AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Kan dere som har det ene eller andre (eventuelt begge to) fortelle litt om hvordan det er å ha et hamster eller marsvin som kjæledyr? Er det selskap også? Er de litt kosete, eller vil de være for seg selv i buret? Bråker de mye? Anonymkode: 1a954...ccf
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Har hatt hamster. Var kos helt frem til den rømte inn i en sprekk i veggen, nå ligger'n vel død et eller annet sted inni vegga på huset. Anonymkode: 9b2c3...895
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Hamster: Våken mest om natten, kan være vanskelig å temme. Lager lite lyd, utenom løpehjulet. Lever ett par år. Skal bo alene. Må ha minst 80x50 cm bur. Må også få løpe utenfor buret hver dag (Løpegård, sikre ett rom etc.) Marvsin: Veldig sosiale dyr, skal bo minst to marsvin sammen, lettere og temme og lettere å håndtere grunnet størrelsen. Lager mye lyd, er glad i å snakke. Lukter mer enn hamster. Lever rundt 10 år(?). Må ha minst 120x70 cm bur. Må også få tid utenfor buret hver dag. Kort oppsummert Anonymkode: 55ce5...eac
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Marsvin i bur lukter veldig og litt jobb å bytte i buret. Marsvin lever i 4-7 år og bør være 2 stk. Hamster kan være alene og lever ca 1-2 år. Hamsterbur lukter ikke noe særlig. Anonymkode: 2d9b4...989
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Marsvin gnager på ledninger hvis de får springe løse Anonymkode: 2d9b4...989
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 Marsvin er superkosete om du og svinet finner hverandre Jeg har hatt (som voksen faktisk). Han var ikke tam da jeg kjøpte ham. Hn kom rett fra oppdretter til dyrebutikken samme dagen som jeg hentet ham. De første 4 månedene sa han veldig lite. Flere timer hver kveld satt jeg med ham i fanget (med et tykt håndkle under). Klødde, koset, klappet, gredde (han var langhåret) og snakket rlig med ham. Etter 4 måneder kom det plutselig et 'knirk', og da løsnet al, og hele den herlige personligheten hans blomstret opp. Alle ledninger ble pakket inn, og stor innendørs 'lekegrind' ble laget. Med huler og tunneller, dokasse, mat, vann og saltstein. Dette er jo lenge siden, og kunnskapen om at de allti bør få være 2 var ukjent for meg. Alikevel tror jeg at han hadde det ganske ok, men han var veldig glad hver dag når jeg kom hjem fra jobb Anonymkode: 6d72d...7e5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 Hamster, av de to. Anonymkode: a613a...f8b
Blod Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Det spørs om du har dyret fra det er ungt, om stamtavlen er bra og på behandlingen og omgivelser før dyret havnet hos deg. Hamstere lever ikke like lenge som marsvin, tar mindre plass og er generelt billigere å ha. Marsvin skal være minst to samtidig siden de er så sosiale, og har et dyrere kosthold da de spiser mer og må være minst to. De skal altså ha grønnsaker hver dag. Kjøper du dyr i dyrebutikk er det ingen garanti for arvelige sykdommer, lynne eller behandling og omgivelsene dyret har vært i før du kjøper det. Du kan lett ende opp med feil kjønn(som også kan være gravid), et engstelig eller aggressivt dyr med stor sjanse for å få sykdommer etterhvert. Kjøper du dyr fra en seriøs oppdretter skal de ha en bra stamtavle da de ikke avler videre på dyr som har fått sykdommer, dårlige egenskaper osv. I tillegg får de en bra behandling på forhånd, de blir vandt til å bli håndtert og skånes for situasjoner som ikke er bra for dem, som dyr i dyrebutikk utsettes for daglig. Ellers så er marsvin utrolig sosiale og hengivne dyr. De er veldig skjøre i forhold til mange andre dyr, og det er viktig å ta forhåndsregler i de rommene de skal gå løse i. Det er mye dyrere og mer tidkrevende enn mange tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå