Gjest Devil's Spawn Skrevet 11. februar 2005 #1 Skrevet 11. februar 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...ticle967813.ece I så fall blir jeg høyst sannsynlig en kriminell hvis den loven blir vedtatt. Politikerne mener jeg må kaste mp3-spilleren, som jeg i sin tid betalte 2600 kroner for, i søpla. Alternativt kan jeg synge inn alle slagerne mine i mp3- eller wma-format, og kopiere de over til mp3-spilleren min.
jordbær Skrevet 11. februar 2005 #2 Skrevet 11. februar 2005 :evil: FYSØREN! Skjer dette, kommer jeg ikke til å kjøpe meg en eneste ny CD, for da kan jeg liksågodt laste ned musikken min fra nett, fordi jeg blir en kriminell uansett.. :-?
koldbruna Skrevet 11. februar 2005 #3 Skrevet 11. februar 2005 Skjer dette tror jeg det blir mange som blir kriminelle. Og jeg kan ikke forstå at dette blir vedtatt,men en vet aldri i dag. MP3 spilleren blir også forbudt da. Koldbruna
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #4 Skrevet 11. februar 2005 Mp3 spilleren blir sikkert lov å eie, men ikke bruke. Jfr. goped f.eks. Hurra for Norge!
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2005 #5 Skrevet 11. februar 2005 vel, så ei berte fra stortinge på dagsrevyen og det ho sa var at det ikke var lov å leste ned fra ulovlige sider på nettet. ERGO: Det er lov så lenge man holder seg til de lovlige sidene. Dama lo litt av måten media fremstilte det på.. og det gjør jeg også! For det er bare helt latterlig!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 11. februar 2005 #6 Skrevet 11. februar 2005 vel' date=' så ei berte fra stortinge på dagsrevyen og det ho sa var at det ikke var lov å leste ned fra ulovlige sider på nettet. ERGO: Det er lov så lenge man holder seg til de lovlige sidene. Dama lo litt av måten media fremstilte det på.. og det gjør jeg også! For det er bare helt latterlig! [/quote'] Fortsatt ikke lov å legge en CD med kopibeskyttelse inn på PC-en som mp3 eller over til mp3-spilleren.
Dru Skrevet 11. februar 2005 #7 Skrevet 11. februar 2005 Bittegranne gangsyn må det være lov å forvente selv om de kanskje ikke er teknologiske genier de folka.
Liz_69 Skrevet 12. februar 2005 #8 Skrevet 12. februar 2005 Nå går utviklingen så fort at det blir helt håpløst å vedta en lov der man ikke får lov til å kopiere produkter man har kjøpt og betalt over til et annet format. Jeg kommer til å fortsette å kopiere cd'ene mine over på pc'en. Det må jo kunne være mulig å endre denne loven slik at det er lovlig å kopiere for eget bruk, men ikke for videresalg/videreformidling. Jeg forstår ikke at det skal være forbudt å kopiere en cd inn på pc en. Men jeg forstår at det er ulovlig hvis jeg mailer den videre. Denne rettsforståelsen tror jeg de fleste vil være enige i.
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #9 Skrevet 13. februar 2005 Jeg likte virkelig kvasi-logikken fra departementet. Den gikk omtrent slik: Man får lov til å kopiere en CD til en annen CD for å spille den i bilen, men man får IKKE lov til å lage en MP3-fil til MP3-spilleren, da dette er en annen teknologi. For (og her kommer det briljante) "en som f.eks. kjøper en vinylplate, vil ikke forvente at den skal kunne spilles i CD-spilleren". Neeeei. Det vil man jo ikke. Ettersom man ikke er helt idiot. Meeeeeen... den gangen LP-plater var det mest brukte mediet, ville man KAAAANSKJE forventet at man kunne spille den over på en gammeldags kassett, som man så kunne bruke i en walkman. En formulering som den om vinylplate i CD-spilleren er helt meningsløs, og viser bare hvor langt bort i skoddeheimen man kommer hvis man skal prøve å lage en formulering som fremstiller denne nye begrensningen som logisk. En annen ting er at det er forbudt å omgå en kopisperre, så lenge produsenten definerer den som "vesentlig" eller hva det nå var. Det vil si at den nye åndsverkloven stiller seg selv UNDER enhver begrensning medieindustrien måtte finne på. "Du har lov å kopiere til privat bruk... med mindre noen i medieindustrien sier noe annet; da har du ikke lov likevel." Dette ubetingede knefallet for industrien er intet mindre enn en skandale. Man kan virkelig lure på om noen har fått betalt for dette; vi bor tross alt i det mest korrupte landet i norden, iflg. flere internasjonale undersøkelser.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. februar 2005 #10 Skrevet 13. februar 2005 Jeg likte virkelig kvasi-logikken fra departementet. Den gikk omtrent slik: Man får lov til å kopiere en CD til en annen CD for å spille den i bilen, men man får IKKE lov til å lage en MP3-fil til MP3-spilleren, da dette er en annen teknologi. For (og her kommer det briljante) "en som f.eks. kjøper en vinylplate, vil ikke forvente at den skal kunne spilles i CD-spilleren". Strengt tatt er det vel ikke CD-filer og mp3-filer to forskjellige teknologier heller, de har bare to forskjellige filformater men prinsippet er det samme. LP er analog, og CD-filformater eller andre musikk-filformater er digitale formater. Så å kalle mp3 og cd-filformat for to forskjellige teknologier, viser inkompetansen til de som har laget lovforslaget.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #11 Skrevet 14. februar 2005 Forstår ikke logikken...har du kjøpt cd'en så er den jo en lovlig eiendel..og om du vil kopiere den over til et hvilket som helst medium for selv å kunne nyte musikken så er det jo for pokker til eget bruk, og ikke til komersiell spredning av musikk! Fatter ikke at det går an jeg... :evil: Norge minner mer og mer om et totalt diktatur!
Cronos Skrevet 15. februar 2005 #12 Skrevet 15. februar 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article967813.ece I så fall blir jeg høyst sannsynlig en kriminell hvis den loven blir vedtatt. Politikerne mener jeg må kaste mp3-spilleren, som jeg i sin tid betalte 2600 kroner for, i søpla. Alternativt kan jeg synge inn alle slagerne mine i mp3- eller wma-format, og kopiere de over til mp3-spilleren min. Ikke hvis du kjøper musikken på lovlig vis...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. februar 2005 #13 Skrevet 15. februar 2005 Ikke hvis du kjøper musikken på lovlig vis... Det er vel ikke ulovlig å kjøpe CD med kopisperre?
Superlammet Skrevet 15. februar 2005 #14 Skrevet 15. februar 2005 Nei, men man kan kjøpe mp3 over nettet.
Cronos Skrevet 15. februar 2005 #15 Skrevet 15. februar 2005 Mener selvfølgelig ferdig komprimerte sanger fra nettet. Type MSN Music eller hva de heter. iTunes og MusikkOnline, the24 og sånt. Går rett inn på spiller'n - lovlig.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. februar 2005 #16 Skrevet 15. februar 2005 Akkurat det som er poenget mitt, man må da få lov til å gjøre som man vil med sin egen CD man kjøper. Ikke noe som bekymrer meg, jeg kommer aldri til å kjøpe hverken CDer eller mp3 som bestemmer hvor jeg skal spille den av hen.
Superlammet Skrevet 15. februar 2005 #17 Skrevet 15. februar 2005 Jeg hadde en oppfattelse av at når du brukte såpass mye penger på en cd så kjøpte man rettighetene til å kunne spille cd'en på hvilket medie man vil, om det så betyr å gjøre om formatet. Dersom dette blir en fastslått lov burde prisen på cd'ene synke drastisk i pris med tanke på at man innsnevrer bruksområdet kraftig. Blir som å si at man kun får kjøre bil i byer..
Cronos Skrevet 15. februar 2005 #18 Skrevet 15. februar 2005 Platebransjen bør se mulighetene i den nye distribusjonsteknologien. Ikke begrensningene. Platebransjen fører krig mot sine egne kunder... ingen smart taktikk i lengden. Man kan trekke paralleller til foto, kopimaskin, kassetter, video, etc, etc..... Ergo, dette er intet nytt fenomen.
Superlammet Skrevet 15. februar 2005 #19 Skrevet 15. februar 2005 Hadde bare de i departementene fattet det hadde det blitt mindre styr. Men å sammenligne LP og kassett med cd og mp3 blir i mine øyne feil! Det sier bare at de som sitter bak dette forslaget ikke helt har fulgt med i den teknologiske utviklingen siden 1985.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå