AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Vi har en sønn på 10 år som har en tendens til å havne i krangler med de andre guttene i klassen. Sjelden noe alvorlig, men stadig vekk småkonflikter som læreren mener påvirker uro i klassemiljøet. Han er en reflektert og smart gutt, men reagerer voldsomt på urettferdighet og har nok en tendens til å se andres feil istedet for sine egne og det kan føre til at han mener ting er urettferdig. Han synes også læreren er urettferdig fordi han blir snakket til og ser ikke at læreren også snakker til andre. Noen tips til hvordan jeg kan nå inn til ham? Jeg tror det handler mye om impulskontroll - han vet hva som er riktig, men impulsen er å reagere med at ting er urettferdig. Er deres ti år gamle unger flinke til å være rasjonelle og se seg selv i konfliktene - eller forventer jeg for mye av ham da? Anonymkode: 8ac1a...7bc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Jeg synes ikke du forventer for mye av han - miljøet rundt ham har forventninger om at han skal endre atferd (kompiser og lærer), og han trenger hjelp og veiledning. Og dere foreldre er hans viktigste mentor. Jeg har god erfaring med å forsøke å få barna til å sette seg inn i motpartens situasjon. Sosiale historier kan hjelpe, tydelige forventninger om realistiske, små mål og masse ros når målene nås. Veiled i forkant og etterkant av vennebesøk hjemme, eller med søsken. Ha en dialog med barnet. Forsøk å gjøre dette til noe han også ønsker å utvikle seg på, med deres hjelp. At han ser nytten, for eksempel fordi det blir mindre krangling/vennene hans vil føle seg bedre. Gi han troen på at han kan fikse dette ved oppnåelige mål som roses og legges merke til når han fikser. Dere gjør rett i å lære han å tåle at ting er urettferdig, og at livet må gå videre. Vis at dere vil møte følelsene hans (lytte til de, og forstå de) men at dere stoler på læreren i hans arbeid med å hjelpe gutten å utvikle seg. Anonymkode: 982c0...c78 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Vi har en med disse problemene i klassen og det er godt at dere som foreldre tar tak i det tidlig for i vår klasse så har guttene begynt å unngå han som oppfører seg på denne måten. Foreldrene ser ikke problemet, og lærer og SFO kommer jo ingen vei når foreldre mener det ikke er et problem. Anonymkode: 01085...e1a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Har han adhd? Høres nesten sånn ut. Er det andre ting han sliter med? Anonymkode: 2d3d3...07a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Er ppt inne i bildet? kjenner et barn med en del likheter, og der har de funnet ut ved testing at han har språkvansker... Anonymkode: 6d672...e29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå