AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Hei! Jeg skal kjøpe meg en slange, men ser at det ikke er så lett å få tak i her jeg bor. Jeg fikk nyss i dag om at en av dyrebutikkene i nærheten skal ta inn flere av den aktuelle slangen. Er det noe som taler imot å kjøpe fra dyrebutikk? Tenker litt på om de blir behandlet bra etc ift stress, økt forekomst av sykdommer etc. Det er snakk om unge slanger dette. Om noen måneder kan jeg kjøpe fra oppdretter, men hvis jeg kan unngå å vente så lenge hadde det vært fint. Anonymkode: 98522...b83
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 Syns ikke noen dyr har noe i dyrebutikk å gjøre, det er ikke noe man går og handler når man handler dagligvarer. Anonymkode: 4a144...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke noen dyr har noe i dyrebutikk å gjøre, det er ikke noe man går og handler når man handler dagligvarer. Anonymkode: 4a144...7a7 Jeg spør iallfall, for jeg tenker i utgangspunktet det samme. Er redd dyra ikke har det så fryktelig bra der. Men denne slangen jeg ønsker å kjøpe er veldig ung og trenger ikke være i dyrebutikken mer enn en uke fra den kommer til den kan selges (noe regler der sikkert). Også er det ikke så lett å få tak i denne slangen på andre måter akkurat nå Håper på flere innspill, jeg har lite peiling på dette. Vil kjøpe et dyr jeg vet er friskt og behandlet bra Anonymkode: 98522...b83
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Om de skal bestille inn for deg ser jeg ikke problemet med å kjøpe i dyrebutikk? Slangen skal bare innom som du sier. Men har du sjekket repti.net og lignende sider? Mener flere av de har kjøp/salg undersider 😊 Anonymkode: da221...083
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om de skal bestille inn for deg ser jeg ikke problemet med å kjøpe i dyrebutikk? Slangen skal bare innom som du sier. Men har du sjekket repti.net og lignende sider? Mener flere av de har kjøp/salg undersider 😊 Anonymkode: da221...083 Tja, det er jo noen nettsider som selger reptiler som hevder de kan ordne frakt, men da spørs det hvordan de tenker å løse det. Synes vel ikke man bare kan legge dyret i en boks å sende det med posten akkurat Men, jeg regner med det er flytransport det er snakk om i tilfelle og det må jo være veldig dyrt? Ellers er det lite til salgs i landsdelen jeg bor i akkurat nå! Følger med på Finn da Men at slangen blir kun kort tid i dyrebutikken bør vel tale for at det skulle gå greit med den Anonymkode: 98522...b83
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, det er jo noen nettsider som selger reptiler som hevder de kan ordne frakt, men da spørs det hvordan de tenker å løse det. Synes vel ikke man bare kan legge dyret i en boks å sende det med posten akkurat Men, jeg regner med det er flytransport det er snakk om i tilfelle og det må jo være veldig dyrt? Ellers er det lite til salgs i landsdelen jeg bor i akkurat nå! Følger med på Finn da Men at slangen blir kun kort tid i dyrebutikken bør vel tale for at det skulle gå greit med den Anonymkode: 98522...b83 Jeg tenkte kanskje det var noen selgere i nærheten av deg 😊 Men som sagt, ser jeg ikke problemet med kjøp via dyrebutikk. Hvilken art er det du ønsker deg? Anonymkode: da221...083
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte kanskje det var noen selgere i nærheten av deg 😊 Men som sagt, ser jeg ikke problemet med kjøp via dyrebutikk. Hvilken art er det du ønsker deg? Anonymkode: da221...083 Kongepyton Anonymkode: 98522...b83
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Jeg har en bekjent som har jobbet i flere av landets største dyrebutikk-kjeder, måten dyrene ble fraktet til butikken, var som om de var varer. Ofte var det syke dyr, noen ble avlivet (Les; slått ihjel på bakrommet). Dyrene fikk aldri veterinærhjelp og hvis de ikke ble solgt innen en viss tid ble de avlivet. Kan ikke forestille meg at det er noe særlig bedre med reptiler og herptiler. Jeg håper inderlig ta salg av dyr over disk blir forbudt. Tenker med grøss og gru på hvor mange mennesker som kjøper seg slange fordi "de er tøffe" og neglisjerer dyrene etter en stund. Altfor lett å plukke seg et dyr fra butikk. Anonymkode: 65350...751 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 On 2/13/2018 at 6:07 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg skal kjøpe meg en slange, men ser at det ikke er så lett å få tak i her jeg bor. Jeg fikk nyss i dag om at en av dyrebutikkene i nærheten skal ta inn flere av den aktuelle slangen. Er det noe som taler imot å kjøpe fra dyrebutikk? Tenker litt på om de blir behandlet bra etc ift stress, økt forekomst av sykdommer etc. Det er snakk om unge slanger dette. Om noen måneder kan jeg kjøpe fra oppdretter, men hvis jeg kan unngå å vente så lenge hadde det vært fint. Anonymkode: 98522...b83 Jeg jobber i dyrebutikk, og sier go for it om forholdene ligger til rette for det vi prøver å sosialisere dyrene så mye som mulig, helst litt hver dag. Vi mater reptilene stort sett for hånd for å gjøre de vant til mennesker, og holder de som aksepterer det (vi plukker ikke opp dyr som ikke ønsker det!). Vi har sjelden reptiler som er syke, det er verre med rotter som er utsatt for øremidd og luftveisinfeksjoner. Når dyrene ankommer butikken står de typisk i karantene en uke til 10 dager for å unngå nettopp å selge syke dyr, selv om man ikke nødvendigvis vet noe om den genetiske bakgrunnen til dyret. IKKE kjøp dyr med mindre det står "karantene" på terrariet når dyrene er ankommet butikken, da har du ingen garanti for å ikke få et sykt dyr. On 2/14/2018 at 11:13 AM, AnonymBruker said: Jeg har en bekjent som har jobbet i flere av landets største dyrebutikk-kjeder, måten dyrene ble fraktet til butikken, var som om de var varer. Ofte var det syke dyr, noen ble avlivet (Les; slått ihjel på bakrommet). Dyrene fikk aldri veterinærhjelp og hvis de ikke ble solgt innen en viss tid ble de avlivet. Kan ikke forestille meg at det er noe særlig bedre med reptiler og herptiler. Jeg håper inderlig ta salg av dyr over disk blir forbudt. Tenker med grøss og gru på hvor mange mennesker som kjøper seg slange fordi "de er tøffe" og neglisjerer dyrene etter en stund. Altfor lett å plukke seg et dyr fra butikk. Anonymkode: 65350...751 Hva faen. Enten lyver du for å sverte dyrebutikker (og jeg er selv i mot kjøp og salg av dyr over disk) eller så burde disse folka vært meldt til Mattilsynet. Jeg jobber som sagt selv i en dyrebutikk på 1400 kvm som mao er ganske stor. Vi har som sagt sjeldent syke dyr, med unntak av rotter, og alle dyr er innom veterinær med en gang de ankommer butikken. Dog hadde vi en liten gekko som var dårlig til å spise, og stakkaren ble der en måned før vi tok avgjørelsen om avliving. Vi avliver ALDRI dyr selv! Vi har hatt dyr som har vært i butikken i 1 år før de ble solgt (degus - de er visst ikke spesielt populære). Vi selger aldri til uvitende folk, og har aldersgrense på 18 år på å få kjøpe dyr, i tillegg til at vi tester kunnskapene til potensielle kjøpere. Noen selger vi rett og slett ikke til. Vi som jobber her har fått opplæring av bla Oslo reptilpark. Anonymkode: e0f8f...515 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 On 2/13/2018 at 6:07 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg skal kjøpe meg en slange, men ser at det ikke er så lett å få tak i her jeg bor. Jeg fikk nyss i dag om at en av dyrebutikkene i nærheten skal ta inn flere av den aktuelle slangen. Er det noe som taler imot å kjøpe fra dyrebutikk? Tenker litt på om de blir behandlet bra etc ift stress, økt forekomst av sykdommer etc. Det er snakk om unge slanger dette. Om noen måneder kan jeg kjøpe fra oppdretter, men hvis jeg kan unngå å vente så lenge hadde det vært fint. Anonymkode: 98522...b83 Og du. Ikke forhast deg om forholdene ikke virker Ok. I USA er det veldig vanlig å impulskjøpe valp fordi de ser så søte ut i dyrebutikken, og de kommer fra valpefabrikker. Du MÅ ikke ha en slange nå, du klarer å vente om du burde. Anonymkode: e0f8f...515 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 Hadde aldri støttet dyrebutikk, dyr har ingenting i et utstillingsvindu å gjøre. Og om dyrene skulle ha det bra når de først har kommet til en bestemt butikk, har man ingen oversikt over hvor disse dyrene kommer fra. De som driver butikken sjekker heller ikke kundene sine og aner ikke om de har noe som helst grunnleggende kunnskap før de kjøper seg en rotte, hamster eller slange. Det er helt forkastelig rett og slett. Anonymkode: 4a144...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 Takk for svar. Mulig jeg venter litt Jeg må bare få poengtere at dette ikke er noe forhastet beslutning. Kjøper ikke et dyr bare fordi de ser søte ut i dyrebutikken! Ikke alle er useriøse har dyr i hus fra før og de blir meget godt ivaretatt Anonymkode: 98522...b83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå