AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Mitt barn på 14 år har nylig mistet sin far. Far hadde ingen verdier ved død, kun gjeld. Det er snakk om ca 250 000 i kredittkortgjeld og han etterlot seg lite eiendeler av verdi som evt kunne dekket gjelden. Jeg kan ikke så mye om dette men mistenker at det å arve denne gjelden blir en dårlig start på voksenlivet for barnet og at det vil knekke min økonomi å betale på dette ved siden av mine egne utgifter. Noen som vet om et barn kan frasi seg arv(gjeld), eller om det ikke er mulig det fyller 18? Og hvis barnet gjør det - faller da arven etter besteforeldrene som fortsatt lever og har god økonomi også bort da? De går neppe med på å dekke sønnens gjeld med forskudd på arv. Jeg setter stor pris på om noen kan vet noe om dette vil svare da dette er en salig røre og jeg ikke vet hvor jeg skal begynne for å finne ut av alt det praktiske. Anonymkode: 8e884...e5d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Kanskje du finner noe nyttig her: https://www.arveoppgjor.no/hjelp-til-arveoppgjor/ Det virker som om fylkesmannen må involveres. Jeg tror ikke det vil påvirke eventuell arv fra besteforeldre, men jeg tror at hvis barnet frasier seg arv, er de neste i arverekkefølgen og må da gjøre det samme (eller godta arv, som de vil). . Anonymkode: 113b7...7f5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Som forelder til barnet er du også verge og kan ta den beslutningen på vegne av barnet. Anonymkode: 73b4d...2e2
Testosteron Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet om et barn kan frasi seg arv(gjeld), eller om det ikke er mulig det fyller 18? Og hvis barnet gjør det - faller da arven etter besteforeldrene som fortsatt lever og har god økonomi også bort da? De går neppe med på å dekke sønnens gjeld med forskudd på arv. Anonymkode: 8e884...e5d Det er ikke nødvendig å frasi seg arven, for arvinger blir ikke ansvarlige for den dødes gjeld helt uten videre. Det er bare hvis de skriver under på et skjema som heter "Erklæring om privat skifte av dødsbo" at de blir ansvarlige for gjelden til den døde. Så hvis det, som her, ikke er noe å arve, så kan de bare la være å skrive under på skjemaet. Mindreårige arvinger kan uansett ikke ta på seg gjeldsansvaret til den døde, for mindreårige kan ikke stifte gjeld. Arv etter besteforeldre, som fortsatt lever, faller ikke bort selv om man gir avslag på arv etter sin far. Når besteforeldrene dør, vil barnebarnet uansett være arving etter besteforeldrene siden far er død. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn på 14 år har nylig mistet sin far. Far hadde ingen verdier ved død, kun gjeld. Det er snakk om ca 250 000 i kredittkortgjeld og han etterlot seg lite eiendeler av verdi som evt kunne dekket gjelden. Jeg kan ikke så mye om dette men mistenker at det å arve denne gjelden blir en dårlig start på voksenlivet for barnet og at det vil knekke min økonomi å betale på dette ved siden av mine egne utgifter. Noen som vet om et barn kan frasi seg arv(gjeld), eller om det ikke er mulig det fyller 18? Og hvis barnet gjør det - faller da arven etter besteforeldrene som fortsatt lever og har god økonomi også bort da? De går neppe med på å dekke sønnens gjeld med forskudd på arv. Jeg setter stor pris på om noen kan vet noe om dette vil svare da dette er en salig røre og jeg ikke vet hvor jeg skal begynne for å finne ut av alt det praktiske. Anonymkode: 8e884...e5d Besteforeldre har ingenting med den arven å gjøre. Det er ditt barn som er arving. Han får ikke bestemme selv pga alder. Du er vel verge for han der. Det enkle er å overlate det til offentlig skifte. Lite verdier i boet, og tror neppe skifteretten tar seg bryet med å selge det som er. Tipper han får ting om han vil. Anonymkode: f2594...8f0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Besteforeldre har ingenting med den arven å gjøre. Det er ditt barn som er arving. Han får ikke bestemme selv pga alder. Du er vel verge for han der. Det enkle er å overlate det til offentlig skifte. Lite verdier i boet, og tror neppe skifteretten tar seg bryet med å selge det som er. Tipper han får ting om han vil. Anonymkode: f2594...8f0 PS. Nei...selv om barnet sier fra seg arven og ber om offentlig skifte, så berører ikke det arven etter besteforeldrene Anonymkode: f2594...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå