AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Hei, trenger å ta mer utdannelse for å få arbeid. Har lest at man kan få opp til 2 år utvidet overgangsstønad som enslig forelder hvis man er under godkjent utdannelse. Men hvor er en oversikt over kurs/skoler som faller under betegnelsen "godkjent utdannelse"? Hvem bør jeg evt kontakte for å få en slik oversikt da det ikke finnes på NAV.no. Det kan sies at nesten all type utdannelse for min del er nødvendig for å ha en sjans til å få arbeid. Har ikke engang fullført VGS. Anonymkode: df861...449
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Det er nå vel opp til nav å bestemme. Dersom de godtar utdannelsen din så er det jo greit, men de kan også si nei hvis de mener at utdannelsen ikke er til nytte eller noe du MÅ ha. Anonymkode: 3ffdf...fe5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nå vel opp til nav å bestemme. Dersom de godtar utdannelsen din så er det jo greit, men de kan også si nei hvis de mener at utdannelsen ikke er til nytte eller noe du MÅ ha. Anonymkode: 3ffdf...fe5 Tar jeg ikke utdannelse, så får jeg ikke jobb. Selvsagt skal jeg ta en utdannelse som bygger på noe jeg har litt anlegg for og som er hensiktsmessig. Så det er trynefaktor det går i da? Om saksbehandleren har en god dag eller ikke? Jeg hadde faktisk håpet på et mer konkret svar, slik at jeg kan begynne å planlegge de neste månedene og ikke leve i frykt for at jeg mister stønaden og må over på sosialen. Anonymkode: df861...449
Sidabmao Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Dette lurer jeg også på. Hva mener NAV med at utdanningen må være godkjent i trygderettslig forstand? Noen som forstår slikt de skriver i brevene sine?
Stiv Heks Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Lærarutdanning er ihvertfall godkjent, for det tek eg. Det må vere ein utdanning som er nødvendig og hensiktsmessig for å kome ut i arbeid Ville anbefalt å kontakte NAV og høyre med dei, men kan sjå for meg at ein vanleg yrkesretta VGS skal gå under den beskrivelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar jeg ikke utdannelse, så får jeg ikke jobb. Selvsagt skal jeg ta en utdannelse som bygger på noe jeg har litt anlegg for og som er hensiktsmessig. Så det er trynefaktor det går i da? Om saksbehandleren har en god dag eller ikke? Jeg hadde faktisk håpet på et mer konkret svar, slik at jeg kan begynne å planlegge de neste månedene og ikke leve i frykt for at jeg mister stønaden og må over på sosialen. Anonymkode: df861...449 Nei det går ikke på trynefaktor. Har jeg sagt det? Det går på om saksbehandler ser pp utdanningen som noe du må ha for å komme i en jobb du kan være i hvis det feks er snakk om sykdommer som kan gjøre ymse yrker vanskelig. Dersom du håper på et mer konkret svar så anbefaler jeg deg å ta kontakt med nav fremfor å slenge sånne kommentarer tilbake til folk. Anonymkode: 3ffdf...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 Kontakt NAV og hør med de, og sjekk opp muligheter du har rundt deg. Ettersom du ikke har fullført vgs er det kanskje et yrkesfag du tenker på? Det vil nok ikke være et problem Anonymkode: 21164...587
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Nav må se på utdanningen som nødvendig. Har du fagbrev eller høyere utdanning fra før så får du det ikke innvilget. Har du ingen av delene får du det innvilget. Det var det jeg fikk beskjed om. Jeg tar nå barnehagelærerutdanningen og mottar OS i 1 år til. Anonymkode: 369d1...55d 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, trenger å ta mer utdannelse for å få arbeid. Har lest at man kan få opp til 2 år utvidet overgangsstønad som enslig forelder hvis man er under godkjent utdannelse. Men hvor er en oversikt over kurs/skoler som faller under betegnelsen "godkjent utdannelse"? Hvem bør jeg evt kontakte for å få en slik oversikt da det ikke finnes på NAV.no. Det kan sies at nesten all type utdannelse for min del er nødvendig for å ha en sjans til å få arbeid. Har ikke engang fullført VGS. Anonymkode: df861...449 Tror du må søke deg på voksenopplæring for vgs. Dette er ikke noe nav gir støtte til, men du har da rett på å søke Lånekassen. Anonymkode: 161da...762
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 Du får støtte til utdanning på nivå du ikke har fra før, som en bruker over skriver. Dvs du kan få støtte til vgs hvis du ikke har det fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå