Gå til innhold

Demens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mor på 52 år, som jeg og min søster begynner å bli bekymret over. Vi har i de siste årene irritert oss over at hun ikke ønsker å ta noe del i vårt vil. Hun forteller i det vide og det brede om seg og sitt, og virker ofte fraværende når vi forteller om oss selv. Det hender at vi føler at hun faktisk har vært aktiv i samtaler med oss, men om man tar opp noe av samtaleteamet med henne senere kan hun bli svært overrasket og late til å være intetanende om det vi har snakket om. Et uskyldig eksempel er at noen forteller en detaljrik historie, som hun gjerne gjenforteller en halvtime senere (som om det skulle være første gang historien blir fortalt). Ofte når hun begynner med disse lange historiene sine skyter jeg inn "ja, det har du sagt", men likevel fortsetter hun historien. Hun har også tilbudt meg å hjelpe til økonomisk da jeg studerte. Da jeg ikke lengre uroet meg like mye over min økonomiske situasjon, sa hun plutselig at hun aldri hadde lovet meg noe som helst. Når jeg og søsteren min konfronterer henne med ting hun har sagt pleier hun ofte å si på en spydig måte "Jeg må jo være gal, for jeg kan ikke huske å ha sagt det..."  Kan min mor være dement? Og hvordan skal vi gå frem for å skaffe henne hjelp? 

Anonymkode: 169d6...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan kontakte fastlegen hennes og legge frem bekymringen. Fastlegen kan sondere terrenget og evt henvise til spesialistutredning. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Vivian46
Skrevet
6 minutter siden, Vivian46 skrev:

Det kæn jo vere at det dykkon sier er uiterisant da...

Det "kæn" vel være at din kommentar er lite interessant for mitt vedkommende. 

Skrevet
10 minutter siden, Vivian46 skrev:

Det kæn jo vere at det dykkon sier er uiterisant da...

Det er skole i morgen, gå å legg deg!

Anonymkode: 41a01...3ce

Skrevet

Kommunen din har kanskje et ambulerende demensteam? Ville sjekket ut det, og snakket med de. De kan snakke med henne og teste henne om hun vil. 

Anonymkode: 41a01...3ce

• Liker 1
Skrevet

Bare 52 år? Hvordan fungerer hun i jobb da? Andre relasjoner? Holder hun bolig osv i stand? Var hun helt annerledes før? Er hun apatisk? Mistenksom? Hvordan spiser hun?

Jeg syns det er et tynt grunnlag for å mistenke demens hos en så ung person på det grunnlaget du nevner, men så er det ofte de nærmeste som merker at noe er galt, kanskje flere år før det blir tydelig for andre.

Det høres jo litt ut som det du beskriver:

Demens hos yngre – tidlige kjennetegn

Alzheimers demens

Tidlige tegn på demens

• hukommelsessvikt som påvirker arbeidsevnen
  • problemer med å utføre vanlige, dagligdagse oppgaver
  • språkproblemer, særlig med å huske navn på ting eller personer
  • oppmerksomhets- og konsentrasjonsproblemer
  • problemer med å huske tid og sted
  • svekket dømmekraft, for eksempel problemer med økonomi
  • problemer med abstrakt tenkning
  • feilplassering av gjenstander
  • forandringer i humør
  • atferdsendringer
  • tap av initiativ og engasjement

Anonymkode: 571ef...1ab

Skrevet

Jeg tror ikke hun er dement, men feks sliter med å holde oppmerksomhet og fokus. Voksne kan også ha problemer med konsentrasjon. 

Har hun fått noe behandling for kreft? Lavt stoffskifte, lavt blodtrykk osv? Dette er ting som kan gjøre at man sliter å huske ting og følge med.

Anonymkode: ddf46...a0c

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke hun er dement, men feks sliter med å holde oppmerksomhet og fokus. 

Som igjen kan være et symptom på demensutvikling. Det er grunn til å bli litt betenkt når hun gjenforteller deres historier som sine egne en halvtime etter å ha hørt dem, og tror det er hennes egen historie. 

Anonymkode: a0163...044

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som igjen kan være et symptom på demensutvikling. Det er grunn til å bli litt betenkt når hun gjenforteller deres historier som sine egne en halvtime etter å ha hørt dem, og tror det er hennes egen historie. 

Anonymkode: a0163...044

Du har ikke misforstått litt eller? Jeg leser ingen stedet at moren forteller deres historier som om det er hennes egen? Men at hun bare gjenforteller en historie og har glemt at hun har fortalt den før. eller kansje jeg misforstår noe?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et uskyldig eksempel er at noen forteller en detaljrik historie, som hun gjerne gjenforteller en halvtime senere (som om det skulle være første gang historien blir fortalt). Ofte når hun begynner med disse lange historiene sine skyter jeg inn "ja, det har du sagt", men likevel fortsetter hun historien.

Tolker det som at hun ubevisst gjenforteller noen andres historie, ja.

Anonymkode: 30616...35e

Skrevet (endret)

.....

Endret av Gravity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...