Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #1 Skrevet 11. februar 2005 Vil forby konvertering til mp3 Hva synes dere om dette? Jeg synes for min del at det er helt greit (og på sin plass) at loven og selskaper er opptatt av å straffe folk som tjener penger på å lage billige og like kopier av et produkt for så å selge det. Men noe helt annet synes jeg det er å gjøre om sangene på cd'en min til mp3-sanger, så jeg kan få hørt de på mp3-spilleren min. Så klart laster jeg ned noen sanger fra nettet, men jeg mener at selskapet ikke taper så mye på dette da. Men dette gjorde jeg egentlig før mp3 fantes også. Jeg brukte alltid å ta opp sanger på kassett fra venner når de hadde en sang jeg ville ha. De tok opp sanger hos meg som de ville ha. Typisk bytte-handel. Jeg ville ikke bruke penger på å kjøpe en kasett om jeg bare likte en sang. Likte vi flere av sangene, førte det til at vi kjøpte plata. Det samme gjør jeg nå med mp3-sanger jeg laster ned eller får brent av andre. Altså fører det til at jeg kan kjøpe ting jeg ville normalt la være og kjøpe, og så hindrer det meg i å kjøpe noe jeg ville ha angret på. Jeg synes at selskapene begynner å bli altfor ivrige på sin søken etter hva som kan være mulige tjente penger. Jeg kan til nøds forstå de vil ha til livs fildeling (de "taper" penger der og da, selv om de tjener på det på lang sikt), men samtidig er det jo ingen andre som tjener penger på fildeling. Det som er enda mer uforståelig er at jeg ikke skal få kunne lage kopier til bruk i mitt eget bruk. Mp3 er så utrolig plassbesparende! Orker ikke å gå tilbake til discman eller minidisc etter å ha mp3.
Dru Skrevet 11. februar 2005 #2 Skrevet 11. februar 2005 Det er bare de cd-ene med kopisperre du ikke kan kopiere til mp3 eller lignende, men du har lov å kopierefra cd til cd for avspillingsformål. F.eks. hvis cd-spilleren i bilen nekter å spille av plata pga sperre, så kan du med loven i hånd bryte den sperra. Cd-er uten kopisperre kan fremdeles kopieres til bruk på mp3-spillere og lignende. Jeg husker ikke helt hvordan gangen i det hele er når lovendringer skal vedtas, men jeg regner med at det forslaget der ikke er det endelige forslaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå