Gå til innhold

Barnet mitt vil ikke sove!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sliten og tar imot alle tips og råd til hva vi kan prøve ut. Har et barn på 17 måneder som våkner hver eneste, bidige natt og nekter å sove før h*n kommer over i vår seng, og kanskje ikke engang da vil h*n sove. I natt våknet h*n klokken tre og har ikke sovet noe mer annet enn en halvtime nå rett før lunsj.

Kveldsrutinene er de samme som alltid, vi leker, h*n får kveldsmat, h*n bades, får kos, pusser tenner og er i seng til åtte. Nå i det siste har vi utsatt middagen til når h*n pleier å spise kveldsmat slik at h*n skal få i seg litt mektigere mat før h*n skal sove, men det er da uten hell. Har snakket med familie om dette og, og det de foreslår er sovemedisin, melatonin som er naturmedisin, men det kommer jeg ikke til å gi barnet mitt..

Noen som har slitt med det samme? Som har noen tips til mat vi eventuelt kan gi henne om kvelden som kan gjøre hun mett og trett? Eller hva som helst annet av tips? Er det noe vi bør endre med kveldsrutinene eller noe?

Mannen min har ny jobb og jeg synes det er viktig at han får sove og er uthvilt da, så sender han ut i stua så han får sove. Må vekke han om morgenen også fordi han slumrer alarmen. Er i tillegg gravid i slutten av første trimester og merker det økte behovet for søvn, men får jo knapt søvn i det hele tatt, hah. 

Anonymkode: 1e8b8...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må nok bare ta tiden til hjelp. Vet godt hvordan dere har det da jeg har en 3-åring som kun har sovet en håndfull netter uten å våkne. De to første årene var han våken en økt på opptil 2 timer hver natt🙈

Eneste tipset jeg kan gi dere er å legge dere tidligere selv, selv om det er utrolig kjedelig å miste mye av kvelden.

• Liker 1
Skrevet

Når er leggetid, og når er hviletid?

Anonymkode: 27cf0...ce9

Skrevet

Kiropraktor!

Anonymkode: bcfef...ffe

Skrevet

Har en som trenger trygghet her for å sove. Kan det hjelpe å sitte ved sengen/i sengen til h*n er sovnet? Stryke på og være der. Evt sove noen netter ved siden av på gulvet. Og se om det går seg til? 

Anonymkode: 051d9...1a7

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å legge barnet tidligere?

har selv en 3åring som kunne life våken til nærmere 21:30 om vi starter leggerutinen 19:30. Nå som vi flyttet den 30min før, sovner han før 20 :) 

Skrevet
20 timer siden, 7v8 skrev:

Dere må nok bare ta tiden til hjelp. Vet godt hvordan dere har det da jeg har en 3-åring som kun har sovet en håndfull netter uten å våkne. De to første årene var han våken en økt på opptil 2 timer hver natt🙈

Eneste tipset jeg kan gi dere er å legge dere tidligere selv, selv om det er utrolig kjedelig å miste mye av kvelden.

Ja, i går la vi oss ganske tidlig, men da sov hun selvfølgelig hele natten da. Veldig deilig det altså, vi har vært veldig uthvilte alle tre i dag. Tenker det er bedre å miste litt av den tiden om kvelden for å heller være mere våken og tilstede dagen etter sammen med barnet.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når er leggetid, og når er hviletid?

Leggetid er som det står i HI klokken 20:00, hun har én lur (flere lurer har vært helt umulig i flere måneder) og den er klokken tolv. Da sover hun i 1-2 timer.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kiropraktor!

Anonymkode: bcfef...ffe

Hvorfor?

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en som trenger trygghet her for å sove. Kan det hjelpe å sitte ved sengen/i sengen til h*n er sovnet? Stryke på og være der. Evt sove noen netter ved siden av på gulvet. Og se om det går seg til? 

Anonymkode: 051d9...1a7

Hun roer seg som oftest når hun kommer seg inn i vår seng. Vurderer å kjøpe en madrass som vi kan ta frem å legge oss på inne hos henne på de vanskelige nettene. Vi venter jo et barn til og tenker at det beste for henne vil være å bare holde seg på sitt rom (så babyen ikke vekker henne). Så det er jo absolutt noe vi kan prøve! 

18 timer siden, Fanteria skrev:

Har du prøvd å legge barnet tidligere?

har selv en 3åring som kunne life våken til nærmere 21:30 om vi starter leggerutinen 19:30. Nå som vi flyttet den 30min før, sovner han før 20 :) 

Vi har lagt henne 19:00 i en periode og, uten hell. Det å legge henne er ikke noe problem, hun sovner lett og fort, men det er om natten ting blir vanskelig. Våkner hun da, sliter vi med å få henne til å sovne igjen - med mindre hun får komme over i vår seng da, da ordner det seg ofte. Men i og med at vi nå skal ha en til tenker vi det er best for hun og babyen at de sover hver for seg den første tiden i alle fall så de ikke vekker hverandre.

Jeg har henne hjemme et ekstra år da vi synes det var tidlig å sende henne i barnehagen allerede før hun var et år, men vi har søkt plass til henne nå og hun begynner da sannsynligvis i barnehage i august. Er flink til å aktivisere henne ellers, vi er mye ute, vi finner på ting og er i åpen barnehage osv, men tenker at det kanskje er lite i forhold til hva som skjer i en barnehage (uten at mammaen er med). Vil hun kanskje sove bedre når hun begynner i barnehagen? Er det noen som har noen erfaringer med det?

Ellers tusen takk for alle svar!

Skrevet

Sønnen min sov over natta for nesten et år siden. Da var han 3 år og 7 mnd. Ikke en eneste natt før dette sov han over hele natta. Til og med i dag hender det han kommer i min seng i 3-4 tiden, men nå sovner han jo tvert, så det er greit.

Jeg prøvde absolutt alt, men det ble bare en dum vane for han til slutt tror jeg :( Tror ikke alltid det er noen grunn til at barn er sånn, og dette er jo ikke noe dem styrer selv. Den eneste trøsten jeg har er at det blir bedre. For det BLIR bedre. det tar bare litt tid :( Sønnen min startet i barnehagen når han var 13 mnd,, men sov ikke bedre av den grunn. I dag er jeg litt glad jeg er ferdig med å få barn ;) Er ikke skapt for å være oppe halve natta i 3,5 år. . 

Anonymkode: f8fe6...943

Skrevet

Gir dere noen service om natten? Kommer det på lys, og snakker dere med blid stemme? Jeg ville startet med kun hvisking om natten og null lys. Rett og slett avvise litt, men gjerne i deres seng i starten, slik at barnet ikke blir utrygt. Vet ikke om dere allerede gjør dette. 

Skrevet

Vårt barn som er like gammel må legge seg kl 18. 18-18.30  bør de legge seg på den aldren i følge HS. Syns du legger veldig sent. 

Anonymkode: 62d80...022

Skrevet

Ta tiden til hjelp. Det går seg til etter hvert. Når det gjelder leggetid, er alle barn forskjellige. Junior på 14 måneder sover f.eks. rundt elleve timer om natta (har alltid sovet lite), mens senior sov 13 timer da han var like gammel. Kan bare drømme om at junior kommer like tidlig i seng.

Anonymkode: 40703...3e7

• Liker 1
Skrevet

Barnet vil nok fortsette med dette en stund, men å legge en madrass på rommet til barnet slik at det skal holde seg i sin seng er nok lurt. Ikke snakk og dull for mye, legg barnet ned i sengen og si natta, og legg deg på din madrass igjen. Kan ta et par dager før det begynner å virke, snakker av erfaring ;) 

Anonymkode: 17707...42f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min sov over natta for nesten et år siden. Da var han 3 år og 7 mnd. Ikke en eneste natt før dette sov han over hele natta. Til og med i dag hender det han kommer i min seng i 3-4 tiden, men nå sovner han jo tvert, så det er greit.

Jeg prøvde absolutt alt, men det ble bare en dum vane for han til slutt tror jeg :( Tror ikke alltid det er noen grunn til at barn er sånn, og dette er jo ikke noe dem styrer selv. Den eneste trøsten jeg har er at det blir bedre. For det BLIR bedre. det tar bare litt tid :( Sønnen min startet i barnehagen når han var 13 mnd,, men sov ikke bedre av den grunn. I dag er jeg litt glad jeg er ferdig med å få barn ;) Er ikke skapt for å være oppe halve natta i 3,5 år. . 

Anonymkode: f8fe6...943

Uff, ja, regner med at det vil bli bedre med tiden, men den dagen jeg opprettet denne tråden var jeg helt ubeskrivelig sliten og desperat etter råd. Jeg har en mamma som er hjemmeværende som sier hun gledelig passer datteren vår noen timer hvis natten har vært veldig tøff, er bare jeg som har litt vanskelig for å takke ja til hjelp da jeg ønsker å klare meg selv.

Gir dere noen service om natten? Kommer det på lys, og snakker dere med blid stemme? Jeg ville startet med kun hvisking om natten og null lys. Rett og slett avvise litt, men gjerne i deres seng i starten, slik at barnet ikke blir utrygt. Vet ikke om dere allerede gjør dette. 

Lys er av, og vi sier ingenting. Vi prøver å legge henne ned, stryke henne litt over håret til hun roer seg og går å legger oss, så tar det to sekunder så er hun oppe igjen. Til slutt gir vi opp og hun havner i vår seng, noe som sannsynligvis ikke er så lurt. Hun er smart og skjønner jo at hvis hun fortsetter så får hun det som hun vil..

Vårt barn som er like gammel må legge seg kl 18. 18-18.30  bør de legge seg på den aldren i følge HS. Syns du legger veldig sent. 

Anonymkode: 62d80...022

HS har aldri kommentert noe på når vi legger henne. Vi har jo prøvd å legge henne tidligere og, men det funker dårlig.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vil nok fortsette med dette en stund, men å legge en madrass på rommet til barnet slik at det skal holde seg i sin seng er nok lurt. Ikke snakk og dull for mye, legg barnet ned i sengen og si natta, og legg deg på din madrass igjen. Kan ta et par dager før det begynner å virke, snakker av erfaring ;) 

Anonymkode: 17707...42f

Da blir det nok dette vi prøver i første omgang nå, så håper vi at det vil gjøre at hun i det minste sover i sin egen seng om natten.

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lys er av, og vi sier ingenting. Vi prøver å legge henne ned, stryke henne litt over håret til hun roer seg og går å legger oss, så tar det to sekunder så er hun oppe igjen. Til slutt gir vi opp og hun havner i vår seng, noe som sannsynligvis ikke er så lurt. Hun er smart og skjønner jo at hvis hun fortsetter så får hun det som hun vil..

Men gråter hun når hun står opp igjen? Tror dere bare må avtale et par netter med minimalt av søvn. Dropp hår-kosen, si "nå er det natta, du må sove", legg henne ned og gå ut. Gjenta gang på gang, det kan ta timer! Men etter to-tre netter gjetter jeg på at det går seg til. Det er tungt når det står på, men om dette er et mål dere har nå før nestemann kommer, så må man gjennomføre det, selv om det er vanskelig med lite søvn noen døgn.

• Liker 2
Skrevet

Det er fordi du gir opp til slutt og ta henne over i deres seng.  Barna er mye mer sta enn oss, så enig med ab direkt over.  

Anonymkode: 405c1...1e9

Skrevet

Det er fordi du gir opp til slutt og ta henne over i deres seng.  Barna er mye mer sta enn oss, så enig med ab direkt over.  

Anonymkode: 405c1...1e9

Det er jeg jo fullstendig klar over, det skrev jeg over her og.

Vi har litt ting vi skal prøve ut fremover, så blir spennende å se hvordan det går. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hvor lenge har det pågått? Har det alltid vært sånn? Og gir dere alltid etter?

Vår har sånne perioder ved utviklingssprang og man må bare være staere enn barnet. I de verste periodene så la vi oss på gulvet til han ga opp. I starten pågår hylingen en stund, men blir kortere og kortere for hver dag vi ikke gir han oppmerksomhet og tar han opp og denne gangen varte det i 2 uker. 

Han har også bamse som lysr og spiller rolig musikk samt en nattlampe som spiller og lyser med Ole Brumm i taket som roer han ned veldig.

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ps. Hvor mange dupper har ungen og når er siste dupp?

I barnehagen kutter de ned til en dupp og ideelt er dupp fra 11-13.

Skrevet

Samsoving og slippe alt det styret der er gull :) +18 month sleep regression. +bestill og les the gentle sleep book. +mye kaffe på dagtid og tidlig i seng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...