Gå til innhold

Hoster og brekker meg

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når man tar hostedempende ved slimhoste? Jo, man nedsetter hosterefleksen, og man trenger hosterefleksen for å få hostet opp slim. Hostedempende midler er for tørrhoste (dvs hoste uten slim).

Anonymkode: 93c11...75d

Herregud les da. Jeg hoster IKKE opp noe slim. 

Anonymkode: 8151b...611

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ta cosylan om natten for å sove selv om man har slimhoste. 

Anonymkode: b1031...b73

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det nok ikke. Finnes vel heller ikke den typen apotek her tror jeg. 

Får prøve å komme meg ut i morgen, ev ringe legen i morgen tidlig om jeg ikke får sove i natt. 

Men det er jo ikke slimhoste. Jeg hoster ikke noe slim. 

Du skrev at du har slim. Du skrev at det er som om noe som sitter langt nede som du ikke får hostet opp. Saltvann løser opp slim. Om du har saltvanns-nesedråper/ nesespray kan du ta litt av det. Om du koker saltvann (oppskrift finnes på nettet), og kjøler det ned, kan du kanskje prøve å gurgle litt med det og se om det hjelper?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skrev at du har slim. Du skrev at det er som om noe som sitter langt nede som du ikke får hostet opp. Saltvann løser opp slim. Om du har saltvanns-nesedråper/ nesespray kan du ta litt av det. Om du koker saltvann (oppskrift finnes på nettet), og kjøler det ned, kan du kanskje prøve å gurgle litt med det og se om det hjelper?

Ja, jeg har slim, men jeg hoster det ikke opp uansett. Dermed har det ikke noe å si om jeg hoster eller ikke, og da burde det ikke være noe problem med hostedempende. 

Skal jeg spraye nesesprayen i nesa eller bare rett ned i halsen? Er ikke noe tett i nesa, bare i halsen. 

Skrevet

Ja, jeg har slim, men jeg hoster det ikke opp uansett. Dermed har det ikke noe å si om jeg hoster eller ikke, og da burde det ikke være noe problem med hostedempende. 

Skal jeg spraye nesesprayen i nesa eller bare rett ned i halsen? Er ikke noe tett i nesa, bare i halsen. 

Jeg ville tatt den i nesa som vanlig og holdt hodet bakover slik at det renner ned i halsen, og så kan du harke det opp etterpå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt den i nesa som vanlig og holdt hodet bakover slik at det renner ned i halsen, og så kan du harke det opp etterpå.

Dette har hjulpet meg. Men du skal bare ta LITT (altså normal ldose).

• Liker 1
Skrevet

Normal dose. Beklager skrivefeil.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JO. Fordi kroppen din forsøker fortvilt å få opp noe fra luftveiene, og da blir det galt å nedsette hosterefleksen. Du kan spørre legen om dette om du ikke tror på meg.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ta cosylan om natten for å sove selv om man har slimhoste. 

Har du fått vite dette fra lege, står det på flasken, eller er du lege?

Skrevet

En annen ting, hvis du føler at du har slim men du ikke får det opp (slik jeg forstår det fra det du skriver) er det til hjelp med en gloheit dusj feks. Varm damp hjelper på å løsne opp i luftveiene :)  

Anonymkode: e9dbc...662

• Liker 1
Skrevet

En annen ting, hvis du føler at du har slim men du ikke får det opp (slik jeg forstår det fra det du skriver) er det til hjelp med en gloheit dusj feks. Varm damp hjelper på å løsne opp i luftveiene :)  

Anonymkode: e9dbc...662

Takk for tips, skal prøve det! :)

• Liker 1
Skrevet

Varm buljong kan være godt å drikke. Den er også salt.

• Liker 2
Skrevet

Har du hostet før du ble forkjølet også?

Det kan tenkes at du har reflux, har en onkel som hadde det. Han hostet kraftig, spesielt når han la seg ned på sofaen eller skulle sove.

Anonymkode: 82dfd...505

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud les da. Jeg hoster IKKE opp noe slim. 

Det er vel nettopp det som ER slimhoste... du har jo skrevet at du har slim i halsen, og da vil ikke cosylan hjelpe.

Anonymkode: 43d04...d13

• Liker 1
Skrevet

Å spise hvitløk eller annen sterk mat kan også løse opp.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått vite dette fra lege, står det på flasken, eller er du lege?

Jeg fikk utskrevet cosylan nettop for denne grunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...