Gå til innhold

Har aldri fått en jobb jeg har søkt på. Hvordan i det hele tatt komme til intervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri fått en jobb jeg har søkt på. Har kun blitt innkalt til intervju én gang, men både jobben og bedriften virket så lite aktuell at jeg droppet det (bedriften virket veldig useriøs). Alle jobbene jeg har fått, har jeg fått via bekjente/nettverk. Jeg har søkt jobber til og fra det siste året (har en midlertidig jobb jeg har fått via nettverk, men kontrakten går snart ut), men som sagt bare blitt innkalt til ett intervju. Begynner nesten å tro det ikke er mulig å få en jobb ved å sende inn en søknad... Jeg tror ikke jeg skriver så elendige søknader heller? Skriver vanligvis godt, har lite skrivefeil og er flink til å formulere meg. Mulig jeg ikke er flink nok til å skryte av meg selv? Men liker ikke sånn overdreven skryting. 

Andre som sliter med det samme? Tips og råd?

Anonymkode: 5ca16...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første moment er faktisk hvor mange jobber du totalt har søkt på. Det kreves mange søknader for å få napp, og det gjelder også de som har veldig gode kvalifikasjoner og skriver gode søknader. Det er først når man har pumpet ut rikelig med søknader at man kan se på "responsraten". Det er (som regel) bare en som ansettes i hver runde, så man skal delta i mange for å vinne "lotteriet".

Selv jeg har veldig god responsrate på søknad og intervju, og jeg tror det handler om at jeg vinkler søknaden veldig godt opp mot bedriften. CVen er en presentasjon av erfaring og kvalifikasjoner, men i søknadsteksten har du mulighet til å understreke hvordan erfaringen kommer spesifikt til nytte i denne stillingen. Jeg understreker hva jeg har oppnådd, hva jeg har erfaring med og kan bidra med. Du må tørre å skryte av deg selv og selge deg inn, men det skal ikke bare være tomme ord. "Alle" jobber bra både selvstendig og i team. "Alle" er effektive og strukturerte. "Alle" lærer fort. Ikke si - vis.

Anonymkode: e0183...671

• Liker 2
Skrevet

Støtter meg til kommentaren over. Du bør ikke skryte av deg selv med tomme påstander. Fortell hva du har lyktes med, hvordan du lyktes og hva du tenkte - deretter forklare hvordan dette vil være verdifullt for mottakeren av din søknad.

Jeg har skrevet en CV-guide som tar deg steg-for-steg gjennom hvordan du lager din så langt beste CV: http://www.veientil.no/cv-guide/

Lykke til!

Skrevet

Noen bransjer er utrolig tøffe, og det kreves mange søknader før du får napp. Selv har jeg sendt over 50 uten å få et eneste intervju, uten at det er noe åpenbart galt med meg eller søknadene mine. Gjennom NAV har jeg vært på et kurs i søknad og CV, og det var faktisk nyttig. Hva med å dra på noe sånt? Der fikk vi også vite at 60-70% av alle jobber besettes gjennom venner/bekjente/nettverk, så det er ikke rart du kun har fått jobb på den måten

Anonymkode: 44ac5...bd5

Skrevet

Takk for svar!

Jfr. tipset om å vise frem ferdigheter - hvordan få til det uten at søknaden blir en mil lang? Synes det er så mye man "må" ha med iflg. sånne søknads-instruksjoner, og så skal man helst holde søknaden til en A4-side.

Har vel søkt på rundt 20 jobber siste året tipper jeg.

Skrevet

Fremhev de ferdighetene som er viktigst for jobben. I mine søknader bruker jeg kanskje 3-4 linjer maks på å få frem de viktigste ferdighetene. Det er da ikke så mye

Anonymkode: 44ac5...bd5

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jfr. tipset om å vise frem ferdigheter - hvordan få til det uten at søknaden blir en mil lang? Synes det er så mye man "må" ha med iflg. sånne søknads-instruksjoner, og så skal man helst holde søknaden til en A4-side.

Har vel søkt på rundt 20 jobber siste året tipper jeg.

20 det siste året er ikke mye. Jeg sendte ut 40 før jul, og da rullet intervjuene inn etter nyttår. Sier seg selv at mange av disse ikke var jobber jeg var superinteressert i, men jeg ville absolutt forlate nåværende jobb (har man en kontrakt som går ut er det enda mer kritisk - alt er bedre enn arbeidsledig).

Jeg holder søknadene mine til en 3/4-side. Du trenger bare være konkret. Skriv en paragraf om hvilke arbeidsoppgaver du har nå som kan speiles opp mot der du søker.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

20 det siste året er ikke mye. Jeg sendte ut 40 før jul, og da rullet intervjuene inn etter nyttår. Sier seg selv at mange av disse ikke var jobber jeg var superinteressert i, men jeg ville absolutt forlate nåværende jobb (har man en kontrakt som går ut er det enda mer kritisk - alt er bedre enn arbeidsledig).

Jeg holder søknadene mine til en 3/4-side. Du trenger bare være konkret. Skriv en paragraf om hvilke arbeidsoppgaver du har nå som kan speiles opp mot der du søker.

Også lurt å skrive godt norsk. Tipper du mener en setning, siden det heter paragraph på engelsk, men en paragraf på norsk er noe annet...

Anonymkode: 2cccd...1c1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Også lurt å skrive godt norsk. Tipper du mener en setning, siden det heter paragraph på engelsk, men en paragraf på norsk er noe annet...

Anonymkode: 2cccd...1c1

Jeg mente ikke setning, men norsk for "paragraph" ja - avsnitt. Engelsk er mitt førstespråk :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...