Gå til innhold

Forsikring på barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et utrolig dumt spørsmål som jeg forventer mange nebbete kommentarer på: 

Men har dere forsikret barna og hvor mye betaler dere i året ca? Prøvde å Google litt, men ble ikke så mye klokere.. Setter pris på svar..

Anonymkode: 4dd77...b04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har barneforsikring, ja, via gjensidige. Du kan jo se prisene deres selv der. Man forsikrer alt annet, da er det en selvfølge for meg å forsikre ungene også. 

Anonymkode: a13d3...86f

Gjest fruktfest
Skrevet

Har barneforsikring via Tryg. Husker ikke helt hva det koster da vi har innbo- og reiseforsikring der og, og summen vi betaler da blir samlet, men det koster ikke så mye i måneden. 

Skrevet

Har barneforsikring med uføreforsikring via sparebank 1. Valgte den beste de kunne tilby. Betaler 300-400 kr måneden.

Mange forstår ikke hvorfor man skal forsikre barna sine siden helsevesenet er gratis, men det er mye som allikevel ikke blir dekt av staten som kommer godt med i en forsikring. F.eks ekstra dagpenger ved evt sykehusinnleggelser over lengre tid, div tilrettelegginger i hus, ekstra støtte til fysio etc. Så anbefaler absolutt forsikring, selv om man forhåpentligvis aldri må trenge å bruke den :) 

Anonymkode: d1402...b2b

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et utrolig dumt spørsmål som jeg forventer mange nebbete kommentarer på: 

hvorfor?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har barneforsikring med uføreforsikring via sparebank 1. Valgte den beste de kunne tilby. Betaler 300-400 kr måneden.

Mange forstår ikke hvorfor man skal forsikre barna sine siden helsevesenet er gratis, men det er mye som allikevel ikke blir dekt av staten som kommer godt med i en forsikring. F.eks ekstra dagpenger ved evt sykehusinnleggelser over lengre tid, div tilrettelegginger i hus, ekstra støtte til fysio etc. Så anbefaler absolutt forsikring, selv om man forhåpentligvis aldri må trenge å bruke den :) 

Fysioterapi har jo en egenandelstak. Alle får gratis fysioterapi etter å ha nådd taket på rundt kr 2.500,- 

Dagpenger ved sykehusinnleggelse:

Er mer lønnsomt å ta hjemmekontor/ferie/avspasering.

Anonymkode: acf6f...bf9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fysioterapi har jo en egenandelstak. Alle får gratis fysioterapi etter å ha nådd taket på rundt kr 2.500,- 

I tillegg får jo mange også barnet sitt uføretrygdeforsikret gjennom sin arbeidsgiver. 

Skrevet

Jeg har en sønn som har vært alvorlig syk. Han var ikke forsikret og vi hadde heller ikke fått noe ekstra hjelp fra en slik forsikring i vårt tilfelle. Fikk alt det vi "trengte" uansett...

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. I tillegg dekning hvis barnet blir ufør. Ref fortsettelsen under.

2 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg får jo mange også barnet sitt uføretrygdeforsikret gjennom sin arbeidsgiver. 

Barnet får kompensasjon fra forsikring hos foreldres arbeidsgiver dersom barnet blir ufør? Er du sikker på det? Har aldri hørt om det. I så fall er det ikke mye. Jobber i finansbransjen som har gode avtaler for ansatte, men alle jeg kjenner på forsikringssiden har forsikret barna sine.

Har gjort det selv gjennom banken jeg jobber for. I tillegg til sykeforsikring vil jeg si den største grunnen til at man bør forsikre barnet er at om det skulle bli ufør, vil det fåbde laveste satsene å leve av dom voksen siden barnet ikke vil rekke å være i inntektsgivende arbeid og opparbeide seg rettigheter utover minstesatsen. 

Anonymkode: 8a559...ebc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. I tillegg dekning hvis barnet blir ufør. Ref fortsettelsen under.

Barnet får kompensasjon fra forsikring hos foreldres arbeidsgiver dersom barnet blir ufør? Er du sikker på det? Har aldri hørt om det. I så fall er det ikke mye. Jobber i finansbransjen som har gode avtaler for ansatte, men alle jeg kjenner på forsikringssiden har forsikret barna sine.

Har gjort det selv gjennom banken jeg jobber for. I tillegg til sykeforsikring vil jeg si den største grunnen til at man bør forsikre barnet er at om det skulle bli ufør, vil det fåbde laveste satsene å leve av dom voksen siden barnet ikke vil rekke å være i inntektsgivende arbeid og opparbeide seg rettigheter utover minstesatsen. 

Vår arbeidsgiver har uføreforsikring for oss og barna. Pr.år er det kr 150.000,- pr.barn.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vår arbeidsgiver har uføreforsikring for oss og barna. Pr.år er det kr 150.000,- pr.barn.

Føyer til:

Arbeidsgiver dekker/tilbyr også til oss ansatte OG barna:

- Ulykkesforsikring

- Full/topp reiseforsikring 

- Uføreforsikring 

Tilbyr ikke enhver anstendig bedrift/virksomhet for kunnskapsarbeidere dette til sine ansatte?! 

😳

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke et yrke hvor man kan ta hjemmekontor eller ferie når man måtte ønske. Og ikke har jeg mer en fem uker ferie i et år. Det finnes sykdommer hvor barnet må bo på sykehuset i flere måneder.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen slik ordning via min jobb i hvertfall. 

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmekontor på sykehusinnleggelse? Det er krevende å være på sykehus og barnet er jo gjerne sykt. Jegfår ikke gjort noe mer ved sykehusinnleggelse. Ikke er d alle som har kontorjobb heller. Ferie erheller ikke et godt alternativ. For d første så er ting/sykdommer som fører til innleggelse ofte repeterende så d blir mange dager, dessuten så hvordan får du dekt opp skoleferiene da? Til eksempel så har vi i år rundt 40 sykehusdøgn. Forsikringen gir 600 pr natt. Summen blir grei å ta med seg den..  og kunne ikkebrukt ferie til dette. Imidlertid så er d mange klausuler og unntak i en forsikring så det du får penger for er uføredelen og sykehusdøgn pluss ekstra behandling ved visse utvalgte sykdommer og død. Helsevesenet, hjelpemiddelsentralen og nav ordner det meste ellers. Om barnet får sykdom og varige skader etter dette så er det ikke nødvendigvis slik at du får erstatning ettersom det er svært mangeunntak i forsikringene. De anser det som at nav skal gi deg det du trenger. 

Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Imidlertid så er d mange klausuler og unntak i en forsikring så det du får penger for er uføredelen og sykehusdøgn pluss ekstra behandling ved visse utvalgte sykdommer og død. Helsevesenet, hjelpemiddelsentralen og nav ordner det meste ellers.

Om barnet får sykdom og varige skader etter dette så er det ikke nødvendigvis slik at du får erstatning ettersom det er svært mangeunntak i forsikringene.

De anser det som at nav skal gi deg det du trenger. 

Det stemmer. Forsikringen har mange klausuler og gjelder kun noen få utvalgte, sjeldne tilfeller.

Kr 600,- pr natt fra forsikringen er jo ingenting...nærmest en vits.

Hjelpemiddelsentralen og NAV samt det gode offentlige helsevesenet Norge har er de som håndterer dette best.

Skrevet

Vi har ikke forsikret barna våre. Har nå fått en sykeforsikring via jobben, og mannen syntes det som så interessant ut der er et døgnåpent telefonnummer man kan ringe og få råd, men jeg ser ikke behovet. Vi ringer da legevakt hvis vi er i tvil, og giftinformasjonssentralen osv. Vi har ikke hatt større utgifter ang barna og helse, det meste er gratis. Jeg fikk pleiepenger fra NAV (dvs jobben fikk), den ene gangen vi har trengt det noen uker.

Anonymkode: b1612...de4

Skrevet

Ser jo ut til at en barneforsikring ikke er nødvendig! I Norge! 

Skrevet
På 13.2.2018 den 19.59, minister-mio skrev:

hvorfor?

Tenkte kanskje at de var noe "alle" hadde og man var gal om man ikke hadde liksom..

Har nettopp flyttet fra et annet land der man hadde helseforsikring for familien gjennom jobb, så lurer på hva som er vanlig i Norge. Trodde jo i utgangspunktet det var en velferdsstat der alle fikk lik behandling og at man ikke kunne "kjøpe" seg til bedre behandling?!

Hva vil eventuelle en slik forsikring dekke? Si at barnet feks får en alvorlig sykdom, som det ikke gis behandling for i Norge. Vil da en forsikring kunne gi mulighet for behandling i utlandet? 

Jeg vil selvsagt gjøre det som er best for barna mine. Men har dårlig erfaring med forsikring på feks hest og hund, betalt utallige tusen og aldri fått igjen så mye som en krone fordi det "står så mye med liten skrift"

Om prisen er 400 kr i mnd per barn bør en jo denne forsikringen lønne seg om uhellet er ute håper jeg. Blir jo 86400 per barn frem til de er 18. 259200 om en har 3 barn, kunne jo ev lagt av penger på sparekonto?

Skrevet

Vi har ikke forsikret barna. Et av barna ble alvorlig sykt for noen år siden, da fikk vi hjelp fra nav og sosionom på sykehuset slik at vi slapp jobbe under behandlingen, og alle medisiner og kostnader ble dekket, til og med parkeringskostnader ved sykehuset, gjennom mange måneder.

Barn som blir syke i Norge får heldigvis god hjelp av det offentlige.

En annen ting er det hvis et barn blir varig ufør, da kan det være kjekt med forsikring. Men ut ifra det vi har hørt i løpet våre sykehusmåneder med barnet, var det ofte vanskelig å få noe utbetalt, selv om du må bygge om huset pga rullestolbruk el.l. Mange føler seg lurt av forsikringsselskapet, og må gå til sak for å prøve å få utbetalt noe.

Vi sparer pengene i stedet, så vi har har en solid buffer dersom noe uforutsett skulle skje. Og vi setter vår lit til velferdsstaten for resten.

Anonymkode: 64ee4...e50

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte kanskje at de var noe "alle" hadde og man var gal om man ikke hadde liksom..

Har nettopp flyttet fra et annet land der man hadde helseforsikring for familien gjennom jobb, så lurer på hva som er vanlig i Norge. Trodde jo i utgangspunktet det var en velferdsstat der alle fikk lik behandling og at man ikke kunne "kjøpe" seg til bedre behandling?!

Hva vil eventuelle en slik forsikring dekke? Si at barnet feks får en alvorlig sykdom, som det ikke gis behandling for i Norge. Vil da en forsikring kunne gi mulighet for behandling i utlandet? 

Jeg vil selvsagt gjøre det som er best for barna mine. Men har dårlig erfaring med forsikring på feks hest og hund, betalt utallige tusen og aldri fått igjen så mye som en krone fordi det "står så mye med liten skrift"

Om prisen er 400 kr i mnd per barn bør en jo denne forsikringen lønne seg om uhellet er ute håper jeg. Blir jo 86400 per barn frem til de er 18. 259200 om en har 3 barn, kunne jo ev lagt av penger på sparekonto?

Barneforsikring i Norge gjelder kun Norge. Ikke utland.

Vi har barneforsikring. Jeg vurderer å si den opp. 

Vi bor i Norge. Den er faktisk ikke nødvendig. Heller ikke på uføre-delen.

Det norske offentlige systemet er så bra at barneforsikring er og blir overflødig.

Skrevet
On 14.2.2018 at 12:29 AM, AnonymBruker said:

Hvis barnet blir ufør så får de 150.000 året resten av livet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...