AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Jeg er på jakt etter ny jobb etter å ha jobbet for samme firma i omtrent samme stilling i seks år. Jobben jeg har nå tok jeg egentlig bare for å få litt erfaring etter studiene og hadde egentlig tenkt meg raskt videre. Diverse omstendigheter førte imidlertid til at jeg ble værende, og nå begynner jeg snart å føle at jeg har "grodd fast" og at karrieretoget har gått. Siden jeg har en ganske bred samfunnsvitenskapelig utdanning, har jeg søkt på mange forskjellige stillinger i ulike bransjer, men opplever at jeg gang på gang faller gjennom når det blir tydelig hvor lite relevant erfaringen min er til stillingen, selv om utdanningen min kan være akkurat hva de spør etter. I nesten samtlige stillingsannonser jeg kommer over søkes det enten etter nyutdannede eller folk med 3,5 eller 10 års relevant erfaring. Unntaket er dersom man kan vise til «ledererfaring med gode resultater». Er jeg virkelig dømt til å jobbe med det samme/i samme bransje resten av livet? Må jeg ha vært leder før jeg kan ha noe håp om å kunne bytte bransje? Anonymkode: bac0e...fc7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Hvor relevant er utdanningen din til det du jobber med nå? Hvis du jobber med noe totalt urelevant er det litt "skummelt" - det kan for arbeidsgivere fremstå som at man egentlig aldri tok utdanningen i bruk, og da er det etter min erfaring mange arbeidsgivere som velger noen som har erfaring innen det man utdannet seg om og/eller velger noen nyutdannede, med ny og oppdatert utdannelse. Men det er vel ingen grunn til å gi opp ennå. Jobbmarkedet er relativt vanskelig i disse dager, og det gjelder kanskje særlig de med utdannelser i sterk humanistisk retning. Ville prøvd videre, og eventuelt vurdert å ta en utdanning til underveis. Anonymkode: 69889...513
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor relevant er utdanningen din til det du jobber med nå? Hvis du jobber med noe totalt urelevant er det litt "skummelt" - det kan for arbeidsgivere fremstå som at man egentlig aldri tok utdanningen i bruk, og da er det etter min erfaring mange arbeidsgivere som velger noen som har erfaring innen det man utdannet seg om og/eller velger noen nyutdannede, med ny og oppdatert utdannelse. Men det er vel ingen grunn til å gi opp ennå. Jobbmarkedet er relativt vanskelig i disse dager, og det gjelder kanskje særlig de med utdannelser i sterk humanistisk retning. Ville prøvd videre, og eventuelt vurdert å ta en utdanning til underveis. Anonymkode: 69889...513 Ettersom utdanningen min som nevnt er ganske bred (det er innenfor økonomiske fag, ikke humaniora) er det ganske mye som kan betraktes som relevant. Stillingen jeg har nå er derfor ikke helt irrelevant og den innebærer også en del økonomisk ansvar, selv om jeg nok vil si at jeg er ganske overkvalifisert for stillingen. Det er imidlertid ikke noe jeg synes er hverken spesielt interessant eller givende å jobbe med og det er av den grunn jeg ønsker å bytte stilling og bransje. Det jeg kanskje tenker er det største hinderet for en videre karriere er at jeg ikke kan vise til noe særlig progresjon ila de årene jeg har vært ansatt i bedriften (selv om jeg stadig har fått mer ansvar har jeg ingen "formell" utvikling i form av ledererfaring, endring av stillingstittel etc. å vise til). TS Anonymkode: bac0e...fc7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettersom utdanningen min som nevnt er ganske bred (det er innenfor økonomiske fag, ikke humaniora) er det ganske mye som kan betraktes som relevant. Stillingen jeg har nå er derfor ikke helt irrelevant og den innebærer også en del økonomisk ansvar, selv om jeg nok vil si at jeg er ganske overkvalifisert for stillingen. Det er imidlertid ikke noe jeg synes er hverken spesielt interessant eller givende å jobbe med og det er av den grunn jeg ønsker å bytte stilling og bransje. Det jeg kanskje tenker er det største hinderet for en videre karriere er at jeg ikke kan vise til noe særlig progresjon ila de årene jeg har vært ansatt i bedriften (selv om jeg stadig har fått mer ansvar har jeg ingen "formell" utvikling i form av ledererfaring, endring av stillingstittel etc. å vise til). TS Anonymkode: bac0e...fc7 Ok, skjønner. Mulig utdannelsen kanskje ikke er spisset nok mot stillingene du søker? Selv om du har studert økonomiske fag i en samfunnsvitenskapelig retning (samfunnsøkonomi kanskje?) så er det ikke nødvendigvis det arbedsgivere ser etter. Progresjon kan man få frem på andrem måter, man må være veldig spesifikk på hva de ekstra ansvaret gikk ut på. Det er ikke all avanse som gjenspeiles i stillingstittel. Anonymkode: 69889...513
*Vilje* Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Jeg jobbet med rekruttering for en stund siden og det var sjelden kandidaten vi ansatte hadde alle kvalifikasjonene i annonsen og mange kom fra andre bransjer uten ledererfaring. Det er sikkert noe av jobberfaringen din som er relevant for disse stillingene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå