Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er igang med å registrere et enkeltpersonforetak. Jeg planlegger å ha regnskapsfører men har ikke funnet denne enda. Derfor får jeg ikke registrert navn og opplysninger om denne under registreringen. Er det mulig å legge til denne informasjonen senere? Altså etter at foretaket er registrert? Eller bør jeg vente med å registrere firmaet til jeg har fått på plass regnskapsfører?

Håper noen veit! :)

Anonymkode: 48f0f...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du legge til og/eller endre opplysninger senere. 

Anonymkode: c9d0b...f08

Skrevet

Ok. Jeg er helt blank.Takk for svar :)

Skrevet

Du kan når du vil legge til en regnskapsfører.

Vil for øvrig legge til at når du skal drive såpass stort at du trenger en regnskapsfører, er det egentlig ingen spesiell grunn til å velge ENK foran AS. Med et AS hefter du ikke personlig ansvar for annet enn aksjekapitalen, og det er vesentlig enklere å skille selskapets økonomi fra personlig økonomi. Det ser også betydelig mer profesjonelt ut å ha et AS. Ikke trenger du revisor, og ikke trenger du lengre å skrive årsberetning.

Skrevet
6 minutter siden, isw skrev:

Du kan når du vil legge til en regnskapsfører.

Vil for øvrig legge til at når du skal drive såpass stort at du trenger en regnskapsfører, er det egentlig ingen spesiell grunn til å velge ENK foran AS. Med et AS hefter du ikke personlig ansvar for annet enn aksjekapitalen, og det er vesentlig enklere å skille selskapets økonomi fra personlig økonomi. Det ser også betydelig mer profesjonelt ut å ha et AS. Ikke trenger du revisor, og ikke trenger du lengre å skrive årsberetning.

Et AS fritar deg likevel ikke fra alt ansvar. Om man opptrår f. eks. klandreverdig i forhold til lovverket, vil man som eneeier av et AS raskt kunne bli ansvarliggjort. Dvs. søksmålet rettes ikke direkte mot en selv som juridisk person, men mot foretaket. Og hvis man er eier av det foretaket, så blir det jo denne som bærer ansvaret i praksis. 

Bare for å ha tunga rett i munnen :) 

Anonymkode: 08fd0...b7b

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger :)

Jeg har bestemt meg for ENK, til tross for at jeg fordelene med AS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...