Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er godt voksen, overgangsårene ferdig for lengst. Men den siste tiden har jeg fått tett kinnskjegg som er helt lys dun … Men de vokser og vokser … Aldri vært plaget av dette tidligere. Hva skjer??

Anonymkode: b246a...6f3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg plagdes veldig med mye dun i ansiktet, var veldig skjemmende. Viste seg at jeg trengte påfyll med jod og jern i kosten, så hadde mer fokus på egg, fisk, og viltkjøtt, og ble kvitt problemet. Måtte dog barbere fjeset et par gang etter dette, så vokste det aldri ut igjen. Dvs det vokste ut som normalt, men ikke overdrevent. 

Anonymkode: 6bb86...adf

• Liker 1
Skrevet

Har ikke alle dun i ansiktet om man bare studerer nærme nok og i veldig godt direkte lys (f. Eks på offentlige toaletter)? 

Anonymkode: fc0df...e50

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 21.43):

Jeg har hverken lav fettprosent, hudsykdom, pcos, eller næringsmangel, men har fortsatt dun i fjeset. Jeg har dog underliggende kronisk nevrologisk sykdom som gjør at jeg fryser en del, men det er ikke relatert til noen av punktene du nevner her. 

Anonymkode: 8179e...041

Tar forøvrig tilbake det jeg skrev her. Trodde ikke jeg hadde næringsmangel siden blodprøver var fine, men etter jeg fikk mer jern og jod i kosten (og ikke via tilskudd), så skjedde det store endringer mtp dette. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke alle dun i ansiktet om man bare studerer nærme nok og i veldig godt direkte lys (f. Eks på offentlige toaletter)? 

Anonymkode: fc0df...e50

Joda, men for meg er det nå tett i tett med lengde på 1,5 cm. Ikke midt i ansiktet men er skikkelig lodden på sidene 😂

• Liker 1
  • 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp denne tråden igjen. Har fått masse lange dun i ansiktet siste halve året ca. Helt uten grunn. Også på halsen …

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 21.43):

Jeg har hverken lav fettprosent, hudsykdom, pcos, eller næringsmangel, men har fortsatt dun i fjeset. Jeg har dog underliggende kronisk nevrologisk sykdom som gjør at jeg fryser en del, men det er ikke relatert til noen av punktene du nevner her. 

Anonymkode: 8179e...041

Jeg har heller ikke lav fettprosent (er midt i sonen normalvektig), har ikke hudsykdom eller pcos. Men jeg har en næringsmangel som er vanskelig å behandle (har ikke spiseforstyrrelse!), og har som følge av dette (antar jeg) fått dun i fjeset. Jeg får også en del nevrologiske problemer pga. det som feiler meg, og kan ha problemer med temperaturregulering.

Den du svarte har et poeng likevel - for de som har for lav fettprosent og ev. spiseforstyrrelser - for de utvikler ofte dun i ansikt og på kroppen.   Men det er langt fra den eneste årsaken, noe både du og jeg vet og erfarer.

Anonymkode: c3fc1...d90

AnonymBruker
Skrevet
Alphamale skrev (På 14.2.2018 den 5.04):

OBS!

Dere som sliter med dun: dette er i all hovedsak fordi dere har for lav fettprosent og får i dere for lite næring. Dette vet jeg alt om og har hatt svært lav fettprosent selv. Komplikasjonene fjernet seg selv når jeg ble «frisk». Dette er en beskyttelsesmekanisme fra kroppens side fordi hår/dunet skal hindre for mye varmetap for å spare på forbrenningen for å holde kroppen varm. Jeg regner med mange også fryser fort og mye ellers.

Med mindre du har en sjelden hudsykdom så må du Få i deg nok næring slik at du har nok fett på kroppen til at kroppen slipper å produsere dun på steder normalvektige ikke har.

Jeg har mye dun i ansiktet og har ikke lav fettprosent, så der tar du feil.

Anonymkode: 5af77...9e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klipper med saks

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barberer, så klart. Hvorfor gjøre det mer komplisert.

Anonymkode: 33714...614

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mye dun i ansiktet og har ikke lav fettprosent, så der tar du feil.

Jeg har heller ikke lav fetprosent, men støtter at ernæring har betydning. Alle mine prøver var ok, og jeg spiste sunt med mye grønt. 

Men, jeg begynte å spise fisk  (både hvit og fet fisk), samt rent rødt kjøtt oftere. Flere ganger i uken. I tillegg tok jeg tilskudd av magnesium og jod med selen. Jeg er helt kvitt problemet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Flawless (google og les om den, den er helt super). Fås tak i på bl.a Vita.

Anonymkode: df660...1ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en sånn liten barberkniv som er beregnet på øyebryn. Lettvindt og greit. Smører inn huden med en olje før jeg barberer. Vasker ansikt godt etterpå, og smører meden god krem. Har null hudproblemer.

Anonymkode: 4581d...7c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker Flawless (google og les om den, den er helt super). Fås tak i på bl.a Vita.

Anonymkode: df660...1ea

Brukte også den. Men beste var jo å fikse årsaken til all dunen, så man slipper å barbere seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Har lært meg threading, er ikke så vanskelig. 

Anonymkode: c3e6f...518

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...