Gå til innhold

Har alle småbarn borte på overnatting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det rart / uvanlig at man ikke har hatt barna sine borte på overnatting feks hos besteforeldre når de er 2,5 år? Min mann vet at hans foreldre vil ha vårt barn der. Men de har dårlige sosiale antenner og kan være fysisk pågående selv om gutten trekker seg unna. De har også vært veldig ubehagelige og uhøflige med meg når jeg har satt grenser. De sliter med helsa og jeg er usikker på om de har rygg til feks å løfte noe særlig. Svigermor har også sagt at hun fikk angst(anfall?) når gutten vår gråt i bilen. Ellers kan de ha det gøy sammen og leke.

Anonymkode: 86e62...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uvanlig, ja, men om man ikke har noen som kan ha dem på overnatting, så gjør vel ikke det noe? Det høres ikke ut som om noen av besteforeldrene her er egnet til å sette ungen bort på overnatting til, så da er det jo ikke så rart?

Og gjør det noe om dere er uvanlige?

Anonymkode: 67a48...e27

• Liker 4
Skrevet

Min gutt er to i april og mine foreldre har sagt at han kanskje kan komme på overnatting i sommer. Da er han to år og tre mnd. Jeg føler ikke det er unaturlig at han ikke har vært på overnatting enda. Han er jo liten. 

Anonymkode: fe46e...e1b

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Det er individuelt. Min sønn på 2,5 år har aldri vært på overnatting uten oss og ser ikke for meg at det skjer med første heller. Han  er veldig opptatt av rutiner og trygghet og det får han kun så lenge han er sammen med oss. I visse tilfeller er det bare jeg som kan roe han om han skulle bli redd eller føle seg utrygg og dermed er det uaktuelt å la han overnatte alene hos besteforeldre. De bor i tillegg et godt stykke unna så vi får ikke besøkt dem så ofte så han er heller ikke trygg nok på dem.

Skrevet

Her var jentungen 4 før hun sov borte første gang. Også sov hun ikke borte igjen før hun var fem. Etter det tror jeg hun var 7. :P 

Men det er det ange grunner til... De besteforeldrene som ville ha overnatting var ikke kompetente til å ta seg av hennes behov. De andre besteforeldrene var ikke interessert. Hun var myyye våken om natten frem til 5 års alder. Og ikke hadde hun spesielt lyst til å sove borte heller, det var skummelt. 

Og jada, det var mange, både i rl og på nett som mente vi ville få ett kjempe problem siden hun ikke sov borte fra hun var liten. Og at det overhodet ikke var rart at hun ikke ville sove borte når hun var blitt eldre, for vi hadde jo skjemt henne bort som ikke måtte overnatte borte må vite!

Hun er i dag 10 år, og sover gjerne borte både hos enkelte i familien og hos enkelte venner!

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan selv huske et tilfelle der jeg overnattet hos mormor og morfar da jeg var liten, og et tilfelle hos farmor da var jeg minst 7 år. Hadde likevel mye kontakt med dem da de bodde i nærheten. Foreldrene våre så aldri behov for å ha oss borte på overnatting. Virker som det er regelen i dag hos mange at de skal overnatte hos besteforeldre. Min mann nevnte at han syntes det begynte å bli rart at han enda ikke hadde sovet der. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Fluttershy skrev:

Her var jentungen 4 før hun sov borte første gang. Også sov hun ikke borte igjen før hun var fem. Etter det tror jeg hun var 7. :P 

Men det er det ange grunner til... De besteforeldrene som ville ha overnatting var ikke kompetente til å ta seg av hennes behov. De andre besteforeldrene var ikke interessert. Hun var myyye våken om natten frem til 5 års alder. Og ikke hadde hun spesielt lyst til å sove borte heller, det var skummelt. 

Og jada, det var mange, både i rl og på nett som mente vi ville få ett kjempe problem siden hun ikke sov borte fra hun var liten. Og at det overhodet ikke var rart at hun ikke ville sove borte når hun var blitt eldre, for vi hadde jo skjemt henne bort som ikke måtte overnatte borte må vite!

Hun er i dag 10 år, og sover gjerne borte både hos enkelte i familien og hos enkelte venner!

Hvordan var de ikke kompetente til å ta seg av hennes behov?

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan var de ikke kompetente til å ta seg av hennes behov?

Vil ikke utdype så mye her dessverre.. Kan være litt for igjen kjennelig.

Skrevet

Jeg har ingen barn selv, men alle mine tantebarn sov alene hos besteforeldre fra de var ca. 1 år. Hva som føles riktig for dere må dere nesten avgjøre selv. Det høres ikke ut som besteforeldrene i dette tilfellet er helt kapable til å ta seg av barnet (eller du frykter det), og da skjønner jeg det er vanskelig. 

Anonymkode: d6e46...9a5

Skrevet

Mine to på 1 og 3,5 har aldri overnattet noen plasser uten oss. :) 

Anonymkode: 0e260...3b7

• Liker 1
Skrevet

Her var ikke første på overnatting alene hos besteforeldre før hun ble 7, selv om det sikkert hadde gått bra fra hun var 4-5. Vi har bare ikke hatt behov for barnepass over natta. Men begge barna har vært mye alene hos besteforeldre på dagtid. Største sov over hos besteforeldrene alene første gang natten når minste ble født, og har også blitt med noen netter på hyttetur i skoleferier i etterkant. Stas å ha besteforeldrene alene! Nå venter vi tredje, og minste er snart 2, og det er planlagt at de skal sove hos besteforledrene om det blir fødsel på kveld/natt. Bestemor passet minste på dagtid de dagene jeg jobbet dagvakt fra permisjonslutt og fram til vi fikk barnehageplass når han var 16 mnd, så de er veldig trygge på hverandre. Satser på at det går bra, selv om han er liten.

Anonymkode: 674c8...361

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er det rart / uvanlig at man ikke har hatt barna sine borte på overnatting feks hos besteforeldre når de er 2,5 år? Min mann vet at hans foreldre vil ha vårt barn der. Men de har dårlige sosiale antenner og kan være fysisk pågående selv om gutten trekker seg unna. De har også vært veldig ubehagelige og uhøflige med meg når jeg har satt grenser. De sliter med helsa og jeg er usikker på om de har rygg til feks å løfte noe særlig. Svigermor har også sagt at hun fikk angst(anfall?) når gutten vår gråt i bilen. Ellers kan de ha det gøy sammen og leke.

Jeg synes du godt kan lytte til magefølelsen din når det gjelder besteforeldrene til barnet. Det er ikke sånn at gutten din MÅ sove der i så ung alder. 
Mine barn overnatter hos mine svigerforeldre, men jeg hadde aldri overlatt dem til min egen mor, for eksempel. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke uvanlig nei

Jeg har ikke fått barn for å sette de bort

Anonymkode: b007a...bd1

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på besteforeldrene tenker jeg. Vi har hatt ungene hos svigerforeldrene mine, mens vi ikke sender dem til min egen mor siden jeg synes hun er for brå mot ungene. (Hyler og roper istedet for å snakke med dem...) 

hvis du ikke ønsker å sende barnet ditt bort, gjør du ikke det. Kan jo vente til han er 4+. Da kan ungen si ifra litt mer selv.

Anonymkode: 5f62a...734

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uvanlig nei

Jeg har ikke fått barn for å sette de bort

Anonymkode: b007a...bd1

Har du tenkt på at det kan være givende for barna da? At det faktisk handler om dem og ikke foreldre?

Syns det er mange selvopptatte foreldre her jeg."Vi har ikke behov for".Så er det jo barna det handler om? Tragisk å se at det skal være så mange udugelige besteforeldre.

Minnes overnattinger hos ene bestemor med glede.Fikk ligge i hennes seng,og jeg husker lukta og den blomstrete nattkjolen.Sov over fra jeg var ett år.Barna mine sover hos besteforeldre,og første gang var de ca.seks måneder.De har et kjempeforhold og det er godt å oppleve.

Anonymkode: 921ad...8f7

• Liker 9
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du tenkt på at det kan være givende for barna da? At det faktisk handler om dem og ikke foreldre?

Syns det er mange selvopptatte foreldre her jeg."Vi har ikke behov for".Så er det jo barna det handler om? Tragisk å se at det skal være så mange udugelige besteforeldre.

Minnes overnattinger hos ene bestemor med glede.Fikk ligge i hennes seng,og jeg husker lukta og den blomstrete nattkjolen.Sov over fra jeg var ett år.Barna mine sover hos besteforeldre,og første gang var de ca.seks måneder.De har et kjempeforhold og det er godt å oppleve.

Anonymkode: 921ad...8f7

Ta det helt piano. Det er stor forskjell på å la en tiåring og en ettåring overnatte hos besteforeldre eller andre.

Selv skal ikke mitt barn overnatte hos noen andre uten en av foreldrene før det er minst tre år (med mindre det skjer noe uforventet som dødsfall etc). Jeg blander meg ikke inn i hva andre gjør, men ingen skal få meg til å tro at det er sunnere for småbarn å overnatte hos slektninger enn hos meg. Er det traumatiserende å overnatte hos besteforeldre når man er veldig liten? Neppe, men det er ikke noe behov eller ønske fra vår familie at det skal skje, så da lar vi være. Enkelt og greit. Besteforeldre og barnet har et kjempegodt forhold, og når tiden er inne blir det garantert overnatting alene hos dem. Men ikke enda. Og godt er det - for oss som foreldre og barnet vårt som et lite barn som trenger stabilitet og trygghet.

Anonymkode: a52ec...771

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ganske mange som har familien langt unna og dermed ikke har muligheter for å la barna overnatte der. Å overnatte hos besteforeldre er ikke nødvendig for hverken barns utvikling eller relasjonen til besteforeldrene, den relasjonen kan bygges ved vanlige besøk.

• Liker 3
Skrevet

Vi har to barn. Den minste er 9 mnd. Den eldste var 1,5 år da minste ble født og da sov han borte i to netter uten oss siden jeg fødte. Ellers har ingen av de sovet borte. Besteforeldrene er klare. Men vi ønsker det ikke da rutiner er veldig viktig for å få (spesielt eldste) til å sove. Yngste er jeg rett og slett ikke klar for å ha borte en natt.

Anonymkode: 18e88...811

• Liker 3
Skrevet

Jeg samsover med nyfylt toåring, og vi får ikke truffet besteforeldre så ofte. Det ene paret bor langt unna, den andre bestemoren er 82 og jeg tror nok det er greit for henne at vi er i samme hus når de er sammen. Ingen overnattinger planlagt foreløpig.

Anonymkode: 1729c...9b7

• Liker 1
Skrevet

Ikke uvanlig, det er jo individuelt når man er klare. 

2,5-åringen vår har sovet hos farmor 3 netter og det har gått såå fint! Hun er helt trygg på farmor og hun bor rett borti her. Vi er ikke klar for å sende henne til min mor (eller andre) enda, dessuten bor hun 1 1/2 time unna. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...