Gå til innhold

Hvordan greier folk å bo i leiligheter på under 50m2

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎13‎.‎02‎.‎2018 den 19.36, Trolltunge skrev:

Jeg har en hemmelig drøm om å bo i leilighet på 40-50 m2 + terrasse /uteplass. Alene! Hemmelig fordi jeg er gift og har hjemmeboende barn, så slikt har jeg liksom ikke lov til å si. ;)

Gud så deilig å ikke ha så mye å vaske og rydde! Og så godt det må være å ha sitt eget! Rydde, og så forblir det ryddig, for ingen andre roter. *sukk*

Samme her bare at vi har 3 hjemmeboende barn ;) men nå er jeg faktisk på vei til å realisere drømmen siden vi skal skilles. Mannen min skal fortsette og bo i huset og sannsynligvis blir barna boende hos ham og kommer til meg annenhver helg og en kveld i uka. Har vært og sett på en leilighet på 35 m2 og der var det fint plass til køyesenger x2 på soverommet og grei størrelse på stua til både sofa, bokhylle og spisebord. Og får nok plass et skrivebord som jeg kan ha til hobbyting. I tillegg var det felles vaskeri så jeg slipper å ha vaskemaskin i leiligheten :) Stort nok for meg :) 

Anonymkode: 4f44e...43f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har vært/er i en periode at hus skal være store. Kjener folk med hus på 250 kvadrat. De bruker ikke mere plass enn oss med 120.

Jeg er vokst opp i større hus. Det lærte jeg å leve etter inntekt. Vår første leilighet med 1 barn var på 25 kvadrat. Der var vi lykkelig. Sparte penger. Så etterhvert ble det tre barn.  Kjøpte leilighet på 60 k.Vi kjøpte en som var praktisk innedet.  Vaskeri i kjeller. Utebod og innebod. Vi kunne kjøpt stort hus den tiden, for det var den tiden banken kastet penger etter folk. Vi viste det måtte betales. Så vi ventet. Sparte penger og verdiøkning på leilighet. Og det var et mas fra venner...skal dere ikke ha større hus? De som hadde lånt alt, og slet med økonomien. Så steg renten. Noen måtte selge, finne seg noe mindre og billigere. Vi bodde billig, og mange bekymringer mindre. Så var det vår tur. Vi kjøpte et hus på 120 kvadrat. Vi måtte pusse opp.

Hadde folk tenkt på økonomien, fremfor hva andre har av bolig, at lånet skal betales hver mnd i 25 år fremover, så hadde de hatt det mye bedre

Vi ha blitt så kravstore.

Anonymkode: c41da...114

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsket studenthybelen min på 17kvm, det var noen fantastiske år. Litt trangt da vi var samboere der i 3mnd.... men da oppholdt vi oss mye ute. 

Da vi bodde i utlandet bodde vi på 40kvm, men hadde jo nesten ingen ting. Men soverom med dør satt jeg pris på, godt at en kan se på TV og en kan lese bok. 

De neste årene var det mye forskjellig, det er først de siste årene vi begynte å bli bortskjemte med plass, hvert vårt kontor, garderober, treningsrom, sokkelleilighet for gjester... ting vi klarte oss utmerket godt uten i mange år. Men må innrømme at det ville vært tøft å ikke ha plass og eget bad til svigers, som stadig er på besøk. 

Anonymkode: 6088b...a02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor tre stykker, 1 stor + to små, på 58 kvm, flytter nå til 68 kvm, da får alle eget rom. Går helt utmerket, har alt vi trenger. Det er to boder som hjelper godt på, det er fordelen med å kjøpe en eldre leilighet. Kjøkkenet og mitt rom er ganske lite (vi bygger om fra en treroms), men inneholder alt det nødvendige. Når ungene flytter ut om 10+ år skal jeg kjøpe en praktisk toroms nært/i sentrum på 30-40 kvm :yvonne: 

Anonymkode: 760b5...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg leilighet på 55kvm da. Bodd der alene sammen med 2 hunder. Har fungert helt fint. Men jeg tror det kommer litt an på oppbevaringsmuligheter og planløsning. Jeg har god plass til både sofa og spisestue i stuen uten at det blir for trangt. Soverommet er også stort og langs ene veggen er det innebygde skap hele veien (også overskap). Har også en liten innvendig bod i tillegg til stor bod i kjelleren. Har fungert fint når kjæresten min har sovet over også. Vi trives i hverandres selskap og når vi inviterer venner så er som regel begge med (felles venner), så ikke den ene ikke vet hvor den skal "gjemme" seg. 

Men 50kvm for en barnefamilie er nok lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du lurer på dette? :klo: kunne ha skjønt det om det var snakk om 20kvm, men 50 er da ikke så lite. Vår leilighet er på 48kvm og vi stortrives her. Koselig og intim leilighet :) Vi har mer enn nok plass og har en utvendig bod. Vil heller bo på denne måten enn i en bolig på 100kvm 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vin_fruen skrev:

Vi er per i dag to stykk på 33kvm,  funker bra det.  

Eneste jeg savner er stort spisebord 😂

Jøsses å jeg kunne tenke meg større stue, da min er bare 40 kvm

Anonymkode: 5c1e5...7bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg bor i et gammelt hus med dårlige romløsninger på 120 kvm, men pga løsningene føler jeg ikke at det er mer plass her enn tidligere bolig med praktiske løsninger på 60 kvm. 

Drømmen er et praktisk hus med smarte komprimerte løsninger og alt på en flate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spørsmål. Man burde heller spørre om hvordan folk klarer å bo på gata, i et skur med blikktak, eller en hytte bygd av gjørme, halm og strå. Her i landet skal alle ha enebolig, alle barna må ha hvert sitt rom fra de er bittesmå, man bør helst ha to bad, walk in closet og boblebad. 50 kvm er slettes ikke så lite, og er man en eller to personer, er det helt grei plass. Jeg har bodd på 60 kvm, da var vi to personer og en hund. Sønnen min bor i en leilighet på 25 kvm, og den er kjempekoselig! Akkurat passe stor til han. 

Folk er blitt aldeles utskjemte.

Anonymkode: fac54...b8c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden jeg er dømt til et liv alene pga alle menn hater meg så har jeg ikke så mye valg. Kommer aldri til å få råd til å kjøpe meg større leilighet :( 

Anonymkode: 535df...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 19.34, Husholdning1 skrev:

Låser døra, går inn, oppholder seg der.

Så du låser døra før du går inn? :roser:

Skulle helst sett jeg bodde i en mindre leilighet en det jeg gjør nå, ettersom jeg har vært singel en stund føler jeg at det jeg har nå blir for stort og bruker ikke mye av plassen. Kunne godt klart meg på en leilighet på 30 kvm, det jeg har nå er på rundt 110 kvm :) 

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde på 130 kvm med min første mann da vi fikk barn, og jeg hatet det. Da han flyttet ut, bodde barnet og jeg der ett år før jeg ikke orket mer og flyttet. Nå har jeg ny mann og vi er dermed to voksne og et barn på 52 kvm, og alle trives veldig godt.

Anonymkode: d586f...977

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WoopieH skrev:

Så du låser døra før du går inn? :roser:

Skulle helst sett jeg bodde i en mindre leilighet en det jeg gjør nå, ettersom jeg har vært singel en stund føler jeg at det jeg har nå blir for stort og bruker ikke mye av plassen. Kunne godt klart meg på en leilighet på 30 kvm. :) 

Nei. Men det skulle stå "låser opp" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på omtrent 35 kvm, og dersom jeg hadde innredet den littegrann annerledes, hadde den dekket behovene mine helt perfekt. Jeg er alene og har lite gjester hjemme hos meg, de få gangene jeg inviterer inn er det litt i trangeste laget her. Med 50 kvm kunne jeg hatt mye større stue og kjøkken, og hatt veldig god plass.

Det som er utrolig deilig med å bo på så liten plass, er at det er lite jobb å holde det ryddig og rent. Jeg må også tenke meg om før jeg anskaffer noe nytt, for jeg må vurdere hva jeg har plass til.

Anonymkode: 35a14...2ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på hvor mange som bor der. Jeg og samboer bodde veldig komfortabelt på 32 m2. Faktisk er det den koseligste leiligheten vi har hatt.

Men en venninne bor på 54 m2 med mann, og to døtre på 5 og 2. Jeg må faktisk innrømme at de gangene jeg er på besøk i det kaoset, så har jeg litt problemer med å skjønne hvordan de holder ut. Synes synd på venninnen min, som har svært få muligheter til å være alene og intim med mannen sin, da de deler rom med jenten som blir 3 i år, fordi soverom 2 ikke har plass til mer enn 1 barneseng. 

Anonymkode: 07165...b49

Etasjeseng? Et soverom skal faktisk være stort nok til å romme en enkeltseng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, siden jeg er dømt til et liv alene pga alle menn hater meg så har jeg ikke så mye valg. Kommer aldri til å få råd til å kjøpe meg større leilighet :( 

Anonymkode: 535df...e6e

Jeg kommer aldri til å få råd til å kjøpe leilighet i det hele tatt.

Bor i 30 m2 ettroms med en liten balkong, savner i blant soverom eller i det minste en alkove; men det går greit.

Selv lurer jeg på hvorfor naboen startet familie på like mye(lite) plass, og nå er blitt til to voksne og to barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere ett hus på 45 kvm. Der bodde jeg med fire katter og en hund. Hadde til og med peis både i stua og kjøkkenet. Det var entre, bad med plass til vaskemaskin, kjøkken med peis, stue med peis og ett soverom. 

Anonymkode: ab49d...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...