Gå til innhold

Periodisk faste for kvinner, erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med dette? Har også hørt det er forskjellig for kvinner enn menn. Hvordan er det i så fall best å starte?

Anonymkode: 5fd88...328

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder vekten stabil med det, har gjort det i herrans mange år før jeg visste at det het noe. 

Anonymkode: 5178b...11e

• Liker 2
Skrevet

Periodisk faste har gjort måltider hipt igjen, ingenting mer, men det er heller ikke det verste som kunne skjedd. Siden måltidsrytme er et valg som hver enkelt person kan og må gjøre selv, kan du endre den akkurat hvordan du vil, det spiller ingen rolle.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder vekten stabil med det, har gjort det i herrans mange år før jeg visste at det het noe. 

Samme her. Tidligere trodde jeg ikke jeg hadde et optimalt kosthold fordi jeg aldri spiser frokost og er ikke sulten før til lunsjtider. Og nå plutselig er dette blitt en greie med et fancy navn, og den måltidsrytmen som er naturlig for meg frontes som "sunt". Sier litt om hvor omskiftelig disse kostholdsrådene er. Gjør det som funker for deg. 

Anonymkode: 255ef...6d5

Skrevet

Periodisk fasting er sjelden en god løsning med mindre det av en eller annen årsak blir anbefalt av legen. Når vi unngår å spise over lengre perioder, og da særlig på fast basis, vil kroppen reagere med et slags "overlevelsesmodus". Selv om det blir rutiner i fastingen vil kroppen alltid "lure på" når den vil få mat neste gang, og dermed også spare på reservemidlene. Mange opplever derfor å gå OPP i vekt av denne type diett, i tillegg til at de ofte også opplever andre plager som trøtthet og utmattelse, magesmerter, oppblåst mage og generelt dårlig form. 

Dersom du skriver litt mer om hva du ønsker å få ut ifra denne type fasting kan det være enklere å gi råd til hva du burde gjøre i stedet. Min mening er enkel; dette er ikke noe en begynner med med mindre man av en eller annen årsak blir anbefalt dette av legen. Det skjer dog sjelden, om noensinne ;-) 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, IdestImperium - PT skrev:

Periodisk fasting er sjelden en god løsning med mindre det av en eller annen årsak blir anbefalt av legen. Når vi unngår å spise over lengre perioder, og da særlig på fast basis, vil kroppen reagere med et slags "overlevelsesmodus". Selv om det blir rutiner i fastingen vil kroppen alltid "lure på" når den vil få mat neste gang, og dermed også spare på reservemidlene. Mange opplever derfor å gå OPP i vekt av denne type diett, i tillegg til at de ofte også opplever andre plager som trøtthet og utmattelse, magesmerter, oppblåst mage og generelt dårlig form. 

Dersom du skriver litt mer om hva du ønsker å få ut ifra denne type fasting kan det være enklere å gi råd til hva du burde gjøre i stedet. Min mening er enkel; dette er ikke noe en begynner med med mindre man av en eller annen årsak blir anbefalt dette av legen. Det skjer dog sjelden, om noensinne ;-) 

Kilder på dette?

Anonymkode: 13183...a7c

• Liker 8
Skrevet

Cluet er å faste "rent", spise nok og næringsrik mat når du spiser, samt ikke kjøre samme fastemønster hver eneste dag.

Insulin er nøkkelen her. Periodisk faste er veldig gunstig for de av oss som sliter med overvekt, insulinresistens, begynnende diabetes T2 etc. Selv har jeg PCOS og insulinresistens, periodisk faste kombinert med lavkarbo er det eneste som har funket for meg over tid.

Anonymkode: 4c978...641

• Liker 4
Skrevet

Dette er bare tull. Periodisk faste handler om å gå x antall timer (som vanlig rundt 16) uten mat. Kroppen vil ikke gå inn i noen "overlevelsesmodus" av dette. Vi har fulle glykogenlagre i leveren, og nok energi å hente til en så kort tid uten mat. Det er faktisk anbefalt å gi fordøyelsessystemet en pause regelmessig. Mennesket er biologisk utrustet til å spise på denne måten, det er den moderne vanen med å spise kontinuerlig gjennom hele dagen som ikke er hensiktsmessig.

Du aner ikke hva du snakker om, og bør ikke være så bastant i uttalelsene dine.

Anonymkode: 9f621...a23

• Liker 21
Skrevet
4 timer siden, IdestImperium - PT skrev:

Tror du virkelig en random lege har innsikt i disse tingene?

• Liker 2
Skrevet

Noen studier tyder på at regelmessige (ikke nødvendigvis hyppige) måltider er gunstig, men ideen om at man "må" spise frokost eller i det hele tatt flere ganger daglig, er for lengst tilbakevist. Frokost er sannsynligvis et veldig nytt fenomen i menneskets utvikling. Det er rimelig å anta at vi er biologisk tilpasset å spise sjelden of variert. Våre forfedre spiste sannsynligvis alt de kunne, når de kunne. Det er ikke nødvendigvis det ultimate spisemønster i vår tid, men for vanlige mennesker er det helt ufarlig å faste en halv dag eller et par dager i strekk av og til.

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har erfaringer med dette? Har også hørt det er forskjellig for kvinner enn menn. Hvordan er det i så fall best å starte?

Anonymkode: 5fd88...328

Martin Berkhan som har popularisert Leangains (16 timers faste) sier at kvinner ofte bør ha litt kortere fasteperiode fordi det går ut over humøret. Min personlige erfaring er at jeg i utgangspunktet blir potte sur etter ca 16 timer, spesielt hvis jeg har spist veldig lite fett, men etter å ha gjort det noen ganger går det fint å utvide fasten til 18 timer. Tenker å prøve kun ett måltid daglig en periode for å se hvordan det er. Om jeg husker rett er den metoden kjent som "warrior diet". 

Skrevet
12 timer siden, IdestImperium - PT skrev:

Kaller du deg seriøst for en personlig trener og har kostholdsveiledning uten å ha snøring på hva periodisk faste er en gang? Det tar flere dager med for lite mat før kroppen går i sparemodus.

Anonymkode: e49fb...ae5

• Liker 12
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Periodisk faste handler om å gå x antall timer (som vanlig rundt 16) uten mat. Kroppen vil ikke gå inn i noen "overlevelsesmodus" av dette. Vi har fulle glykogenlagre i leveren, og nok energi å hente til en så kort tid uten mat. Det er faktisk anbefalt å gi fordøyelsessystemet en pause regelmessig. Mennesket er biologisk utrustet til å spise på denne måten, det er den moderne vanen med å spise kontinuerlig gjennom hele dagen som ikke er hensiktsmessig.

Du aner ikke hva du snakker om, og bør ikke være så bastant i uttalelsene dine.

Når det er snakk om kun 16 timer er det selvfølgelig en helt annen sak. Den type "fasting" mine kunder ofte har kjennskap til er faste i 1-2 døgn, for så å spise i to døgn, deretter faste i 1-2 døgn etc. Å gå 16 timer uten mat er ikke noe jeg personlig ville ha kalt "fasting", og er altså en helt annen sak. Det kom ikke tydelig frem i TS' innlegg :-) 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cluet er å faste "rent", spise nok og næringsrik mat når du spiser, samt ikke kjøre samme fastemønster hver eneste dag.

Insulin er nøkkelen her. Periodisk faste er veldig gunstig for de av oss som sliter med overvekt, insulinresistens, begynnende diabetes T2 etc. Selv har jeg PCOS og insulinresistens, periodisk faste kombinert med lavkarbo er det eneste som har funket for meg over tid.

Her blir det snakk om medisinske tilstander, noe jeg nevnte var unntaket her. "Normale", friske kvinner trenger altså ikke å faste. Som nevnt i senere innlegg ser jeg ikke på å gå i 16 timer uten mat som "fasting" - det blir noe annet. 

Skrevet

Her blir det snakk om medisinske tilstander, noe jeg nevnte var unntaket her. "Normale", friske kvinner trenger altså ikke å faste. Som nevnt i senere innlegg ser jeg ikke på å gå i 16 timer uten mat som "fasting" - det blir noe annet. 

Vel det er det som er "periodisk faste". Intermittent fasting. 16:8. At du ikke velger å kalle det det betyr ikke at det ikke heter det.

• Liker 13
Skrevet

Når det er snakk om kun 16 timer er det selvfølgelig en helt annen sak. Den type "fasting" mine kunder ofte har kjennskap til er faste i 1-2 døgn, for så å spise i to døgn, deretter faste i 1-2 døgn etc. Å gå 16 timer uten mat er ikke noe jeg personlig ville ha kalt "fasting", og er altså en helt annen sak. Det kom ikke tydelig frem i TS' innlegg :-) 

Det kommer frem i overskriften; periodisk faste.

• Liker 1
Skrevet

Friske kvinner "trenger" det kanskje ikke, men har ikke vondt av det for å forebygge. Kommer til å faste jevnlig selv når jeg kommer ned til trivselsvekt, for å holde vekta, vedlikeholde insulinfølsomhet og forebygge diverse sykdommer og helseplager. I tillegg sparer jeg mye penger og tid på alle måltidene jeg slipper :) 

• Liker 3
Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg faster hver dag! Spiser kun mellom klokken 12 om dagen og 8 om kvelden. I spesielle tilfeller (bursdag, familiemiddag osv.) kan jeg godt spise senere enn 8, men da spiser jeg gjerne ikke før 2-3 tiden heller (med mindre jeg blir sulten). Jeg blir aldri sulten før 12 uansett så dette funker veldig bra for meg! Liker bedre å spise 3 større måltider enn å gå å småspise hele dagen :) men det finnes jo utrolig mange varianter av PF da, du får bare prøve litt forskjellig og finne ut hva som funker for deg :)

Skrevet
På 13.2.2018 den 22.31, AnonymBruker skrev:

Kilder på dette?

Anonymkode: 13183...a7c

Dette stemmer ikke. Jeg har prøvd periodisk faste flere ganger selv, og kroppen går ikke i sparemodus. Jeg la ikke på meg noe da jeg gikk av dietten. Har prøvd mange dietter tidligere, ingen fungerte så godt som denne. Da anbefaler jeg 5:2. Da dette ikke er en ekstrem variant, som f.eks every other day diet. To fastedager i uken, noe som er overkomelig for de fleste. 

Men, det avhenger av hvordan måltidsrytmen din er. Noen foretrekker å spise små måltider hele tiden, og da er dette kanskje ikke noe for deg. Du må nesten bare teste det ut selv, og se hva som fungerer for deg. 

Anonymkode: 769a0...c3a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...