AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Synes det virker så rart dette med utregning av barnebidrag gjennom bidragsveilederen til NAV. Prøver å sette opp ca delt jul/nyttår og delt påske og skrev da 3 netter hos bidragspliktig og 4 netter hos bidragsmottaker til jul/påske annethvert år og 4 netter hos hver av partene i påsken. Utenom dette er barnet kun fredag til søndag hos bidragspliktig annenhver helg. Tre uker med bidragspliktig på sommeren og fire uker hos bidragsmottaker. Er det ikke da rart at det kommer opp at barnet er mer enn 9 netter per måned hos bidragspliktig? Sommerferien deles ca 60/40 (fire uker hos bidragsmottaker og tre uker hos bidragspliktig). Tenker jo at barnet er langt mer hos bidragsmottaker, men ut fra beregningen skal det nesten ikke betales bidrag. Hvis det stemmer at det kun blir noen hundrelapper i bidrag er det muligens greiest å droppe hele kravet med alt det vil føre med seg av sure miner. Hva tenker dere? Stemmer bidragsveilederen med det saksbehandler hos NAV har satt opp? I så tilfelle er det vel kun de som knapt ser barnet som må betale bidrag? Anonymkode: cad54...b38
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Jo mindre samvær, dess mer må bidragspliktig betale. Anonymkode: 2bbd7...f00
Ulrikke Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Tell netter i året, med både helger og ferier, og del på 12? Så ser du hvor mange netter det er i måneden i snitt. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 7 minutter siden, Ulrikke skrev: Tell netter i året, med både helger og ferier, og del på 12? Så ser du hvor mange netter det er i måneden i snitt. Dette skal jeg gjøre! Takk for lurt tips :-) Anonymkode: cad54...b38
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Når det er samvær - så må bidragsmottaker også ha hus og hjem, så de få ekstra kronene bm betaler i mat utgjør utrolig lite i praksis... Anonymkode: 595e0...e61
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er samvær - så må bidragsmottaker også ha hus og hjem, så de få ekstra kronene bm betaler i mat utgjør utrolig lite i praksis... Anonymkode: 595e0...e61 Skjønner ikke hva du mener. Prøver du å si at man den med hovedomsorgen for barnet kun har noen få kroner i ekstra utgifter til kun mat for den ekstra tiden barnet bor hos bidragsmottaker? Så du mener disse utgiftene utgjør så lite i praksis at bidragspliktig ikke egentlig ikke burde behøve å betale noe som helst? Forstår jeg deg rett? Anonymkode: cad54...b38
solmåneogstjerner Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er samvær - så må bidragsmottaker også ha hus og hjem, så de få ekstra kronene bm betaler i mat utgjør utrolig lite i praksis... Anonymkode: 595e0...e61 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hva du mener. Prøver du å si at man den med hovedomsorgen for barnet kun har noen få kroner i ekstra utgifter til kun mat for den ekstra tiden barnet bor hos bidragsmottaker? Så du mener disse utgiftene utgjør så lite i praksis at bidragspliktig ikke egentlig ikke burde behøve å betale noe som helst? Forstår jeg deg rett? Anonymkode: cad54...b38 Hovedomsorgspersonen har jo andre utgifter enn bare mat som ikke den andre har? Bhg, sfo, fritidsaktiviteter, mer klær og utstyr. Til ts: det har jo mye med hva slags inntekter dere begge har
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #8 Skrevet 13. februar 2018 15 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hovedomsorgspersonen har jo andre utgifter enn bare mat som ikke den andre har? Bhg, sfo, fritidsaktiviteter, mer klær og utstyr. Til ts: det har jo mye med hva slags inntekter dere begge har TS her. Altså, JEG vet selvsagt at hovedomsorgspersonen har mange flere og langt større utgifter enn "noen få ekstra kroner bm betaler i mat". Derfor jeg stiller spørsmålet til vedkommende som skrev dette om jeg virkelig forstår hxn rett. Hvis vedkommende seriøst mener innlegget slik jeg oppfattet viser jo dette så liten innsikt at det man kan lure på om det er mest til å le eller grine av :-/ Anonymkode: cad54...b38
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #9 Skrevet 14. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Altså, JEG vet selvsagt at hovedomsorgspersonen har mange flere og langt større utgifter enn "noen få ekstra kroner bm betaler i mat". Derfor jeg stiller spørsmålet til vedkommende som skrev dette om jeg virkelig forstår hxn rett. Hvis vedkommende seriøst mener innlegget slik jeg oppfattet viser jo dette så liten innsikt at det man kan lure på om det er mest til å le eller grine av :-/ Anonymkode: cad54...b38 Tenk deg om ; Barnehageutgifter har du i realiteten ikke: enslig forsørger får inntil 60% reduksjon Dvs at etter at barnehagen er betalt sitter bm igjen med 820 kr av barnetrygden om barnehagen kjøret Max pris, og man kjøper ikke for 800 kr i klær hver måned. I tillegg får bm alle skattefordelene . Så ja jeg mener at utgiftene bm har mer enn by er ubetydelig .. stort sett er utgiftene knyttet til å ha et skjebelig hjem, bil etc- utgifter begge parter har - og som mam uansett har. Anonymkode: 595e0...e61 2
duplexx Skrevet 14. februar 2018 #10 Skrevet 14. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk deg om ; Barnehageutgifter har du i realiteten ikke: enslig forsørger får inntil 60% reduksjon Dvs at etter at barnehagen er betalt sitter bm igjen med 820 kr av barnetrygden om barnehagen kjøret Max pris, og man kjøper ikke for 800 kr i klær hver måned. I tillegg får bm alle skattefordelene . Så ja jeg mener at utgiftene bm har mer enn by er ubetydelig .. stort sett er utgiftene knyttet til å ha et skjebelig hjem, bil etc- utgifter begge parter har - og som mam uansett har. Anonymkode: 595e0...e61 Tja. Litt uenig. Jeg har to barn - SFO og bhg koster 6.000,-. Jeg får utvidet barnetrygd - altså 2.900,-. Får dekket halve passutgiftene - altså 3.000,-, så jeg går i null her. Bidrag på 2.500,- for begge barna, men jeg står jo alene for ABSOLUTT ALLE utgifter. Og det er greit det - men mtp. transport og alle utgifter det følger med unger er det ikke gitt at utgiftsforskjellene er ubetydelige. Skattefordeler baserer seg på mye mer enn bidrag - det har med prosentandel og inntekt og livssituasjon å gjøre også. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #11 Skrevet 14. februar 2018 24 minutter siden, duplexx skrev: Tja. Litt uenig. Jeg har to barn - SFO og bhg koster 6.000,-. Jeg får utvidet barnetrygd - altså 2.900,-. Får dekket halve passutgiftene - altså 3.000,-, så jeg går i null her. Bidrag på 2.500,- for begge barna, men jeg står jo alene for ABSOLUTT ALLE utgifter. Og det er greit det - men mtp. transport og alle utgifter det følger med unger er det ikke gitt at utgiftsforskjellene er ubetydelige. Skattefordeler baserer seg på mye mer enn bidrag - det har med prosentandel og inntekt og livssituasjon å gjøre også. Om far betaler 2500,må han tjene mellom 3250 og 3750, han får ikke noen skattefordeler , han skal også dekke hus og hjem. Når du ikke har barnepassutgifter - og mottar 2500 kr skattefrie kroner er det ikke mye utgifter du må betale av egen lomme om du trekker fra strøm, husleie/ lån - som begge har - og som du uansett ville hatt om du eksisterer i Norge ... Anonymkode: 595e0...e61 2
duplexx Skrevet 14. februar 2018 #12 Skrevet 14. februar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om far betaler 2500,må han tjene mellom 3250 og 3750, han får ikke noen skattefordeler , han skal også dekke hus og hjem. Når du ikke har barnepassutgifter - og mottar 2500 kr skattefrie kroner er det ikke mye utgifter du må betale av egen lomme om du trekker fra strøm, husleie/ lån - som begge har - og som du uansett ville hatt om du eksisterer i Norge ... Anonymkode: 595e0...e61 Jeg må bo i noe som huser to unger - det koster mer enn om jeg bodde alene. Far bor for øvrig gratis hos sine foreldre...
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #13 Skrevet 14. februar 2018 6 timer siden, duplexx skrev: Jeg må bo i noe som huser to unger - det koster mer enn om jeg bodde alene. Far bor for øvrig gratis hos sine foreldre... Sånn generelt: om det er samvær må både bm og by ha noe som rommer alle. Hvor kult tror du det er å være 10-12 år og sove med pappa/ på stua under samvær? at eksen din bor gratis hos mor og far forteller vel litt om hvor trangt han har det- eventuelt om han har egen boenhet er han heldig. Anonymkode: 595e0...e61 2
duplexx Skrevet 14. februar 2018 #14 Skrevet 14. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånn generelt: om det er samvær må både bm og by ha noe som rommer alle. Hvor kult tror du det er å være 10-12 år og sove med pappa/ på stua under samvær? at eksen din bor gratis hos mor og far forteller vel litt om hvor trangt han har det- eventuelt om han har egen boenhet er han heldig. Anonymkode: 595e0...e61 Hahahaha. Det forteller DEG ingenting om han. Det har ingenting å gjøre med hvor trangt han har det? Mannen er 40 og enda ikke tørr bak ørene. Det handler om hans prioriteringer. Og det er ikke barna hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå