jo en grei leveregel å basere kostholdet på varer som er minst mulig bearbeidet - altså likest mulig det du finnes i naturen. Havregryn heller en cornflakes, kyllingfilet istedenfor kyllingpølse osv. Ikke at aaaalt alltid må være slik altså men tenk feks 80% av kostholdet bør komme fra slike råvarer. Det Finnes også en del dokumentarer på nett og strømmetjenester... Men vær kritisk, for mye av det er svært overdreven og påvirka av diverse aktører innen matindustrien. Sjekk evt også ut blogger og nettsider. bramat.no gir god info som er lett å forstå. Og for måltidsinspirasjon anbefaler jeg å sjekke ut lindastuhaug.no og evt hennes nye kokebok som handler nettopp om SUNN MAT GJORT ENKELT Endret 13. februar 2018 av Lill3My
IdestImperium - PT Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Her finnes det mange gode løsninger :-) Jeg tenker at det viktigste vil være at han lærer seg å interessere seg for det, da blir det så mye enklere. Hva med å lage god og næringsrik mat sammen? Sende enkle, men sunne oppskrifter til ham som han kan prøve seg på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå