Gå til innhold

Skal avslutte konfliktfylt arbeidsforhold. Hva har jeg rett på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er sykmeldt pga. jobben min, og har innsett at jeg må si opp og finne meg ny jobb. Derfor har jeg en del spørsmål som jeg ikke finner svar på.

Ca. 25% av årslønna mi er provisjon. Noen av disse avtalene er rammeavtaler som løper et år i slengen. Jeg får provisjon på en gitt prosentandel av det vi fakturerer hver måned. Innenfor disse rammene er det ca. 25 000,- i provisjon som ville blitt utbetalt etter det som blir min oppsigelsestid. I kontrakten står det bare at jeg skal ha x% av alle salg, ingen forbehold. Kan jeg kreve disse utbetalt når jeg slutter? Sjefen min kommer til å si at jeg ikke har rett på dem, jeg kjenner henne såpass.

Oppsigelsestiden min er 1 måned, men jeg overførte 2 uker ferie fra i fjor, og har derfor 7 uker i år. Så vidt jeg har skjønt så kan ikke arbeidsgiver kreve at jeg tar ut ferien min hvis jeg allerede er sykmeldt. Hva skjer med disse 7 ukene, får jeg betalt for de to ukene fra i fjor eller mister jeg dem?

Jeg jobbet ca. 10 dager i januar før sykmelding. Derfor har sjefen trukket ca. 60% av provisjonen min og mener at NAV skal betale dette. Er det slik det fungerer? Jeg mener ikke at jeg skal ha dobbelt opp med provisjon medregnet fra NAV sin side + provisjon fra jobben, men den summen var jo for arbeid jeg gjorde for lenge siden, ikke arbeid jeg IKKE gjorde fordi jeg var syk.. 

Jeg har ingen andre jeg kan spørre på jobb, sjefen sier alltid at jeg må finne ut av slike ting selv.

Anonymkode: babc6...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva slags system dere har for provisjon. Dersom det er snakk om arbeid som allerede er gjort skal du ha betalt. Er det slik at arbeidet er fullført men det er ikke er blitt fakturert? Jeg har arbeidet provisjonsbasert og vi fikk kun utbetalt når det var fakturert, men det var grunnet dårlig likviditet i firma.

Opptjente feriepenger skal utbetales med siste lønn.

Ang. NAV så ville jeg spurt dem.

Anonymkode: 07c7d...18f

Skrevet

er det X % av alle salg du har gjort selv, eller X % av alle salg uansett? Hva som er formulert er viktig for å vite hva du eventuelt har krav på. Dersom det bare står "X% av alle salg" uten noen form for henvisning til hvem som har gjort jobben i forkant av salget etc. så er det vel bonus fordelt på alle på avdelingen. Den vil du da kunne kreve. 

Overført ferie må du ta kreve utbetalt for, og feriepenger (både for 5 uker i år, og 2 uker ekstra) skal da utbetales ved siste lønn når man slutter. Ikke neste år, slik det er normalt. 

Nei, det høres ikke riktig ut at du trekkes provisjon på arbeid som allerede er utført før du ble syk. Dette er jo uansett penger du har tjent inn for bedriften tidligere, uavhengig av om du hadde vært syk nå eller ikke. Det er i så fall neste periodes arbeid (der du er syk) som NAV skal betale. NAV betaler i så fall ikke denne provisjonen i seg selv, men baserer seg på sykelønn etter fastsatte satser basert på det du normalt tjener. 

Sjefen din er nok ikke så samarbeidsvillig nei, men det er heller ikke lurt å diskutere strategier for å legge frem krav eller kravenes innhold i seg selv. Sjefen er naturlig nok på arbeidsgiversiden, mens du er på arbeidstakersiden. Dette tar du med fagforening eller jurist innenfor arbeidsrett. 

Anonymkode: 1c428...504

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva slags system dere har for provisjon. Dersom det er snakk om arbeid som allerede er gjort skal du ha betalt. Er det slik at arbeidet er fullført men det er ikke er blitt fakturert? Jeg har arbeidet provisjonsbasert og vi fikk kun utbetalt når det var fakturert, men det var grunnet dårlig likviditet i firma.

Opptjente feriepenger skal utbetales med siste lønn.

Ang. NAV så ville jeg spurt dem.

Anonymkode: 07c7d...18f

Tusen takk for svar!

Vi har det på samme måte, vi får betalt samme måned som det faktureres. Arbeidet er ikke fullført, vi jobber et fast antall timer for dem hver måned. Da må det jo betales etterlønn til meg på denne provisjonen, hvis de holder fast på at det skal utbetales samme måned som fakturering?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er det X % av alle salg du har gjort selv, eller X % av alle salg uansett? Hva som er formulert er viktig for å vite hva du eventuelt har krav på. Dersom det bare står "X% av alle salg" uten noen form for henvisning til hvem som har gjort jobben i forkant av salget etc. så er det vel bonus fordelt på alle på avdelingen. Den vil du da kunne kreve. 

Overført ferie må du ta kreve utbetalt for, og feriepenger (både for 5 uker i år, og 2 uker ekstra) skal da utbetales ved siste lønn når man slutter. Ikke neste år, slik det er normalt. 

Nei, det høres ikke riktig ut at du trekkes provisjon på arbeid som allerede er utført før du ble syk. Dette er jo uansett penger du har tjent inn for bedriften tidligere, uavhengig av om du hadde vært syk nå eller ikke. Det er i så fall neste periodes arbeid (der du er syk) som NAV skal betale. NAV betaler i så fall ikke denne provisjonen i seg selv, men baserer seg på sykelønn etter fastsatte satser basert på det du normalt tjener. 

Sjefen din er nok ikke så samarbeidsvillig nei, men det er heller ikke lurt å diskutere strategier for å legge frem krav eller kravenes innhold i seg selv. Sjefen er naturlig nok på arbeidsgiversiden, mens du er på arbeidstakersiden. Dette tar du med fagforening eller jurist innenfor arbeidsrett. 

Anonymkode: 1c428...504

Takk skal du ha :)

Det er 5% av mine salg, ikke av noen andres. Da jobber jeg beinhardt og flyr landet rundt for å hanke inn kunder, med både små og store avtaler. Noen er tidsbegrensede prosjekter hvor jeg får hele provisjonen på et avtalt tidspunkt ila. prosjektet, de andre er rammeavtaler hvor vi skal bruke et gitt antall timer fordelt på f.eks. 18 måneder, før avtalen (evt.) fornyes. Standard anbud egentlig.

Jeg var redd jeg kunne miste de 2 ukene, så kjempefint at jeg har krav på dem.

Jeg har ikke diskutert dette med arbeidsgiver enda, de vet ikke at jeg skal slutte. Jeg gruer meg fordi det ikke vil falle i god jord. Jeg skjønner veldig godt at sjefen vil gjøre det som er best for arbeidsgiver, og jeg er villig til å inngå kompromiss. Jeg er bare redd for å bli overkjørt i en slik prosess, da det har vært tendensen tidligere. Så jeg skal ringe både NAV og fagforeningen min.

Igjen, tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...