Gjest Annbjørg Skrevet 11. februar 2005 #1 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg har så smått begynt å trene med vekter. Har alt jeg trenger hjemme. Jeg har skjønt det med repetisjoner og sett, men ikke hvordan jeg finner ut hvor mange kilo jeg skal legge på til å begynne med? Er det noen av dere som vet litt om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #2 Del Skrevet 11. februar 2005 legg på så mange kilo at de siste repitisjonene blir så tunge at du akkurat klarer dem. (nesten ikke..!) Men ikke sett igang med altfor tunge vekter og få rep's. Kom igang litt først, med lettere belastning og heller flere repitisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Vakker* Skrevet 12. februar 2005 #3 Del Skrevet 12. februar 2005 Som gjest skriver... prøv med 12 reps, og da skal de 2-3 siste være veldig tunge. Før brukte jeg 3kg, nå har jeg gått opp til 4. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2005 #4 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg trener med tung belastning, og tar slik at jeg klarer 8 reps (3 eller 4 sett). Men er du relativt ny i gamet, er 12 reps bra, og den siste skal du akkurat kunne gjennomføre uten å jukse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #5 Del Skrevet 12. februar 2005 Vekttrening kan veldig lett føre til skade hvis du bruker for mye vekt for tidlig eller gjør øvelsene feil. De første 2-3 gangene du trener en muskel bør du ikke ha så mye vekt på at du blir helt sliten. Deretter er det bare å øke til du tror du bare såvidt klarer det siste løftet Men pass på å bruke riktig teknikk - blir du for sliten til det stopp heller opp. Så langt jeg har forstått er gir mange repetisjoner bedre sirkulasjon i musklene mens få repetisjoner gir mer muskelmasse. Det er vanskeligere å skade seg med lette vekter, jeg tror det kan væod lurt å gjøre for eksempel 3 sett av 12 repetisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 12. februar 2005 #6 Del Skrevet 12. februar 2005 Skal selv begynne å trene vekter 2 ganger i uken. (Har ikke vekter hjemme). Så takk for tips. 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fam Skrevet 13. februar 2005 #7 Del Skrevet 13. februar 2005 Jeg har så smått begynt å trene med vekter. Har alt jeg trenger hjemme. Jeg har skjønt det med repetisjoner og sett, men ikke hvordan jeg finner ut hvor mange kilo jeg skal legge på til å begynne med? Er det noen av dere som vet litt om dette? Jeg har trent med vekter i 7 sammenhengende år. Som nybegynner start med så mange kilo som du klarer å løfte uten "sinnsykt store" problemer i 10 repitisjoner. Med sinnsykt store problemer mener jeg at du ikke bare skal ha styrke til å løfte vektene i 10 rep, men også løfte riktig! 4 sett er fint. Etterhvert som mnd har gått og kroppen har vent seg til treningen kan du fra tid til annen ta treningsøkter hvor du øver opp styrke. Dvs: Såpass tungt at du må bite tennene litt sammen for å klare 6-8 rep.(Men dette ligger nok en tid frem for deg enda) Kort sagt ang vekter og kilo, veldig kort sagt (når du har kommet godt inn i gamet) Lette vekter gir pump i musklene, tungt trener opp styrken. Ps. Mange "sommerkroppsbyggere" har et lett manual sett liggende i bagasjen, i bilen...slik at de kan "pumpe opp" muskelaturen litt før de strener ned til stranden. Harry men sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. februar 2005 #8 Del Skrevet 14. februar 2005 Og bruk god tid til å få teknikken til å sitte skikkelig før du begynner å løfte tungt! Det er så dumt å få skader fordi man gjør øvelsen feil..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå